Polygon Siskiu T8 (2022): surpriza pe final de sezon

Sunt trei chestiuni de lămurit aici, din capul locului, toate sub formă de surprize. Prima, Polygon a sosit în România – o veste bună. Următoarea: Siskiu T8 este o bicicletă full-suspension cu un preț foarte rezonabil – acest din urmă termen fiind tot mai rar întâlnit în economia de piață din 2021. Ultima: merge mai bine decât costă. Pe de altă parte, ar mai fi și a patra: dacă cineva m-ar fi legat la ochi, desigur – utopic vorbind – și m-aș fi dat așa la vale cu Siskiu T8, aș fi crezut că mă aflu pe o bicicletă de enduro cu suspensii mai mari. Asta probabil până să iau primul copac în brațe. Dar cu toate aceste aspecte care necesitau lămurire din start, cred că deja ți-ai făcut o idee despre ce are de oferit bicicleta Polygon Siskiu T8. Imediat intrăm și în detalii.

Cel mai bun moment pentru astfel de fotografii.
Fabian s-a despărțit cu greu de bicicleta asta. Nici măcar când a căzut nu i-a dat drumu.
Asta înțeleg eu prin aspect închegat.

Pe scurt:

  • full suspension cu cadru din aluminiu
  • furcă pe aer cu o cursă de 140 mm și brațe de 34mm/cursă suspensie spate: 135mm
  • preț de achiziție: 12.999 Lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru poteci de munte variate
  • poziție: relativ dreaptă, comodă
  • geometrie: adaptată urcărilor și în special coboârilor mai dificile

Pentru cine este această bicicletă?

Pentru cei care vor să-și cheltuiască banii cu cap, asta e clar. Siskiu este capabil să ofere distracție, mai ales pentru cei care vor să scoată untu din ea. Este o bicicletă robustă și poate primi multe pedepse de la rideri necruțători și le primește cu mare plăcere. În plus de asta, suspensia de tip Faux Bar este capabilă pentru coborâri și în acest fel te și salvează din situații ceva mai neplăcute dacă este cazul. Faptul că vorbim despre o suspensie care funcționează atât de bine, este și motivul pentru care mereu am avut impresia că am rezerve multe la dispoziție. Nu am fost în bikepark cu ea, însă am abordat majoritatea traseelor de light-enduro de pe la Câmpulung Muscel, iar pentru acestea, bicicleta s-a dovedit a fi perfectă. Ceva mai greu la deal însă cu cele 15 kg și cu anvelopele late – instalate pe jante late – deci și mai late, dar te poți consola cu faptul că la vale o să merite fiecare picătură de transpirație care a sărit din tine pe urcări.

Trase la întuneric, prin cadru.
Faux bar: bascula împinge de fapt în amortizor, iar pivotul din spate se află pe seat-stay.

Poziția pe bicicletă este relativ compactă, dimensiunea M fiind perfectă pentru mine (1.72m înalțime eu și 16 inch înălțimea cadrului). Poate că pare un pic prea mic, însă compensează din reach suficient (460mm). Ceea ce-ar putea să te deranjeze în acest caz ar fi cursa dropper-ului, rezonabilă de altfel cu cei 150mm ai săi, însă care te forțează să pozționezi tija fixă ceva mai sus ca să ai o poziție cu piciorul întins la pedalat. Reversul medaliei apare la coborâre, când șaua rămâne relativ sus plasată și ar putea să te deranjeze, mai ales dacă ești obișnuit să cobori cu ea la minim. În acest caz nu-ți rămâne decât să te obișnuiești, căci să stai și s-o cobori prin desfacerea colierului, este lipsit de sens. Cu un cadru L nu aș fi avut aceeași problemă, însă bicicleta ar fi fost și mai lungă. Cel mai bine, dai o probă înainte de achiziție.

Lumea culorilor continută chiar și dedesubt. Poți vedea asta însă doar când te bagi sub bicicletă ca să lucrezi la ea. Adică niciodată.

Ceva magie există și la geometrie. Head angle-ul de 65.5 grade este degajat pentru o bicicletă cu suspensii de 140mm, iar chainstay-ul este scurt – de doar 430mm – o bucurie pentru cei care caută o bicicletă jucăușă. Reach-ul este numa bun ca să completeze și să susțină datele de mai devreme, prin urmare Siskiu este o bicicletă orientată către cei care ies și de dau de plăcere și pentru propriul suflet și este bine de știut că există astfel de alternative. Toate astea, formează armonia perfectă cu ghidonul lat, de 780mm și cu pipa scurtă (custom pentru bicicleta de test).

Ghidonul lat îți dă încredere și sporește controlul.

Cadrul este presărat cu tehnologii moderne, cu headtube conic, cabluri trase prin interior, format booost, însă cu un bottom bracket clasic, cu rulmenți la exterior și nu cu pressfit. În calitate de om care șurubărește la bicicletă, nu pot decât să apreciez asta, deoarece orice operațiune de demontare a rulmentului pedalier este mai simplă decât în cazul rulmenților pressfit, pe care sincer, îi cam detest.

Un suport de bidon este disponibil deasupra downtube-ului, finsajele sunt fără cusur, iar culoarea pare mai delicioasă decât o ciocolată Milka. Forma bicicletei pare închegată și cu un aer subtil de agresivitate, care poate spune totuși multe despre alegerea pe care ai făcut-o achiziționând această bicicletă. Fiind și un produs nou pe piața locală, cu siguranță toți vor crede că ești un fin cunoscător.

Ce echipare are?

O să încep cu suspensiile, duoul format din Fox Rhythm și Fox Float DPS fiind suficient pentru această bicicletă. Oferă reglajele de bază, iar în mare s-au descurcat cu majoritatea provocărilor de pe traseu. Brațele de 34 ale furcii îți foeră un plus de încredere, iar amortizorul spate poate fi blocat la nevoie – adică atunci când urci.

Fox 34 Rhythm. Corect.
Și Float-ul DPS este la fel de corect.

Transmisia cu 12 pinioane este obligatorie pe o astfel de bicicletă și mai normală decât tranzacțiile cu cardul pe timp de pandemie. Însă, Polygon aruncă pe Siskiu un schimbător Shimano SLX de ultimă generație, alături de o casetă de pinioane din aceeași gamă, un lucru de apreciat, ținând cont că mutarea firească era de fapt o casetă Deore. Pinionul mare de 50 lucrează cu bucurie împreună cu foaia de 30 când lucrurile devin abrupte, foaia fiind instalată pe un angrenaj Shimano din gama NonSeries, fixat în cadru cu un BB cu rulmenții la exterior. Transmisia nu bate și nu troncăne, însă un apart și-l aduce și protecția masivă de chainstay, construită dintr-un soi de gumă moale.

Schimbător Shimano SLX cu patină blocabilă.
Nu este hollowtech, dar are brațele sculptate.
Pinion mare, de 51, ca să nu gâfâi prea tare.

Roțile sunt construite cu jante late și cu butuci Shimano MT410, care au rezistat probelor noastre. Anvelopele Schwalbe Hans Dampf, în formatul 29×2.35, sunt versiunea scumpă, Evo și desigur, tubeless, la fel ca jantele. Așadar, pot fi convertite imediat, prin înlăturarea rapidă a camerelor și prin inserția celor două valve plus lichidul aferent. Și gata. Anvelopele oferă o aderență foarte bună pe viraje și un extra de aderență la frânare, însă viteza lor de rulare este destul de mică. Și preferă mai mult terenul uscat.

Jante Entity. Sunt exact cum scrie pe ele.
Crampoane mari, să te susțină cât trebuie.

Frânele Tektro HD-M475, cunoscute și sub numele cunoscutei constelații Orion, vin cu câte 4 pistoane în etrier și oferă o forță de frânare impresionantă după ce-și fac rodajul. Însă, maneta s-ar putea să nu fie pe gustul tuturor și nici modulația nu bate produsele de la Shimano, dar nici așa nu le-aș face vreun upgrade.

4 pistoane pentru mai mult spor.

Tot din echipare mai face parte și o tijă de șa TranzX cu o cursă de 150mm, manșoanele relativ moi cu prindere de ghidon Lock-On (pot fi demontate și de către un copil) și șaua – Entuty Assault – probabil cea mai mică șa pe care am simțit-o vreodată sub fund. Pe aceasta cu siguranță aș înlocui-o, căci nu-ți oferă prea mult spațiu de mișcare pe bicicletă și nici nu mi s-a părut vreun punct de reper în materie de confort.

Cum spuneam, mică.

Concluzie

Comparată cu alți concurenți, nu pot spune că Siskiu vine cu vreun preț de discount, însă pentru un cost similar oferă câteva lucruri în plus: geometria și manevrabilitatea, roțile de 29, în unele cazuri – echiparea, apoi ghidonul mai lat și cel mai important – disponibilitatea în stoc, căci reprezentanții PlayBike ne-au comunciat că vor exista stocuri suficiente. Siskiu este așadar o bicicletă gata să îți suporte abuzurile pe poteci, echipată corespunzător pentru acest secol și care nu prezintă prea multe incoveniente.

PLUS: Aspect și finisaje, echipare coerentă, geometrie orientată către distracție, foarte capabilă la vale
MINUS: greutatea se face resimțită pe urcările lungi, șa mică, manetele de frână nu-s prea erogonomice

Greutate: 15.1 kg
Preț: 12.999 lei
Importator: PlayBike

Prezentare video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma