Hayes MX5 (2012)

Deși inițial am crezut că Hayes MX5 sunt în mare aceleași frâne precum cele pe care le precedă, MX4, am avut supriza de a afla că lucrurile nu stau tocmai așa. Prin urmare, este vorba de mai mult decât o reactualizare a acestora, mai degrabă o reproiectare.

Ce s-a schimbat? Pârghia acționată de cablul de frână este acum mai scurtă și mai mică, din dorința de a salva greutate. Dacă din punct de vedere al greutății, acestea au pierdut grame semnificative, ajungând în prezent la 252 de grame, din punct de vedere al reprizelor de frânare, un braț mai scurt nu a fost o decizie prea înțeleaptă. Spun asta, deoarece noile Hayes MX5 frânează ceva mai slab decât vechiul model, răspunsul putând fi foarte ușor găsit în fizică.

Plecând de la această afirmație, vreau să amintesc faptul că noile MX5 se descurcă modest la frânările în linie dreaptă, dar dacă vine vorba de a controla precis bicicleta în viraje strânse, lucrurile stau diferit. Pe lângă fading-ul care apare datorită discului mic, etrierul nu este capabil să genereze suficientă putere pentru a strânge ferm plăcuțele pe disc. Ceea ce presupune că trebui să fii ceva mai precaut atunci când vrei să pedalezi cu viteză pe trasee cu coborâri tehnice.

Pe de altă parte, pentru bicicletele recreaționale, aceste frâne sunt suficiente, practic pentru oraș sau păduri oferind o putere de frânare acceptabilă. Dacă dorești cu ardoare să le utilizezi pe o bicicletă de munte cu care chiar parcurgi trasee montane, te-aș sfătui să faci un upgrade sau să te orientezi către alte frâne pe disc. Avid BB7 este un exemplu de frână pe disc mecanică pe care te poți baza oricând.

Discul a rămas neschimbat și cântărește 127 grame, în dimensiunea de 160 mm.

În concluzie, pot spune că cei de la Hayes se află pe o pantă descendentă. După experiența dezamăgitoare cu frânele hidraulice pe disc Hayes Dyno, iată, vine acum cea cu MX5. Dacă precedentele MX4 erau capabile, nu același lucru se poate spune și despre noul model. Pentru trasee recreaționale (pădure sau munte) aceste frâne sunt suficiente, însă orice implică coborâri mai lungi sau viraje mai strânse, cere de la sine un set de frâne mai capabil. Ține cont că un reglaj foarte bine realizat le poate spori din performanțe.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma