Felt 7 Fifty (2016)

Bicicletele cu roţi de 27,5 inch devin din ce în ce mai populare. Dacă 29er-ele au limitările lor, dar şi avantajele specifice roţilor mari, mtb-urile cu roţi de 27,5 inch au înlocuit cu succes clasicele de 26 inch. În teorie, dar şi în practică, noile 27,5 înseamnă compromisul perfect între manevrabilitatea bicicletelor de munte cu roţi de 26 inch şi aptitudinile de trecere peste obstacole al 29er-elor. Felt-ul despre care vorbim în acest test a bifat cam la toate capitolele. Preţul nu este unul tocmai mic acest lucru indicând că bicicleta este îndreptată spre fanii mărcii sau spre cei care doresc o bicicletă premium.

Cui se adresează această bicicletă

Felt 7 Fifty este o bicicleta multifuncţională. Da, este un mtb/vtt, însă în cadrul acestei categorii poate face mai multe. Poate merge desigur la munte, la câmpie şi peste dealuri, dar poate merge şi în excursii cu bagaje, ture serioase de cicloturism. Desigur, nu în ultimul rând poate fi folosită cu succes şi în oraş.

Aşadar această bicicleta se adresează celui care doreşte să deţină o singură bicicletă, un mtb bun la toate. Un mtb de competiţii este prea scump pentru a-l uza tot sezonul şi la turele recreaţionale, în timp ce un mtb entry level este în principal prea greu şi cu o geometrie prost gândită care îţi poate da dureri de spate sau genunchi şi cu care nu poţi parcurge 90-100 km / zi într-o tură de cicloturism datorită confortului scăzut.

Nu în ultimul rând, întrucât bicicleta cântăreşte doar 12,68 kg şi mulţumită construcţiei solide, o poţi folosi fără griji chiar şi la concursuri de cross country de nivel Prima Evadare sau Riders Club şi mai puţin la cele dificile.

Despre cadru

Cadrul Felt-ului 7 Fifty este bine lucrat. Fiind produs de Felt, o companie de renume şi cu pretenţii, cadrul este bine finisat şi închegat. Ghidarea cablurilor nu este din păcate internă. Însă pentru că sunt la exterior Felt a protejat zonele de cablu care se ating de cadru cu o protecţie specială pentru a evita mătuirea zonei respective.

În laborator cadrul a obţinut o greutate de 1,82 kg pentru mărimea M/18 inch. Este o greutate bună deşi puţin spre mare. Rigiditatea se ridică la valoarea de 86.43 Nm/grad, nici aceasta nu este destul de mare însă avantajul este că această complianţă sporită înseamnă mai mult confort pentru ciclist, lucru care se vede şi se simte inclusiv din geometria cadrului. Pentru o persoană cu înălţimea de 178 cm această mărime M a cadrului este potrivită.

Partea din spate a cadrului este dotată cu montanţi pe care se poate instala un portbagaj spate. Coburii montaţi pe acest portbagaj vorbesc despre caracterul multifuncţional al bicicletei.

Materialul folosit este aliajul de aluminiu 6061 hidroformat şi subţiat în locuri cheie, lucru care îi oferă bicicletei greutatea totală foarte bună. Etrierul frânei spate este prins de montanţi IS ceea ce înseamnă că este folosit inclusiv un adaptor.

Despre echipare

Deşi iniţial am avut impresia că bicicleta este prea scumpă pentru echiparea pe care o oferă, la o documentare completă am observat că bicicletele din categoria premium şi cu o echipare similară se situează cam în aceeaşi gamă de preţ.

Însă Felt 7 Fifty oferă totuşi destule pentru a fi mulţumit de banii investiţi. În primul rând schimbătorul spate este Shimano XT lucru care te asigură că, atâta vreme cât reglajul său este corect, te va sluji perfect indiferent de solicitări sau condiţiile meteo. Schimbătorul spate XT este completat de cel faţă Shimano Deore, la fel de performant.

Transmisia XT/Deore este de tip 3×10, puţin demodată cu atât de multe viteze, dar deloc de neglijat. Este subliniată din nou aici versatilitatea bicicletei şi faptul că poate fi folosită cu succes nu doar la competiţii mai uşoare, dar şi la touring/trekking. La partea de jos, alcătuită din schimbătoare, se adaugă partea de sus, alcătuită din shiftere şi acestea Shimano Deore fapt care e asigură de calitate şi fiabilitate pe termen lung. Trebuie subliniat că această echipare este de foarte bună calitate, iar dacă reglajele sunt făcute bine transmisia nu va avea nevoie de întreţinere deosebita de-a lungul timpului. Faptul că inclusiv pinioanele 11-36T sunt de nivel Deore subliniază odată în plus fiabilitatea.

Suspensia de 100 mm este asigurată de furca Rock Shox XC30 al cărei sistem de amortizare funcţionează cu arc şi ulei. Furca dispune de blocaj al suspensiei, folositor în special la concursuri când vrei să sprintezi ridicat din şa, cât şi reglaj pentru Preload care ajută mai ales atunci când ciclistul are o greutate mai mare. Prindere roții este de tip QR9, nefiind livrată cu ax de 15mm.

Per ansamblu însă suspensia mi s-a părut cam tare chiar şi pe cel mai „moale” reglaj. Însă aceasta este o preferinţă personală şi, desigur, diferă de la ciclist la ciclist. Furca are o greutate de 2,22 kg, mai mult cu 400 grame decât cadrul, lucru care subliniază o data în plus calitatea acestuia din urmă.

Oprirea este asigurată de frânele Shimano M355 cu disc de 180 mm pe faţă şi 160 spate. Modelul de frână în sine nu iese cu nimic în evidenţă, iar la acest capitol era loc de mai bine. După un scurt rodaj plăcuţele organice prind pe discuri, iar frânarea nu ezită niciodată atunci când condiţiile de rulare sunt normale. Deşi nu am încercat bicicleta într-o competiţie nu este însă exclus ca după o frânare îndelungată frânele să capete „fading”, maneta să se apropie din ce în ce mai mult de manşon moment în care trebuie să o laşi puţin mai încet pentru a permite frânelor să se răcească.

Cockpit-ul este asigurat de componente personalizate Felt cu excepţia şeii care este WTB Silverado Comp. Pipa de 80 mm lungime în combinaţie cu ghidonul lat de 730 mm permite ciclistului o poziţie confortabilă potrivită pentru touring şi ciclism offroad. La nevoie însă, la un concurs spre exemplu, aceeaşi poziţie este suficientă şi pentru manevrabilitate bună pe un traseu tehnic sau pentru coborâri relativ dificile. Mai puţin eficientă este pentru sprinturi la deal.

Despre şaua WTB nu sunt multe de comentat. În zecile de kilometri pe care l-am făcut cu această bicicletă nu am simţit în niciun moment disconfort. Însă şaua este un subiect destul de delicat, iar confortul oferit depinde mult de fiecare ciclist în parte cât şi de bazonul folosit. Per total însă avem doar cuvinte de laudă.

Jantele WTB Stp i19 TCS echipate cu anvelopele pliabile Schwalbe Rapid Rob Kevlar Guard subliniază echiparea medie a bicicletei. Jantele sunt tubeless şi recomandăm utilizatorilor o mică investiţie pentru chiar a le transforma în tubeless. Anvelopele Schwalbe, fiind pliabile, oferă nu doar o greutate mai mică, dar şi o maleabilitate mai bună ceea ce înseamnă confort şi performanţă mai bună în teren, lucru care s-a simţit în offroad. Profilul anvelopelor Rapid Rob sugerează aceeaşi versatilitate pe care o tot întâlnim la această bicicletă. Sunt nişte anvelope care oferă performanţă optimă pe o varietate de terenuri – de la uscat sau umed până chiar la ceva noroi, nu mult.

Concluzii

Noul Felt 7 Fifty a impresionat într-un mod plăcut. Dacă la început, atunci când arunci o privire rapidă pe site, pare o bicicletă pretenţioasă, luată la bani mărunţi şi adăugând versatilitatea oferită, observi că nu mai este aşa scumpă. Totuşi o prindere QR12 a roţii spate, cât și una QR15 a celei de față, ar fi fost necesare în aceşti bani.

În rest bicicleta s-a comportat bine. În trecut s-a mai întâmplat ca testând biciclete entry level cu geometrie greşită să îmi apară crampe la picioare sau chiar să înceapă dureri de genunchi, lucru care nu se întâmpla la bicicletele „de firmă”. Acelaşi a fost şi cazul Felt-ului de faţă care tot timpul de-a lungul testelor a oferit confortul subliniat de liniile cadrului.

Date tehnice

  • Greutate totală: 12,68 kg fără pedale
  • Greutate cadru: 1,82 gr
  • Greutate roți*: 2,020/2,600gr
  • Greutate furcă: 2,220 kg
  • Greutate angrenaj – 900 grame + 100 g rulmenții
  • Rigiditate: 86.43 Nm/grad
  • STW**: 47.8 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional, touring, trekking, munte
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 7/10

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Un articol folositor ,intucit m-am decis sa cumpar una ,dar a-si vrea sa stiu daca butucii fata ,spate sint de calitate ,in special butucul spate ,am avut experiente foarte negative cu bicicletele b,twin seria rockrider

  • Cam scumpa.
    Am luat un KTM cu cadru din carbon, iar ca echipare sta mai bine la ca acest Felt la furca - Recon Gold si la frane -Deore M615. In rest Echiparea e aproape identica.
    Pret 4800Ron.

  • Un articol cuprinzator si in acelasi timp folositor, bicicleta este un model de referinta pt a face comparatie cu alte modele mid-level. O zi buna !

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma