Foxy XR: un nume atât de suav pentru o bicicletă ce echivalează cu o bestie. Nici nu este greu să-i recunoști apartenența la haita de sălbatici: are o cocoașă agresivă, un ghidon montat direct pe gâtul furcii și un set de roți care nu au cum să treacă neobservate, cel puțin atât timp cât sunt curate. În linii mari, Foxy XR este un Cross-over bizar: jumătate bicicletă de enduro, jumătate bicicletă de all mountain. Dar încrucișarea este atât de bine realizată încât pot spune că este o bicicletă aproape genială. Și spun aproape pentru că spaniolii de la Mondraker au avut mici scăpări când au dat naștere monstrului.
Foxy XR beneficiază de Forward Geometry, asemenea fratelui mai mare din gamă, Dune XR. Sunt singurele biciclete aflate la ora actuală pe piață care mizează pe o pipă foarte scurtă, de 10 mm și pe o construcție cu un top tube mai lung decât la o bicicletă obișnuită. Împrumută un pic din design-ul bicicletelor de downhill, dar asta nu este ceva neapărat rău, pentru că rezultatul final este mai mult decât interesant: poziția pe bicicletă este mai mult sau mai puțin asemănătoare cu cea a unei biciclete de all mountain obișnuite, distanța dintre șa și ghidon fiind aceeași. În schimb, apelând la acest truc, cei de la Mondraker au reușit să creeze o bicicletă cu un ampatament lung, mai lung în medie cu 100 de mm decât cel al unui Foxy RR sau R.
Cum se descurcă modelul XR pe trasee variate și cum m-am atașat iremediabil de această bicicletă, vă voi povesti în articolul de față.
Cadru/Pe traseu
Acesta este capitolul unde se face diferența între geometria lui Foxy și cea a altor biciclete. Pentru că doar pe traseu se simt toate aceste modificări imputate de Mondraker. Montarea ghidonului direct pe furcă oferă un răspuns imediat pentru direcție, în ciuda unui unghi foarte potolit al headtube-ului, de 67 de grade. De fapt, e atât de ciudat, căci imediat ce te vei urca pe o bicicletă cu un unghi al headtube-ului de 70 de grade spre exemplu, ți se va părea că tragi greu de ghidon stânga-drepta. Exact aceeași senzație pe care o ai când conduci timp de o săptămâna mașina altuia, apoi te urci în a ta: pedala de ambreiaj se apasă dubios, direcția este ciudată. Acest sentiment îl ai de la Foxy la altă bicicletă într-un timp relativ scurt, să spunem o plimbare de 1 oră.
Ampatamentul lung înseamnă foarte multă stabilitate, pe care o vei simți în principal în viraje. Chiar și în cele mai strânse dintre acestea. Toată ideea este să găsești poziția ideală a corpului pe bicicletă, care nu va mai fi aceeași ca la o bicicletă normală. Nu de puține ori m-am trezit cu posteriorul rămas în urmă, întrebându-mă ce este cu acea poziție. Oricum, este clar că bicicleta necesită obișnuință și nu vei fi rachetă din prima zi în care te urci pe ea. Dar și după ce te obișnuiești, realizezi că unele trasee pe care le considerai frumoase pot fi mult mai frumoase. Iar diferența este făcută de bicicletă.
Un minus al ampatamentului lung se va vedea atunci când trebuie să tragi un ollie peste o piatră mai mare. Pur și simplu, datorită lungimii, bicicleta este mai greu de ridicat cu ambele roți de la sol. Este un truc care necesită exersat.
Coborârile le poți realiza deci în mare viteză, asemenea virajelor. Pentru că Foxy XR se lipește de contrapantă dacă reușești să găsești trasa corectă. Nu este ușor de îmblânzit, dar efortul merită. Mai ales dacă ai cumpărat-o.
Urcările nu sunt specialitatea acestei biciclete, dar cu toate acestea, pentru o bicicletă de 13.8 kg, full suspension, pot spune că se descurcă bine. Unghiul seat tube-ului este cel pe care-l așteptam, mai ciudate sunt virajele pe care le iei atunci când urci o pantă abruptă, deoarece ai impresia că partea frontală a bicicletei o ia în toate direcțiile. Nici nu este de mirare, deoarece șaua se află cumva deasupra roții de spate.
După ce am parcurs traseele de test de la Câmpulung, cu urcările și coborârile de rigoare, am mers mai departe, la Sinaia, pe traseul de downhill. Am prins o zi ploioasă, cu foarte mult nămol, iar datele arată astfel: bicicleta este foarte controlabilă, chiar și anvelopele ajută până ce nămolul pune stăpânire pe ele, însă lipsa unei protecții montate pe basculă nu face altceva decât să arunce foarte mult noroi între basculă și triunghiul frontal al cadrului. Și pe măsură ce se umple, suspensia funcționează din ce în ce mai greoi. Există desigur o soluție: apărătoare construită din carbon de la Mondraker, singura de altfel, care costă aproximativ 100 de euro. Nu mulțumesc! Tot pe traseul de downhill am apreciat foarte mult și controlul oferit de ghidonul lat, de 740 de mm.
Greutatea cadrului este de 3.2 kg cu tot cu amortizor, o greutate aceeptabilă în segment, dar nu ceva care să mă bulverseze. De asemenea, este important să știi că suspensia Zero Suspension System este un VPP care vine cu un amortizor floating plasat între două link-uri, care apasă concomitent pe amortizor. Asta se traduce prin confort foarte mare, la care trebuie să recunosc că își aduce contribuția și amortizorul Fox Float Kashima, dar și prin performanțe pe teren accidentat. Roata de spate n-o va lua razna atunci când ai nevoie să stea lipită de sol, iar asta este o veste bună. Suspensia oferă 140 de mm de confort, deci chiar dacă ești un burtos cu bani care nu înțelege mare lucru din biciclete, poți cumpăra un Foxy XR pentru confort deplin și de ce nu, ca să captezi priviri prin oraș.
Mai trebuie menționat că Foxy XR vine cu o prindere X12 pentru roata de spate, cu o prindere ISCG în caz că te decizi să montezi un chainguide și cu un headtube conic, menit să sporească rigiditatea, de care personal, sunt mulțumit. Ai la dispoziție și o prindere pentru bidonul de băutură.
Full suspension-ul Foxy XR vine cu câteva componente notabile: roțile de la Crank Brothers, modelul Iodine 3, sunt cu siguranță unul din punctele de atracție și completează bicicleta astfel încât s-o împingă către titlul de capodoperă de design. Acestea cântăresc împreună cu discuri, anvelope și cu cheițele de prindere, 4.4 kg, o greutate bună în segment. Sunt suficient de rigide și chiar coborârile mai dificile cu lovituri laterale nu le-au descentrat. În schimb, nu vin perfect centrate din fabrică, ceea ce mi se pare inacceptabil pentru un set de roți pe care-l achiziționezi separat cu 1.000 de euro. Numărul redus de spițe nu afectează deci rezistența roților, ceea ce este o veste bună. Butucii rulează pe rulmenți așa cum era de așteptat.
Sistemul de transmisie 2×10 are în componență un angrenaj Race Face Turbine, un nume sacru în domeniu. Este ușor, cântărind doar 820 de grame cu tot cu Bottom Bracket, iar finisajele sunt de excepție. Cele două foi sunt oferite cu 38, respctiv 24 de dinți și combinate cu cele 10 pinioane, oferă rapoarte ideale pentru munte. Ai la dispoziție un schimbător de foi XT și unul de pinioane, Sram X0 Type II, cel care elimină bătăile lanțului pe trasee foarte denivelate. Ambele schimbă foarte precis și sunt ușor de acționat din manetele Sram X9.
În ceea ce privește suspensiile, ambele agregate provin de la Fox, în versiunea Factory Kashima, așa cum îi stă bine unei biciclete de top. Furca Fox Talas CTD are capacitatea de a absorbi șocuri în limita a 160 de mm, are brațe de 34 de mm, iar cursa poate fi redusă la 120 de mm atunci când urci. O funcție foarte utilă de care am profitat din plin pe porțiunile de urcare. CTD înseamnă că poți alege 3 moduri diferite de funcționare: Climb, Trail și Descend, iar așa cum o spun și numele, alegi setările diferite în funcție de ceea ce faci cu bicicleta în momentul respectiv. Un reglaj al rebound-ului este de asemenea prezent pe furcă. Amoritzorul, din aceeași gamă, oferă foarte mult confort dar și control pe traseu. Este foarte ușor cu cele aproape 300 de grame ale sale și este de asemenea dotat cu cele trei moduri, CTD.
Frânele provin de la Formula, modelul The One în versiunea S. Sunt cele mai ușoare frâne de all mountain din lume și în ciuda formei manetei, care nu este pe placul meu, acestea oferă reprize foarte bune de frânare odată ce s-au rodat. Discurile de 180 de mm au fost suficiente chiar și pe traseul de downhill de la Sinaia, deși dacă ai parte de coborâri și mai lungi, începi să simți un ușor fading. Altfel, puterea poate fi dozată perfect, în funcție de necesități.
Pentru confort, cei de la Mondraker au montat și o tijă de șa reglabilă din mers de la Crank Brothers, modelul Kronolog, cu comandă montată pe ghidon. O funcție pe care am apreciat-o în mod special, deoarece ridicatul sau coborâtul șeii din mers este doar o joacă de copii.
Concluzie
Mondraker Foxy XR nu este o bicicletă perfectă, în ciuda prețului de 5.000 de euro (discount de aproximativ 4.000 de lei din partea importatorului în această perioadă), un nedomesticit care joacă într-o ligă numai a sa. În schimb, te intrigă în permanență, deoarece trebuie s-o descoperi și s-o îmblânzești cum se cuvine pentru ca ea să-ți ofere tot ceea ce știe. Turele de munte, lejere sau agresive, sunt specialitatea lui Foxy XR și te poartă acolo fără să te obosească prea mult. O bicicletă la care am avut câteva comentarii negative, dar care prin caracterul său te face să uiți repede de orice inconvenient. Poate avea un caracter cuminte pe o potecă de munte sau unul sălbatic pe un traseu de concurs de enduro. Totul depinde de cum știi s-o domini. De fapt, mi-a plăcut atât de mult, încât trebuie să-ți mărturisesc că va fi următoarea mea bicicletă de all mountain/enduro.
Date relevante
Greutate totală: 13.5 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 3.241 grame (cu amortizor)
Greutate roți*: 4.405 grame
Greutate furcă: 1.962 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 820 grame
Rigiditate headtube: nu a fost măsurat
STW**: nu a fost măsurat
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Imi poti da un site de unde o pot cumpara :)))
Acum sa fim seriosi. Crank Brothers nu sint chiar etalon cind e vorba de roti. Ca sa nu zic ca nu prea sint etalon la nimic. Doar marketing mult si preturi aberante.
La brand-uri atât de mari nu am întâlnit cazuri, deci nu prea se cade în cazul de față.
Ce sa zic, esti un mare norocos! :D. Dar cum adica rotile nu vin perfect centrate din fabrica? Ai mai intalnit si alte cazuri, sau acum e prima data?