Frâne Hayes MX4 (2012)

În bătălia frânelor pe disc, două modele au reprezentat mereu punctul de reper: BB de la Avid și MX de la Hayes. Cei de la Shimano nu a reușit să se înscrie în cursă, deoarece frânele pe disc propuse până anul trecut, nu au reușit să impresioneze pe nimeni.

Cum Avid BB7 reprezintă încă punctul de reper în acest segment, am vrut să ne convingem dacă noile MX4, model 2012, se ridică la nivelul liderului. Hayes a adus îmbunătățiri minore noului model, acesta utilizând acum o pârghie ceva mai lungă pentru etrier. Scopul? Îmbunătățirea forței de frânare.

Este bine de știut faptul că Hayes MX4 vin ca dotare standard pentru anumite biciclete. Sunt un produs OEM, dar în ciuda acestui fapt, le poți achiziționa din diverse magazine online. Costul unei bucăți este de aproximativ 30 de euro, dar cu siguranță vei găsi discount-uri serioase pentru aceste frâne.

Instalarea este facilă. Montezi mai întâi adaptorul, pe care vei prinde etrierul cu ajutorul a două șuruburi. Cu rodajul făcut (aproximativ 150 km), aceste frâne dau de înțeles că se descurcă în situații obișnuite, însă nu agrează frânările la limită. Din două motive: discul de 160 mm este subdimensionat pentru trasee rapide și virajate unde trebuie să frânezi în ultima clipă (pentru a nu pierde timp) iar noua pârghie nu a fost suficient de bine proiectată pentru a oferi performanțe mult îmbunătățite.

Este de asemenea foarte probabil ca la coborârile lungi să apară fading-ul iar din punct de vedere al modulației pot spune că principalul concurent se descurcă mai bine: la MX4, frânarea nu se face progresiv, ci mai degrabă oprește de abia atunci când strângi puternic de manetă.

Greutatea de 317 grame (fără disc) este acceptabilă pentru segment, dar chiar și la acest capitol frânele MX4 rămân în urma concurenței. Reglajul fin se realizează mai greoi decât la BB7 dar cu toate acestea le recomand pentru pasionații de ture lejere la munte, dar și pentru cei care abordează trasee mai dificile, cu condiția să opteze pentru discul de 180 de mm montat pe butucul roții de față deoarece va îmbunătăți performanțele lui MX4. De asemenea, recomand manete de la Avid (din gama Dial) pentru performanțe mai bune. Față de versiunea anterioară se poate spune că există un plus de putere la frânare, însă puțin sesizabil.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Va rog sa imi raspundeti de data asta !!
    In ce magazin Online as puea gasi aceste frane? as vrea sa le comand.
    Multumesc echipa Free Rider.!

  • Scoate roata si uita-te la grosimea lor. Partea care actioneaza pe disc nu trebuie sa fie prea apropiata de baza placutei (partea mai lata).

  • MX5 cred ca este un produs OEM, realizat pentru anumiti producatori de biciclete, dar in esenta este acelasi produs cu alta denumire. Daca pedalezi mult si pe vreme proasta (ca sa fiu mai specific, ploaie) ti-as recomanda clar franele pe disc mecanice. Ca intretinere, va trebui sa schimbi placutele de frana si cablul o data la un an (daca le folosesti des). La V-Brake-uri este aceeasi poveste (schimbi saboti si cablu), cu mentiunea ca sabotii sunt ceva mai ieftini decat placutele de frana. Eu spre exemplu utilizez un set de placute de frane de aproximativ 3 ani, cu tot cu iesiri la munte si s-au uzat aprox. 70%.

  • deci pentru un utilizator care merge mai mult prin Bucuresti (dar si pe vreme proasta) dar care face destui km (1-2000/an) ce recomandati intre acestea si niste v-brake-uri echivalente ca pret? Considerand si costurile si dificultatile de intretinere ulterioara.

    Eu vazusem la o bicicleta in descriere Hayes MX 5 - este o mare diferenta fata de acestea?

    Multumesc mult

  • Cum spuneam si in articol, dupa coborari lungi apare fadingul, deci capacitatea de racire nu este dintre cele mai bune. Cu toate acestea discurile V6 de pe MX4-urile testate de noi aveau diametrul de 160 mm, deci trebui tinut cont si de acest aspect si de traseul destul de abrupt.
    Daca ma intrebi de rigiditate nu-ti pot spune diferenta clara intre acesta si un G2 Clean Sweep spre exemplu, deoarece daca tragi de el cu mina se simt la fel. Daca il compar cu discul de pe BR M416 de la Shimano, da pot spune ca discul japonezilor flexeaza ceva mai mult. Doar un aparat care masoara deplasarea din pridere de pe butuc pina in punctul de flexare ne poate oferi aceste date.
    Testul a fost realizat (cum se vede din fotografii) pe uscat.

  • Discul cum se prezinta? Ca material, rigiditate/flexibilitate, incalzire/capacitate de aerisire, cat de mult/putin noroi acumuleaza?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma