Frânele Magura HS 11 și-au câștigat reputația în mulțimea de frâne de pe piață. Și nu doar pentru simplul fapt că sunt hidraulice și că funcționează mai eficient decât un V-Brake, ci și datorită faptului că întreținerea lor este minimă. Fiind hidraulice, vor necesita la un moment dat și o aerisire, însă inginerii de la Magura ne-au promis că noile modele vor beneficia de intervale de revizii mari iar aerisirea va fi foarte simplă. Am putea să-i credem pe cuvânt nu?
Fiind utilizator de Magura HS 33 pentru nu mai puțin de 4 ani, sunt foarte obișnuit cu feedback-ul oferit de frâne. Diferența dintre Magura HS33 și Magura HS11 se face la capitolul utilizare. Dacă primele sunt dedicate preponderent bicicletelor de munte, cele din urmă au fost concepute pentru biciclete de oraș. Prin urmare, acestea trebuie să corespundă nevoilor biciclistului urban.
În teorie dar și în practică, Magura HS11 sunt mai eficiente decât un V-brake pentru că sabotul este perfect paralel cu janta (specificație care nu corespunde unor modele de V-brake-uri, evident existând și excepții), iar puterea de acționare este mai mare, dar fiind faptul că sunt hidraulice. Compund-ul saboților le fac mai eficiente chiar și în condiții de umiditate. Dar referindu-ne strict la bicicletele de oraș, acestea își fac treaba cu sârguință.
Față de modelul anterior, prezentat în cadrul rubricii de teste FreeRider.ro, s-au schimbat câteva aspecte și caracteristici. Principiul de acționare al saboților a rămas neschimbat, însă manetele sunt noi (manetă care este acum de tip flip flop – poți schimba stânga cu dreapta și invers), arată mai bine și sunt chiar mai bine finisate. Astfel, cei de la Magura adaugă un plus de valoare noilor frâne hidraulice. Pe lângă bicicletele de oraș sau de trekking, acestea pot fi acum utilizate și pentru bicicletele electrice. Magura susține că performanțele sunt acum asemănătoare cu cele ale sistemului HS33, diferențierea între ele fiind făcută de manetă.
Eu n-aș fi însă la fel de convins, deoarece în ciuda faptului că noile HS11 opresc sensibil mai bine bicicleta decât modelul anterior, nu consider că sunt la fel de brutale preucm HS33. Iar ținând cont de condițiile de exploatare, nici nu ar trebui să fie! Este frustrant să acționezi frâna brusc, fiind speriat de un potențial pericol care ți se arată în față și să zbori peste ghidon. Nu te aștepta deci să înghețe în momentul în care le acționezi însă te poți aștepta să te oprească în timp, astfel încât sa fi permanent în siguranță.
O paralelă cu frânele pe disc o consider oarecum inutilă, deoarece aceste frâne joacă într-o ligă diferită. Dar dacă ții neapărat să auzi, îți pot spune că nu sunt la fel de eficiente ca un sistem de frână pe disc hidraulic.
Saboții au o durată de viață lungă și exploatați în condiții normale ar trebui să faci un schimb odată la 2 ani. De apreciat este și reach adjust-ul, funcție prin care poți seta distanța manetei față de ghidon. Manetele au în continuare o pârghie gândită pentru 4 degete, însă sunt ceva mai groase, oferind un sentiment de siguranță, iar la capăt oferă o aderență mai bună. Evident că ideală ar fi o manetă pentru două degete, restul degetelor rămânând prinse de ghidon, însă se presupune că nu vei aborda niciun traseu dificil de munte cu aceste frâne.
Un minus vine și din porțiunea de plastic cu aspect lăcuit. Da, strălucește, dar se zgârie și foarte ușor. O potcoavă este de asemenea inclusă în sistem datorită forței de frânare a lui HS11. Motivul pentru existența acestei potcoave se referă strict la performanțe, nu la aspect. În momentul în care frânezi puternic, prinderile furcii pe care sunt montate frânele vor avea tendința să se miște spre interior, afectând astfel puterea de frânare. Dar cu respectiva potcoavă instalată corespunzător, mișcarea prinderilor este stopată.
Instalarea se face ca de obicei, foarte simplu. Durata de viață este mare iar garniturile sunt de asemenea durabile pentru noul model. În cazul în care vei întâmpina ceva probleme, Magura acordă 5 ani garanție pentru sistem. Cel mai potrivit ar fi să achiziționezi acest set de frâne dintr-un magazin care oferă și garanția respectivă. Dintr-un simplu motiv: piesele de schimb nu sunt chiar ieftine!
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Am uitat sa mentionez ca sunt din Bucuresti
Buna ziua.
Imi puteti recomanda si mie un service care sa-mi faca regalarea unui set de HS33 model 2012? Mentionez ca montarea lor pe bicicleta a fost efectuata de catre mine si din pacate sunt un novice in acest domeniu.
Cu respect,
Alex
Mă refer la forța de frânare, bănuiam că asta te interesa în mod special. Pentru frâne pe disc trebuie să achiziționezi butuci cu prindere pentru disc și opțional, jante pentru disc. Prin urmare, costurile mai cresc. Mai pune și manetele de frână în calcul.
Incomparabile în ce sens? :)
Hai să zicem comparate cu Hayes MX4.
Mulţumesc, keep up the good work!
Depinde despre ce frane mecanice este vorba. In general, un set capabil de frane mecanice pe disc (vezi Avid BB7) sunt incomparabile cu HS 11.
Care este diferenţa dintre aceste frâne şi nişte frâne pe disc mecanice, în ceea ce priveşte forţa de frânare?
Da, de aceea au primit 2 stele la capitolul greutate. Dar tine cont ca poti utiliza o janta pentru V-brake, ceva mai usoara decat una pentru disc dar si un butuc fara prinderi pentru disc (de asemenea mai usor).
Wow! 445g pe bucata! In greutatea asta gasesti frana disc, chiar si modele mai ieftine entry. Mi se par foarte grele!