Haibike Attack (2011)

Ai în față modelul entry-level din clasa bicicletelor full suspension al producătorului german Haibike. În traducere liberă, Hai semnifică rechin în limba română. Iar denumirea modelului, Attack, vine să susțină imaginea de bad boy al acestei biciclete. Muntele a fost cel care ne-a oferit un răspuns concret la întrebarea: este modelul Attack un rechin atât de fioros precum o sugerează numele sau este un delfin ce-și dorește cu ardoare să atingă statutul suprem?

Cei de la Haibike comercializează biciclete cu o calitate crescută. Dovadă în acest sens sunt premiile câștigate de producător în decursul ultimilor ani cu modelele sale de top. Iar modelul Attack nu face excepție de la această regulă, cadrul său fiind bine finisat și lucrat.

Comparat cu bicicletele concurente, ale producătorilor renumiți, piesele care dotează modelul Attack sunt oarecum asemănătoare. Spun oarecum, pentru că există ceva diferențe la nivelul frânelor sau în unele cazuri, al furcii. Privind în ansamblu, Haibike este sensbil mai scump decât unele modele dar se bucură de o imagine mai puternică pe piață.

Astfel HaiBike Attack dorește să ne impresioneze prin aspect și performanțe cu un cost ce nu depășește bariera de 5.000 de lei. În ce măsură îi reușește vei putea citi în acest test.

Cadrul

Discutăm aici despre un full suspension mid-level, o bicicletă care cântărește aproximativ 15,2 kg (oficial – 14.2 kg). Greutatea mare este pusă pe seama cadrului bine construit, solid însă care beneficiază de țevi groase completate de unele componente CNC ale basculei. Nici urechile cadrului nu fac excepție, fiind destul de masive. Este deci, un rechin cu greutate, cu o rigiditate acceptabilă a cadrului dar care te obosește destul de mult pe urcări.

De apreciat este faptul că amortizorul spate beneficiază de Lock-Out și poate fi blocat atunci când urci pante abrupte. În acest fel toată energia generată de picioarele tale se va duce direct către roata din spate și nu va fi risipită de mișcarea basculei. Dar nici această funcție, inteligent aleasă pentru modelul Attack, nu-ți va face viața mult mai ușoară atunci când urci susținut.

La capitolul geometriei cadrului, unghiul headtube-ului asigură o stabilitate bună a bicicletei, indiferent de traseul ales. Dar nu este foarte agilă, atunci când trebuie să-și dovedească maiestria pe traseele tehnice. Din fericire, există componente pe care le poți înlocui pentru a-i îmbunătăți controlul, despre care vom discuta mai târziu, în acest articol.

Poziția, aplecată pe față, ne dezvăluie ADN-ul sportiv al brandului. Completată de pipa ceva mai lungă, oferă o poziție bună pentru cățărări. Pe coborâri, bicicleta rămâne controlabilă, dacă te afli pe traseul corespunzător. Coborârile agresive, pe macadam sau pe pietriș, o fac să devină instabilă mai ales atunci când lovești obstacole mai mari (precum pietre sau rădăcini). Aici nu doar anvelopele joacă un rol crucial ci și amortizorul Suntour Raidon, care nu poate face față șocurilor încasate rapid și în mod repetat.

Sudurile sunt peste medie iar calitatea vopselei este bună. Culoarea albă în mod particular ascunde foarte bine eventualele zgârieturi iar în mod special, combinată cu liniile albastre crează o imagine simplă dar reușită, made in Germany.

Cablurile sunt trase pe sub țeava superioară a cadrului și există două segmente sudate în preajma headtube-ului pentru a-i spori durabilitatea. Pe cel de sus poți remarca chiar un rechin, poziționat cu botul înainte, ca și când ar fi mereu gata de atac. Toate elementele basculei de tip four-bar linkage sunt realizate din aluminiu, iar prinderea amortizorului spate se face pe două segmente măricele, tot din aluminiu.

Echipare

Haibike Attack FS 2011 vine cu o echipare mid-level, care contrastează doar cu angrenajul Shimano Non Series. În rest, piesele se completează armonios, lasând impresia de calitate. Pentru performanțe sporite, cei de la Haibike au montat pe modelul Attack duo-ul de amortizoare, format din furca Suntour Raidon RLD și amortizorul spate care face parte din aceeași familie, Raidon LOD.

Furca funcționează cu cartuș de aer și oferă reprize bune de amortizare, asemenea agregatului montat în spate. Din nefericire, acestea încep să-și arate limitele, pe traseele ceva mai dificile. Pe trasee de all-mountain, pe care se presupune că poți utiliza fără prea mult stres această bicicletă, amortizorul spate își atinge repede limitele. De aceea spatele lucrează mereu neliniștit, tu fiind nevoit să compensezi în permanență din mișcările corpului pentru a ține bicicleta pe traiectoria cea bună. Dacă te plimbi însă pe poteci de munte fără un grad de înclinație prea mare și fără obstacole pe care să le depășești, atunci pot afirma că această bicicletă este chiar confortabilă.

Despre frânele Tektro Drako am vorbit în mai multe dintre testele precedente. Acestea conturează imaginea bicicletei, orientată mai mult către ture confortabile și către descoperirea de poteci noi decât către trasee de All Mountain. Oferă o putere de frânare decentă, dar pe coborârile lungi riști să distrugi discurile, care se supraîncing rapid.

Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Racing Ralph. Dar atenție! Trebuie să înveți să faci corect diferențierea: modelul instalat pe Attack face parte din seria Performance, care nu se ridică la standardele impuse de seria Evo. Diferența este destul de mare iar pe trasee rapide se face simțită. Oferă o viteză medie de rulare, însă compensează prin faptul că sunt foarte silențioase. În cadrul aceluiași capitol, trebuie să menționez și butucii Shimano care oferă plimbări cât se poate de line.

Ar fi fost de preferat ca ghidonul să fie ceva mai lat dar și mai gros: în primul rând pentru un control mai bun pe viraje iar în al doilea rând pentru aspect. Acesta face parte din gama proprie de componente a celor de la Haibike, XLC, alături de pipă, tijă de șa sau manșoane.

Sistemul de transmisie provine de la Shimano, dar există câteva diferențe notabile între piese. La nivelul angrenajului, acesta debutează cu un model Shimano Non Series și se încheie cu un schimbător Shimano SLX. Atât schimbătorul de pinioane cât și cel de foi (Shimano Alivio 2011) se descurcă foarte bine, schimbă precis și rapid, modelul SLX apropiindu-se foarte mult din punct de vedere al performanțelor râvnitul XT.

Concluzie

Haibike Attack FS nu este un rechin dar nici un delfin. Aș folosi mai degrabă diminutivul rechinaș, deoarece are atât părțile sale bune cât și cele mai puțin bune. Pentru trasee de All Mounatin, ceva mai extreme, nu este foarte potrivit datorită lipsei de control care survine la viteze mari sau foarte mari. Pentru Cross Country sau Maraton, poate fi o soluție atât timp cât te descurci cu greutatea sa destul de mare.

Însă Haibike Attack țintește în altă direcție. Se descurcă excelent la capitolul confort, fiind un all rounder potrivit pentru cei care fac plimbări lejere la munte și doresc s-o facă în deplin confort. Oferă un plus de calitate la capitolul cadru, însă este sensibil mai scumpă decât bicicletele concurente cu echipări asemănătoare. Dar să nu uităm nicio clipă de imaginea de marcă puternică a producătorului german!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma