Să dezvolți un produs precum inserțiile Mefo nu este chiar treabă ușoară, căci dezvoltarea și testarea acestora a durat ani buni. Ai spune că e treabă ușoară, însă sunt foarte multe lucruri de luat în calcul când scoți pe piață un astfel de produs ceea ce înseamnă că întreg procesul se va întinde pentru o perioadă îndelungată. Revenind la întrebarea din titlu și gândindu-mă la penele de cauciuc pe care le-am făcut în concursuri, mi-am tot imaginat soluții care m-ar putea ajuta să scap de această cruntă neplăcere. Băieții tot vorbeau de inserții, dar sincer să fiu, mereu mi s-au părut complicat de montat, cumva peste mână. Dar s-a dovedit a fi o greșeală și o să-ți povestesc imediat de ce.
Înainte de asta, trebuie însă să recunosc un lucru: montajul este destul de dificil, mai ales dacă faci asta pe o jantă tubeless cu o anvelopă tubeless. Prin definiție, acest proces de montaj este unul mai dificil, dar când mai bagi între ele o protecție dintr-un material gros care mai conține și o cameră, atunci lucrurile se complică un pic. Și asta, deoarece conform procedurii standard de montaj a unei anvelope, aceasta trebuie trasă în permanență pe centru pentru ca talonul să alunece ușor pe jantă. Având această inserție pe interior, este mai greu să tragi de ea, de aici și bătaia de cap. Am fost doi oameni care ne-am chinuit vreo 10 minute să băgăm ultima bucată de anvelopă pe jantă, însă într-un final, efortul a dat roade și ce-i mai important, chiar a meritat.
Precum o să vezi în filmul de mai jos, montajul în sine nu este mare brânză. Pui prima parte de anvelopă pe jantă, dai mousse-ul cu un gel, îl introduci în anvelopă, adaugi apoi camera cu care este livrat (una subțire, de bicicletă de trekking), apoi împachetezi totul bine și bagi și cealaltă parte a anvelopei pe jantă.
După ce îndeplinești această sarcină, ai o anume satisfacție. După care te urci pe bicicletă, mergi puțin pe asfalt până la prima urcare. Nu simți mare diferență. Apoi începe urcare, brusc, cu prima porțiune foarte abruptă. Ai impresia că nu-ți merg deloc picioarele în ziua aia sau că ți-ai pierdut complet antrenamentul. Tragi de tine și mai mult și nu înțelegi de ce înaintezi așa de greu. Sprintezi și totul pare mai dificil. Asta pentru că uiți că ai montat inserțiile în anvelope. Când ajungi sus, brusc îți amintești că fiecare inserție adaugă un extra de 640 de grame pe fiecare roată în parte. După care urmează coborârea și uiți toate astea.
Sentimentul pe care-l ai când te dai la vale cu inserțiile astea este greu de descris. Dar dacă ar fi să rezum, aș puncta un confort mult crescut față de o anvelopă folosită tubeless, o protecție la pană extrem de eficientă și o protecție pentru jantă cum niciun alt sistem nu poate oferi. Practic, chiar dacă ai zero presiune în cameră, poți să dai în toate pietrele, iar acestea nu vo ajunge niciodată să lovească janta. Mai mult decât atât, am putut să rulez la o presiune de 1 bar, care n-ar fi fost posibilă doar cu tubeless deoarece anvelopa ar fi fost prea moale și aș fi pierdut controlul sau anvelopa ar fi sărit într-un final de pe jantă. De menționat că am folosit noile anvelope de la Schwalbe Wicked Will, cu pereții laterali subțiri și în dimensiunea 29×2.4. Stabilitatea este deci muuuult mai mare la presiuni mai joase, ceea ce face ca orice trasă aleasă să fie una corectă, atâta timp cât nu te înfigi într-un pietroi mai mare ca roata sau într-un copac. Cumva, te simți ca un rider profesionist de downhill, care poate alege orice linie dorește și tot o scoate cumva la capăt. Sentimentul acesta l-am mai avut cu full-urile electrice, cu anvelopele de 3.0, însă aici eram pe un full cu suspensii mici, de 100mm și cu anvelope semnificativ mai înguste.
Prin urmare, după coborârea pe care m-am simțit ca un fost Campion Mondial, am uitat de partea de urcare. Însă aceste inserții sunt mai degrabă pentru cei care mai mult coboară decât pentru cei care fac ture lungi. Din simplul motiv că greutatea în roți în exces este cea care-ți taie din elan. Altfel, am fost extrem de mulțumit de ele pe coborâre și cu siguranță le voi folosi la toate concursurile la care voi participa. Le voi ține agățate-n cui și le voi monta când va fi nevoie sau când consider eu că am nevoie de aceste superputeri pe care ți le conferă.
Film de prezentare (articolul continuă după film):
Încă o idee: ieale pentru cei care închiriază biciclete electrice și nu vor ca clienții să-și rezolve singuri o pană de cauciuc, mai ales că de regulă aceștia întorc bicicleta cu roțile în sus (așa cum este și normal de altfel), însă uită să rabateze display-ul cu comenzile de bază și-l zgârie sau îl sparg. De fapt, pentru e-bike-uri mi se par cea mai potrivită soluție din câte există, căci acolo nu mai ai nicio problemă cu puterea de pedalat.
Le poți achiziționa pentru roată de 29 sau 27.5, iar recomandarea mea este să le utilizezi cu o anvelopă de minim 2.3 inch lățime. În pachet mai primești pe lângă inserții, o cameră, o pereche de mănuși, leviere, gelul respectiv și o pudră. Prețul este de 490 de lei/bucata, nu tocmai ieftin, dar reprezintă o soluție care te scapă definitiv de multe bătăi de cap inutile. Și sunt fabricate în Germania, din cauciuc natural.
Preț: 490 lei/bucata
Greutate: 640 de grame (mousse + cameră)
Producător: Xtur.ro
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…