Orbea Avant H30 (2019)

Rețeta ideală a cursierei pentru ciclistul amator entuziast este simplă și foarte cunoscută: un cadru bun din aluminiu, furcă din carbon, echipare Shimano 105 și roți decente. Toți producătorii de biciclete au astfel de modele în ofertă deoarece, pe bună dreptate, ele reprezintă un procent important din vânzări, având un raport calitate preț excelent.

Același lucru se întâmplă și în oferta spaniolilor de la Orbea, modelul cu geometrie confortabilă de anduranță Avant fiind disponibil într-o astfel de echipare. Cu o ofertă de culori foarte atractive și cu disponibilitate în mărimi mici, Avant reprezintă o cursieră perfectă pentru fete iar Hive Distribution, importator Orbea în România, ne-a pus la dispoziție una în mărimea 49 pe care a folosit-o Roxana, ”membru al familiei” Freerider…

Cadru/pe traseu

Bicicleta a ajuns sincer la noi deoarece arată superb și mi-a atras atenția în magazin. Cadrul Avant este foarte apreciat pentru geometria sa confortabilă iar schema grafică ce include roz și azur a acestui exemplar pur și simplu atrage privirea. Deși nici modelul complet azur nu e mai prejos ca estetică! Cu siguranță sunt biciclete pe care orice fată ce dorește ceva drăguț se va simți bine.

Evident, partea estetică este susținută și de calitatea produselor Orbea, marcă cu o istorie de peste 100 de ani. Avant este o bicicletă pe care te simți confortabil din prima secundă, cu o poziție relaxată dar în același timp eficientă, cu o selecție de componente alese în același scop. Roxana o descrie ca o cursieră pe care orice provocare e confortabilă, fie că este vorba de viteză susținută pe plat, fie de urcări sau coborâri abrupte.

Cadrul este de o calitate excelentă, din aluminiu triplu tras hidroformat, cu linii elegante și cu o schemă de culori atrăgătoare. Fiind o cursieră cu frâne pe jantă, cadrul a păstrat închiderile de roți cu QR clasic la ambele furci, însă conform standardelor actuale, există spațiu suficient pentru anvelope de 28 mm și, în funcție de combinația jantă/anvelopă, ar exista posibilitatea de a monta și anvelope mai late. Am apreciat în mod deosebit prezența monoblocului clasic filetat de 68 mm, care elimină din multe probleme asociate cu modelele press-fit. Cablurile sunt rutate intern prin triunghiul principal, orificiile folosind aceleași dopuri din cauciuc pe care le-am întâlnit și la alte modele Orbea, oferind etanșeitate foarte bună și eliminarea eficientă a zgomotelor, însă ușor de scos accidental de la locul lor la transport. Furca din carbon are gât clasic 1 1/8 și ax din aluminiu, însă oferă în zona frontală o amortizare bună a vibrațiilor.

Echiparea

Cu un preț foarte avantajos, bicicleta vine cu o echipare excelentă. Transmisia este Shimano 105 în ultima sa variantă 7000, care aduce un aspect și o funcționalitate la nivelul grupurilor superioare. Practic nu există nimic de reproșat în această privință, 105 fiind mereu un grup fiabil și precis, la un preț extrem de bun. Echiparea standard include caseta 105 de 11 pinioane 11-32 care în combinație cu angrenajul FSA Omega compact (50-34) oferă rețeta clasică pentru urcări facile și viteză suficientă. Lanțul este de FSA Team și, deși a fost cam zgomotos la început, după câteva zeci de km a devenit silențios și foarte precis.

Frânele folosite sunt marca Orbea OCII însă sunt de proveniență Tektro. Aceștia produc frâne remarcabil de ușoare și puternice, cu un raport calitate preț foarte bun, motiv pentru care se regăsesc pe multe biciclete ca echipare originală. Pe Orbea Avant acestea, ajutate și de manetele excelente 105, fac o treabă foarte bună, inclusiv pe înclinări mari și la frânarea cu mâna pe manșoare, când forța de apăsare e redusă.

Un lucru de apreciat este că bicicleta vine cu un set de roți complete de fabrică, nu unele produse din componente separate. Este vorba de modelul Shimano WH-RS100 care deși e un produs de la baza gamei, oferă fiabilitatea și performanța pentru care marca japoneză e cunoscută. Butucii cu rulmenți conici se rotesc excelent, sunt ușor, ba chiar plăcut de întreținut și au o durată de viață foarte bună. Jantele au o lățime internă de 17 mm, perfectă pentru anvelope de 25-28 mm (23-32 recomandat) iar lățimea externă este de 23.2 mm. Profilul nu e înalt, fiind de doar 24 mm. Cu 20/24 de spițe roțile arată sportiv iar greutatea ce e sub 1900 g pentru un set un e atât de mare. Anvelopele folosite sunt modelul Vittoria Zaffiro de 25 mm, foarte aderente și pregătite de provocări serioase, însă destul de grele. Ca de obicei la orice cursieră testată, adăugăm observația că prin achiziția unui set de roți performante bicicleta poate să devină mult mai agilă iar roțile originale pot fi păstrate pentru antrenament sau vreme proastă.

Restul componentelor (tija, pipa și ghidonul) sunt din seria Orbea OCII, nu sunt foarte ușoare dar nici extrem de grele dar sunt, ca întotdeauna, puncte unde se poate îmbunătăți mult greutatea. Ghidonul este însă din seria OC 1 și are o formă foarte bună, cu un reach mic de 80 mm și o curbură strânsă cu drop de 125 mm, perfect pentru cei ce caută confortul în orice poziție, așa că personal consider că e o piesă care merită păstrată chiar și în eventualitatea unui upgrade.

Punctele de contact sunt foarte confortabile. Șaua Selle Royal Seta ST e confortabilă și nu e foarte grea iar ghidolina Orbea Eva e moale, aderentă și oferă amortizare excelentă.

Concluzia

Prin mâna noastră au trecut o mulțime de cursiere din aluminiu cu furcă din carbon și transmisie 105. Majoritatea se încadrează în aceiași gamă de preț iar diferențierea dintre ele este mereu greu de făcut. Totuși sunt elemente care fac fiecare model să se detașeze într-un anumit fel. În cazul Orbea Avant geometria confortabilă modernă, forma elegantă specifică mărcii spaniole și aspectul general extrem de atrăgător o fac să iasă clar în evidență. Atât de mult încât am plecat cu ea din magazinul Trisport deși ajunsesem acolo în cu totul alt scop, pentru o curea de ceas. Pentru mine a fost dragoste la prima vedere, o caracteristică destul de întâlnită la produsele latine, indiferent că e vorba de biciclete, mașini sau orice alte minuni inginerești. Alegerea e cu sufletul, iar în cazul Orbea Avant totul este blindat în spate de o selecție de componente care nu au cum să ne dezamăgească. Bicicleta perfectă pentru orice amator entuziast, o recomandăm în special fetelor datorită cadrelor disponibile în mărimi mici și a schemelor de culori foarte frumoase!

Greutate: 9.6 kg

Preț: 5570 lei

Importator: Hive Distribution

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma