Puține sunt invențiile cu adevărat folositoare la o bicicletă și mai puține sunt atât de apreciate ca suspensiile. Fără o suspensie spate mai merge însă fără furcă cu amortizor plimbarea devine mult mai obositoare și chiar mai scurtă. Ca să nu mai spunem că abordarea unui concurs devine aproape imposibilă pentru majoritatea.
Suspensia față la mtb-uri este esențială. Degeaba încearcă industria azi să ne convingă că merge și fără, împingând pe piață biciclete cu geometrie „gândită” pentru furci normale, că tot cu arc ne place. Până și cursierele au suspensie pe față, chiar dacă vorbim de microsuspensie la modelele de top.
Însă când bicicletele fat au apărut pe lume ele erau marketate a fi cele mai sigure în sensul că nu prea aveau piese care să se strice sau care să necesite reglaje, cum ar fi suspensiile. Desigur mai era și criteriul greutății. Fat-urile fiind mai mari, bicicletele erau mai grele, așadar o furcă rigidă pe față era soluția adoptata de fabricanți. Un alt motiv pentru care fat bike-urile nu au nevoie, în principiu, de suspensii este anvelopa extrem de mare. Având un balonaj chiar și de 5” și o presiune recomandată de maxim 1 BAR, elasticitatea anvelopei asigură cam tot confortul de care era nevoie.
Până când Rockshox s-a gândit că de ce sa nu lanseze ei pe piață și o furcă pentru aceste biciclete, că până la urmă o va folosi cineva. Și au avut dreptate. Rockshox Bluto este azi cea mai folosită furcă cu suspensie de pe bicicletele fat. Am încercat și eu câteva modele de biciclete fat, majoritatea fără suspensii, așadar în forma lor pură, și pot confirma că anvelopele grase sunt ok, oferă o suspensie pneumatică decentă.
Asta până când m-am dat pe un fat bike cu Bluto. Ei bine, totul s-a schimbat. Un fat bike cu suspensie față este mult mai performant decât unul fără. Poți lejer să prinzi viteze mai mari, fie că ești pe zăpadă sau offroad pe poteca. Dar pe forestier molcom da, e destul de inutilă. Cu cât ai și roțile mai ușoare cu atât mai bine întrucât arcuirea și masa pe care o învârte roata grea fat pot să încetinească înaintarea ta. Însă dacă reglezi bine sag-ul și amortizarea la revenire, cu Bluto vei reuși să te dai la vale extrem de bine. Dacă furca este instalata și pe un cadru cu o geometrie bine gândită, nici nu vei simți că ești pe un fat. Așa s-a întâmplat când furca a fost testată pe un Cube Nutrail.
Furca Rockshox Bluto este normală în esență, dar cu o lățime care ți se pare astronomică privind-o așa, neinstalată pe bicicletă. Specificațiile sunt clasice și performante: brațe culisante din aluminiu de 32 mm diametru, brațe inferioare din magneziu, ax Maxle de 15 mm, blocaj pe furcă sau remote pe ghidon, țeavă steerer conică și amortizare Solo Air.
Practic este un Reba/Revelation, dar supradimensionat pentru a acomoda anvelopele fat, un lucru bun întrucât pentru service vei putea folosi piese deja existente pe piață. Pe Bluto vei putea folosi anvelope de 4.8 instalate pe jantă de 100mm și chiar anvelope 29×3.0. Pe Bluto poți regla suspensia la 80, 100 și 120 mm. Tehnologia de amortizare este RL, iar arcul Solo Air. Revenirea se reglează din partea de jos a furcii, iar lock-out-ul poate fi fie în partea de sus, pe brațul drept al furcii, fie instalat remote pe ghidon.
Toate bune și frumoase, dar ai totuși nevoie de această furcă? Dacă tot ce faci este să te dai pe plat sau poteci domoale ori forestiere plictisitoare sau vrei să ai un fat bike cât mai ușor potrivit pentru concursuri, atunci această furcă nu e pentru tine. Însă, dacă ai de gând să îi dai și tare la vale și nu doar pe forestiere modeste ci pe poteci tehnice, abrupte și pline de rădăcini și bolovani, atunci aceasta este furca de care ai nevoie!
Am simțit imediat asta când am coborât de la Omu spre hornurile Mălăiești, pe poteca dificilă plină de bolovani mobili, și apoi mai departe pe poteca de vară spre cabana Mălăiești, în aceleași condiții grele. La fel de relevant a fost testul și mai jos de cabana Mălăiești, pe poteca ce duce spre Glăjărie, la rândul ei plină de rădăcini și bolovani. La acel moment eram destul de obosit și nu mai puteam alege trasa ideală. Vrând-nevrând lăsam bicicleta să o ia pe unde voia, viteza fiind apreciabilă. Însă niciodată nu am avut vreo senzație de teamă. Bicicleta trecea peste și prin tot, ca un tanc, însă fără să aibă greutatea unui tanc. Și toate acestea mulțumită 85% furcii și 15% anvelopelor de 4,8 cu care era echipată bicicleta.
E drept că o furcă cu suspensie adaugă ceva greutate în partea din față a bicicletei, aproximativ 1 kg. Însă fie n-o observi, fie înveți să compensezi foarte repede. Eu n-am avut nicio problema. La vale, pe teren dificil Rockshox Bluto reprezintă un foarte mare avantaj. Din punct de vedere al manevrabilității am simțit bicicleta ca pe una normală și nici pe departe fat. Pe drept sau domol în urcare nu pot spune că ai vreun avantaj, în afară de faptul că poți bloca furca și transforma în rigidă.
Însă există și un inconvenient. Dacă fat-ul tău a venit din fabrică cu Bluto instalată atunci totul este bine. Însă dacă ai cumpărat bicicleta cu furcă rigidă pe față pot fi probleme întrucât Bluto este gândită pentru butuci 150 mm, iar majoritatea bicicletelor noi fat vin cu butuci de 135 mm. Va fi nevoie fie să schimbi butucul față și apoi să respițezi roata, fie să folosești butucul de 135mm, dar să cauți apoi distanțierele potrivite.
De asemenea, nu este exclus ca odată instalată furca asta să simți nevoia de a rula cu presiune mai mare în roata față. Așadar dacă înainte foloseai în jur de 0,4 BAR acum poți umfla până la 0,7 întrucât furca va face cea mai mare parte din muncă. Dar și spatele este posibil să-l vrei mai tare, până pe la 0,5 BAR pentru a face față pedalatului mai agresiv înlesnit acum de suspensia față.
De apreciat este și faptul că poți regla lungimea cursei suspensiei. O poți face de 80, 100 sau 120 mm. Lucrul ăsta îl obții adăugând sau eliminând din furcă tampoane „Bottomless”. Prin ajustarea lungimii cursei suspensiei poți chiar compensa geometria unui cadru de fat bike care nu a fost gândit să i se pună suspensie pe față.
Știm însă că iarna o suspensie nu este chiar recomandat a fi folosită, în primul rând pentru că datorită temperaturilor joase uleiul din interior devine mai vâscos. Acest lucru uzează mai repede sau chiar deteriorează componentele interne. Rockshox spune că suspensiile lor sunt recomandate a fi folosite între zero și 38 grade și deloc recomandat să le folosești la mai puțin de -12 grade sau peste 49. Așadar cam la limită, având în vedere că un fat bike ți-l iei să-l folosești mai ales iarna.
Vorbeam mai sus de greutatea lui Bluto. Este evident că e mai grea decât o rigidă, însă măsurată de noi are doar 1,91 kg (1,796 kg oficial) cu tot cu steerer de 18,5 cm, ax Maxle, floare și telecomanda de ghidon. Comparată cu celelalte furci de la Rockshox, Bluto nu e deloc grea, e cam pe la mijloc. Spre exemplu Pike are 1,835 kg, Revelation 1,834 kg, RS-1 1,666 kg, iar Reba 1,586 kg.
Cât privește prețul da, e posibil să fie nevoie să-ți iei un al 2lea job ca să-ți permiți ratele la furca asta. Prețul recomandat de importator este de 3.000 lei varianta normală și 3.300 lei varianta cu telecomandă. Este un preț destul de mare, dar pe același palier cu un SID XX mai vechi, sau Lyrik pe arc, sau Revelation din 2013. Ca să nu mai spun că un RS-1 este nu mai puțin de 8.000 lei!
Concluzia este cât se poate de pozitivă, Bluto merită cu adevărat dacă ți-o permiți ca produs aftermarket. Instalată pe un fat bike o va transforma dintr-o bicicletă leneță bună de mers agale pe forestiere într-o bestie absolut capabilă la vale pe unele dintre cele mai tehnice trasee.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…