Noul RockShox SID 2020, la test

Nu mi-a trebuit prea mult ca să-mi dau seama, că noua furcă Rock Shox SID face ca fostul Fox-ul StepCast instalat pe bicicleta mea de XC să pară firav. Asta se întâmplă din mai multe motive și există desigur și consecințe. În primul rând, brețele superioare ale noului SID au un diametru de 35 de mm (față de cei 32 de mm ai Fox-ului). Apoi, construcția nu este îngustă precum la Fox, ci mai degrabă cât se poate de robustă și de ce nu, agresivă din punct de vedere al limbajului de design: liniile drepte și clare impresionează mereu. Cursa de 120mm (față de 100mm la Fox) este de asemenea un plus de resursă pe trasee puternic denivelate, iar culoarea neagră cu brațele superioare negre crează iluzia unui produs serios. Nu că Fox-ul în culoarea portocalie, n-ar fi. Să nu uităm că a fost senzațională prima apariție a acesteia. Însă, diferența de performanță și mai ales de încredere pe care ți-o dă SID-ul, este semnificativ mai mare.

Formele mai drepte ale furcii se potrivesc de minune cu cele ale cadrului. Perfect match!
Disponibilă și în culoarea labstră. Însă cu negru chiar n-ai cum să dai greș. Noul SID arată absolut delicios. Yumm-yumm!

Mulți ar putea spune că am ajuns să compar mere cu pere dată fiind cursa diferită, însă SID-ul este oferit și în varianta cu 100mm, cu o greutate ceva mai mică. Și că tot aminteam de consecințe mai devreme, noul SID în varianta de 120mm este cu aproximativ 200 de grame mai grea decât Fox-ul care a tronat 3 ani de zile pe bicicleta mea. Și știi ce? Chiar nu-mi pasă. Căci oricât de obsedat ai fi de gramele în plus, robustețea noului SID umblă serios la moral și la încredre, ceea ce înseamnă că pur și simplu o să te dai mai tare la vale având același skill. Dovada supremă că unele componente te fac mai rapid și nu neapărat datorită performanțelor.

Podul are un design agresiv. Pare și extrem de rigid.
De aici setezi presiunea de aer.
Ce bucurie, ce ușurare! Prinderea conductei de frână fără imbus de 2 sau 2.5mm.
Doar cu imbus de 6 se deomtează axul. Furca este în format Boost, evident.
Aici ar fi intrat cablul ce vine de la comanda de Lock-Out de pe ghidon Dar cui îi pasă?

Da, cei de 2 cm de cursă în plus contează, mai ales pe porțiunile de rădăcini sau cele cu pietre și modifică un pic și geometria cadrului, unghiul devenind astfel mai slack. Noua SID este foarte sensibilă pe denivelări mici și asta se întâmplă datorită faptului că cei de la Rock Shox utilizează garnituri de la SKF sau ulei de la Maxima. În plus, noul cartuș DebonAir este inteligent reglat pentru a nu te trezi cu un bottom out, mai ales când ai o cursă atât de mică. Ca referință, am folosit un sag de 25% și nu varianta recomandată de 20%. Furca se poate de asemenea bloca de la ghidon cu o comandă similară cu un schimbtor gripshift (rotești în față sau în spate – blocat/deblocat), iar aceasta este livrată cu un manșon special. Desigur, și celălalt manșon este inclus în pachet. Nici măcar nu m-am deranjat să-l montez, căci nu consider blocarea furcii utilă pe urcări, prefer să păstrez confortul. Și că tot am adus vorba de confort, aceasta este printre cele mai confortabile furci de XC pe care am avut vreodată ocazia să pedalez. Nemaivorbind de grosimea brațelor superioare, care pur și simplu îți lasă impresia că ești invincibil. Pe bune.

Aripa nu reprezintă vreo inovație, dar este mare și deci, utilă în condiții de noroi.
Disc de 180mm, fără adaptor! Superb!
Gradațiile pentru setarea SAG-ului. Presiunea recomandată în funcție de greutatea ta este de asemenea trecută pe partea din spate a brațului furcii.
Din gaura asta neargă se setează rebound-ul. Ideal ar fi să n-o faci prea des, căci trebuie să ai la tine imbusul furnizat în pachet. Și mai trebuie să nimerești și găurica respectivă. Hmmmm… !

Greutatea de aproximativ 1.520 de grame este cât se poate de bună dată fiind construcția, dar corect ar fi s-o comparăm cu Fox 34 StepCast, mai grea cu 150 de grame. Așadar, Rock Shox reușește și la acest capitol să fie primul în top. Dar să nu uităm că și 34 StepCast este o furcă grozavă, în segment performanțele fiind aproape similare.

Ca detaliu, SID este furnizată direct cu o aripă in plastic ce se montează pe podul furcii, destul de lungă și care te asigurî că noroiul de pe traseu nu-ți va zbura direct în ochi sau de ce nu, pe lentila ochelarilor.

Îmi place! Arată bine! Foarte bine!

Rock Shox SID Ultimate 2020 este o furcă grozavă, din toate punctele de vedere și face ca utilizarea unei furci cu o cursă de 100mm să devină inutilă. Chiar și pentru full-urile de XC, mai ales la cât de dificile devin traseele, o cursă de 120mm este mult mai logică și mai bine-venită, intrând cu un picior în segmentul bicicletelor de All-Mountain. Ai putea considera că greutatea mai mare este un dezavantaj, însă o prefer căci performanțele sunt considerabil mai bune. SID-ul are prinderea roții de față cu ax cu imbus, fără cheiță rapidă, iar acționarea lock-out-ului nu mi s-a părut cea mai grozavă, însă în afară de aceste două mici inconveniente, cu greu aș mai putea găsi ceva. Poate reglajul rebound-ului, care se face un imbus furnizat în cutie și care ulterior se detașează de pe furcă, ar putea fi văzut ca un avantaj. Dar trebuiau și cei de la Rock Shox să găsească niște soluții pentru reducerea greutății. Altfel, cum spuneam, una dintre cele mai capabile furci de XC testate până în prezent, dacă nu chiar cea mai capabilă, care cu siguranță va trona cel puțin 2 ani pe bicicleta mea.

Denumire completă: SID Ultimate Race Day 29″ Debon Air 120 Boost TwistLoc
Greutate: 1.527 grame // 120mm cursă
Preț recomandat: 1.059 de euro
Importator: DHS Bike Parts

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma