Întotdeauna pentru un iubitor de cursiere va fi o plăcere să pedaleze pe un model cu un cadru modern și extrem de ușor, lejeritatea se simte imediat, modul cum reacționează o astfel de bicicletă de top este unic! Tehnologia fibrei de carbon a evoluat mult în ultima perioadă și chiar dacă fabricarea unui cadru de 7-800 g nu e o noutate, azi aceste cadre de top oferă o rigiditate excelentă acolo unde e nevoie și o flexibilitate calculată perfect pentru a oferi în același timp și confort la rulare, un element care e din ce în ce mai important în lumea ciclismului de șosea unde multă vreme a fost un aspect ignorat!
Evident, prețul plătit pentru o astfel de bicicletă e în general astronomic, departe de posibilitățile unui ciclist amator, depășind lejer 5000 Euro chiar și în echipările cele mai banale și putând să treacă chiar la sume în Euro cu 5 cifre! Există însă și companii care oferă produse de top la prețuri considerabil mai mici, fără să facă rabat la performanță. Cum e posibil acest lucru? Simplu, apelează la vânzarea directă, fără o rețea costisitoare de dealeri. Astfel, bicicletele sunt livrate direct din fabrică spre cumpărător iar prețul rețelei de distribuție, cu sute de angajați și sedii cu chirii exorbitante, nu se regăsește în prețul final.
Rose Bikes, cu o istorie de 110 ani în lumea ciclismului, este una din companiile de top cu vânzare directă iar X-Light este cursiera lor de top, gata oricând să stea față în față cu cele mai performante modele ale concurenței dar cu un preț mult mai mic decât al majorității dintre acestea.
Cu un cadru ce începe de la o greutate de doar 760 g și cu versiuni cu frână clasică și pe disc, noul model X-Lite 2018 aduce multe îmbunătățiri despre care puteți citi în prezentarea întregii linii de modele. Am fost însă invitați la sediul Rose din Bocholt pentru a fi printre primii 15 jurnaliști care am văzut noul model live și chiar mai mult, să fim printre primii care l-au testat pe șosea, în condiții reale, ba chiar ostile: mijlocul lunii ianuarie, cu o vreme destul de capricioasă, cu vânt, frig și lapoviță!
Au fost pregătite pentru test mai multe modele variate, fiecare cu numele utilizatorului pe el. Eu am nimerit cum nu se poate mai bine, exact pe modelul ce aș fi dorit să îl testez: modelul mai ieftin X-Lite 4, cu un cadru de 890 g dar un preț mult redus, echipat cu frâne pe disc, respectiv cu grupul SRAM Force pe care eu îl apreciez foarte mult.
Bicicleta în echiparea standard e destul de ușoară, în jur de 7.2 kg fără pedale, lucru ce se simte imediat când o ridicăm. Piesele nu sunt tocmai de top, așa că practic modelele mai bine echipate coboară sub 7 kg, apropiindu-se de limita UCI. Roțile sunt un model DT Swiss de 2018, P1750 disc, un pic profilate, echipate cu clasicele anvelope Continental GP 4000s2 de 25 mm (sincer mă așteptam să vină cu 4Seasons pe vremea aceea, dar nu au fost probleme, 4000s2 e o anvelopă remarcabilă, o știm cu toții). Una peste alta, este o echipare ce oferă un preț recomandat foarte bun de 2799 Euro.
Prima impresie e mereu importantă iar pentru mine ea a fost de confort. Poziția este sportivă dar în același timp relaxată iar punctele de contact sunt foarte bine alese. Se remarcă în special ghidonul Ritchey compact foarte confortabil dar și șaua Selle Italia SLR Flow ce s-a împăcat din prima cu mine. Tija de șa din carbon cu setback, tot de la Ritchey, contribuie din plin la senzația de ”plutire”. M-am simțit din prima ”ca peștele în apă”, în special mi-a convenit mărimea 57, deoarece mereu 56 mi se par mici și 58 (cum e și cursiera mea) sunt ceva cam mari, așa că mărimile impare de la Rose mă avantajează.
Cadrul este foarte frumos, mereu mi s-a părut că bicicletele Rose arată în realitate mult mai bine decât în poze. Pur și simplu e vorba de mici detalii ce nu se pot cuprinde într-o imagine. Modul în care sunt îmbinate tuburile, vopseaua mată care pe acest model e combinată cu elemente portocalii, micile detalii cum e noua siglă Rose mult mai dinamică, toate fac ca bicicleta să poată fi catalogată drept superbă.
Primul lucru la care m-am așteptat și de care m-am lovit la toate cursierele de competiție testate e direcția foarte agilă și unghiul furcii ce mă face să lovesc roata cu pantofii mei mărimea 46-47. Dacă la treaba cu pantofii n-am scăpat (deh, 47…), la direcție am fost plăcut surprins că agilitatea extremă ce mie personal îmi displace nu a fost prezentă. Am avut parte de vânt lateral din plin, dar nu s-a resimțit deranjant cum mă așteptam. Asta în ciuda roților DT Swiss destul de profilate, dar care par să aibă jantele destul de late, deci adaptate vântului lateral.
Dar momentul în care bicicleta îți acaparează toată atenția este atunci când apeși cu toată puterea în pedale. Senzația de transmisie a puterii din picioare către șosea e de top și simți cum aproape toată energia ta se transformă în viteză… Uiți faptul că noul cadru economisește 11 W doar din îmbunătățirile aerodinamice față de modelul anterior sau că rigiditatea monoblocului și headtube-ului e de top și aproape identică pe toate mărimile. Drumul se îngustează, pulsul crește și aerul rece îți brăzdează fața încălzită și plină de transpirație cu viteze amețitoare…
Dar și mai impresionant este momentul în care treci peste prima groapă, peste o linie de tren sau chiar peste o porțiune pavată. Confortul și amortizarea obstacolelor sunt de top, cel puțin pentru acest tip de biciclete. Fiind vorba de frâne pe disc, ocazional la forțe mari se simte un pic de deformare a furcilor, mai ales în față, dar nimic deranjant deoarece axul thru cu care sunt dotate ambele roți își face treaba. Avem însă un raport stiffness-to-weight impresionant.
Grupul SRAM Force funcționează cum îl știm – impecabil, cu observația că frânele SRAM au fost pe tot traseul mult mai silențioase pe ploaie decât cele Shimano Ultegra de pe alte biciclete de test. Schimbarea vitezelor cu sistemul DoubleTap e foarte eficientă odată ce te obișnuiești cu maneta unică.
Anvelopele de 25 mm au făcut față cu brio, dar e de remarcat că putem monta modele de până la 30 mm, ceea ce dă o versatilitate extraordinară bicicletei, fiind practic gata să atace cu echiparea potrivită chiar și drumuri neasfaltate nu foarte dificile.
Nu trebuie să uităm că Rose permite modificarea configurației la comandă, putând personaliza bicicleta cu piesele dorite, uneori chiar și fără adaos de preț.
La final pot spune cu mâna pe inimă că am pus bicicleta asta pe wishlist în cazul în care vreau să îmi schimb cursiera. Prețul avantajos și echilibrul total între rigiditate, confort, eficiență și greutate pe care cei de la Rose au reușit să îl obțină combinat cu faptul că mie cel puțin mi se pare o bicicletă superbă o recomandă clar ca una dintre cele mai bune oferte de pe piață! Pentru iubitorii de Shimano, modelul Ultegra are același preț, iar modelele cu frâne pe jantă sunt chiar mai ieftine, începând cu 2299 Euro cu echipare Ultegra!
Pentru mai multe informații, prețuri și comenzi vizitați pagina Rose Bikes România.
Fotograf: Imro Keizer
Vezi comentarii
Horatiu, te-ai dat cumva si pe modelele lor de gravel din carbon? Sunt pe punctul de a-mi luat acest produs, dar e complicat tare cand te gandesti ca nu o poti proba inainte de a o cumpara:
https://www.rosebikes.ro/bike/rose-xeon-cross-gravel-force-1x11/aid:2683783
Sunt dezamagit de configuratorul lor , deoarece nu imi pot alege ce echipare prefer , unde mai pun si lipsa bicicletelor echipate campagnolo. E bun in schimb la selectarea rapoartelor , respectiv la lungimea si a ghidonului .
Exista un model cu Campagnolo, fara frane pe disc, cel putin in specificatiile lor. Da, nu poti schimba chiar tot, dar sunt oferite posibilitati pe care nu le gasesti la niciun producator mare de biciclete. Iar cu o cerere speciala exista sansa sa se poata aduce si alte modificari decat cele de pe pagina, mai ales daca e vorba de o bicicleta ceva mai scumpa, merita incercat pentru cine chiar vrea.
filmare de amator cu soarele in obiectiv
Multumesc, nu remarcasem exact ce era mai important!