KTM Lycan 274 (2016)

Iată-mă din nou pe un KTM full-suspension de test, fiind primul pe care am avut ocazia să-l testez anul acesta. Și mă bucur că s-a întâmplat astfel din două motive. Primele biciclete oferite de KTM la test anul acesta au fost entry-level, iar vechiul Lycan l-am deținut pentru o perioadă de doi ani, timp în care a văzut diverse trasee montane, goluri alpine, dar și concursuri serioase precum On The Rocks.

Pentru anul în curs KTM a schimbat parțial strategia, reconstruind de la zero cadrul lui Lycan, dar păstrând cursa suspensiilor. Asta, deoarece bicicleta se vrea un produs multivalent, de folosit atât în ture lejere cât și pe trasee dificile. Cum s-a făcut această transformare și cum se descurcă pe traseu noul Lycan, vă voi povesti în acest articol.

Cadru/Pe traseu

Cadrul este o evoluție în viziunea puriștilor, căci modelul precedent arăta mult mai high-tech. Dar asta însemna o greutate mai mare, un punct la care KTM a lucrat intens. Cu toate acestea, cadrul lui Lycan 274 cântărește 3.4 kg, cu tot cu amortizor. Pentru un cadru din aluminiu, full-suspension, nu este nicidecum o tragedie, ci normalitate, însă ținând cont de design-ul mult mai slim al țevilor, mă așteptam ca greutatea să fie mai mică.

Suspensia a suferit modificări serioase, fiind simplificată. Poziția amortizorului s-a mutat sus, pe top-tube, iar bascula este construită dintr-o singură bucată. Asta înseamnă rulmenți mai puțini, întreținere redusă și după cum am observat și o sensibilitate mai mare, atunci când vine vorba de șocurile foarte mici. De fapt, aceasta mi se pare cea mai bună suspensie pe care KTM a a creat-o până în prezent și mă bucur că au aplicat-o pe acest model. Lăsând confortul desăvârșit deoparte, inclusiv rigiditatea a fost îmbunătățită semnificativ, iar secretul se pare că stă în link-ul de legătură dintre basculă și top tube.

Atât la deal, cât și la vale, bicicleta se simte ca un pește în apă, dar trebuie să precizez că la vale se descurcă cel puțin la fel de bine precum modelul pe care-l înlocuiește. Singura problemă deranjantă este poziționarea ghidonului, acel trend pe care l-am văzut în ultima vreme la bicicletele de Cross Country și anume, ghidonul arcuit în jos. O poziție care pune mai mare presiune pe roata din fața, e drept, însă acea poziție o poți obține foarte facil scoțând un distanțier sau poate doi de sub pipă. Poziția arcuită a ghidonului te incomodează atunci când vine vorba de tras un ollie peste un obstacol. De asemenea, devine obositoare pentru încheieturi după ceva timp. Prin urmare, dacă ar fi să schimb ceva la această bicicletă din prima, acela ar fi ghidonul. Altfel, lățimea de 720mm este bună, iar lungimea pipei de doar 60mm, o variantă inspirat aleasă pentru manevrabilitate. 68.5 grade pentru amplasarea headtube-ului nu mai este deloc surprinzătoare pentru acest segment și contribuie pozitiv la abordarea coborârilor în mare viteză și mai ales, în siguranță.

Legat de rigiditate, aceasta este impresionant de mare pentru un full-suspension, de 86.8 Nm/grad, valoare mai mare chiar decât a unor hardtail-uri de pe piață. Însă ca să nu ne îmbătăm cu apă rece, valoarea STW este doar 25 Nm/grad/kg, undeva la jumătate din valoarea unui hardtail. Desigur, așa cum știm deja, este foarte greu să construiești un cadru ușor și rigid, mai ales un full-suspension. Însă ce este de reținut din aceste cifre, este că acest Lycan își păstrează performanțele chiar și atunci când este călărit de o persoană mai grea, de până în 95 de kg.

Finisajele cadrului sunt excelente, prinderea roții de spate se face cu ax de 12mm, prin înfiletare, cablurile sunt trase prin interior și așa cum ne-a obișnuit deja KTM, abundă în prinderi pentru bidoane, în cazul de față, 3 la număr.

Echipare

Fiind vorba despre modelul de intrare în gama Lycan, ai la dispoziție un sistem de transmisie compus din piese Shimano XT (schimbător de pinioane) și Shimano Deore (schimbător de foi, angrenaj, manete). Nimic de reporșat la acest capitol, unde totul funcționează omogen. Cei care sunt obișnuiți cu angrenajele 1x sau 2x, probabil vor avea un pic de comentat la acest 3x instalat pe Lycan, care nu denotă neapărat sportivitate. Însă, în versiunea de bază, ni se oferă 3 foi, din abundență aș spune. Pe de altă parte, începătorii vor aprecia această configurație.

Frânele sunt contruite cu manetele Shimano M425 și etrierii M395. Nu sunt cele mai grozave, fiind un model entry-level, însă se străduiesc să compenseze cu dimensiunea discului, de 180mm, atât pe față cât și pe spate. Poate că de maneta M425 nu ai auzit, dar este o manetă de M395 cu un levier care oferă mai multă aderență. Și cam atât.

Furca RockShox Recon Silver oferă o cursă de 120mm și funcționează bine, deși nu la fel de lin ca modelele mai sus plasate în gamă. Amoritzorul în schimb, RockShox Monarch RL este un adevărat festin al confortului, funcționând ireporșabil împreună cu suspensia. Ambele funcționează, desigur, pe aer.

Nu în ultimul rând, roțile sunt compuse din butuci Deore cu jante Mavic EN321, o combinație destul de durabilă. Butucii sunt pe bile, iar axul de față este de 15mm (cel de spate de 12mm, așa cum am menționat mai devreme). Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Rocket Ron, însă versiunea de mijloc, Performance, iar șaua, este șie a surprinzător de confortabilă.

Concluzie

KTM Lycan 274 a rămas aceeași bicicletă perfectă pentru ture, dar și pentru trasee agresive, cu mențiunea că acum are un aspect mai curat, iar suspensia spate este foarte reușită, oferind confort total. Potrivită pentru orice trasee montane din România, modelul entry poate fi achiziționat pentru 9.330 de lei, un preț nu tocmai mic, însă care se încadrează în segmentul din care face parte.

Date relevante

Greutate totală: 13.96 kg
Greutate cadru: 3.801 grame
Greutate roți*: 4.502 grame
Greutate furcă: 2.160 grame
Lățime ghidon: 720 mm, pipă: 60MM
Greutate angrenaj: 860 grame cu rulment de 85 grame
Rigiditate headtube: 86,8 Nm/grad
STW**: 25 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Ture montane
Pe urcări: 7/10
Pe coborâri: 9/10

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma