O nouă bicicletă ce provine direct din Bulgaria ne-a picat în mâini la test, luna aceasta. Este vorba despre Drag ZX4 TE, un hardtail cu roți de 26 de inch și cu echipare entry-level. Se clasează puțin sub limita de 2.000 de lei pe care mulți și-o impun în momentul în care achiziționează o bicicletă, fiind oferită pentru 1.859 de lei. În această sumă primești totuși un set de frâne hidraulice și un sistem de transmisie cu 8 pinioane. Să vedem cum s-a descurcat pe traseu candidatul bulgar.
Cadru/Pe traseu
Totul în regulă cu cadrul acestei biciclete: beneficiază de suduri de calitate, un aspect foarte plăcut care dă o notă de sportivitate bicicletei, are țeava inferioară ușor curbată pentru mai multă spectaculozitate și o singură prindere pentru bidonul de apă. Poziția este relaxată, căci nu vei sta aplecat prea pe față, iar pipa este una din componentele responsabile, căci măsoară doar 80mm lungime. Un lucru care face bine direcției, fiind ușor de manevrat. În schimb, mi-aș fi dorit un ghidon mai lung, căci cei 640mm m-au ținut destul de compact.
Pe urcări însă, această bicicletă pierde puncte importante din cauza vechii metehne: tija de șa prea scurtă nu-ți permite să întinzi piciorul corespunzător, un lucru care poate deveni agasant chiar și pe plat, pe distanțe mai lungi. Așadar, agilitatea bicicletei, datoriată și roților de 26 de inch, este eclipsată într-un final de faptul că pe drum drept sau la urcări, vei avea prea mult de tras. Evident, există și o soluție, care se numește înlocuire tijei de șa, însă achiziționând o bicicletă nouă cu un cadru croit pe măsura mea, am pretenția să o pot folosi imediat ce am scos-o din magazin. Există însă unele motive pentru care merită să faci acest sacrificiu, căci Drag te va recompensa pe traseu, fiind o bicicletă foarte vioaie. Apoi, echiparea este bună pentru prețul de achiziționare, privind la celelalte oferte de pe piață.
Rigiditatea este de asemenea peste medie, de 109 Nm/grad cu o valaore STW de 55.9 Nm/grad/kg. Valoarea mare are și o explicație: greutatea cadrului ceva mai ridicată, de aproape 2 kg. Pentru o bicicletă cu roți de 26 de inch cam mare, însă foarte rezistent și durabil, în special pentru persoanele cu greutate.
Echipare
Deși ar avea veleități sportive, această bicicletă este ținută în loc de componentele entry-level. Furca provine de la Suntour, modelul XCM și oferă o cursă de 100mm, cu o amortizare sub medie. Suficientă însă pentru denivelările mai mari. Cântărește 2.7 kg însă, iar asta se resimte inevitabil în viraje, când partea frontală a bicicletei tinde să se ducă spre exterior.
Sistemul de transmisie compus dintr-un angrenaj Non Series de la Shimano cu trei foi și opt pinioane, oferă un raport decent pe urcări pentru începători, dar și unul rezonabil pentru plat, căci grupul este dotat cu un pinion mic cu 11 dinți. Foaia mijlocie nu mi se pare că oferă un raport prea inspirat, preferând aici una cu 30 de dinți pentru mai multă omogenitate. În spate tronează un schimbător Shimano Alivio, din generația veche, fără a beneficia de tehnologia Shadow disponibilă la noul model. Este astfel destul de zgomots și destul de lent. Manetele schimbătorului beneficiază de afișaj, probabil de ajutor pentru cei începători.
Frânele provin de la Shimano, modelul entry-level M395, un set de stoppere acceptabile, dar care nu-s gândite pentru coborârile lungi. Iar în cazul de față, se încing repede și pierd din performanță, iar maneta nici nu oferă cea mai bună aderență pentru deget, în capătul acesteia.
Roțile par foarte solide și s-au dovedit a fi, căci după cum poți vedea și în fotografia principală, Drag-ul de față nu a mers pe cele mai ușoare trasee. Anvelopele de la Schwalbe sunt contruite dintr-un cauciuc mai dur, oferind o viteză bună de rulare, dar nefiind foarte aderente în virajele rapide.
Elementele de confort, șaua și manșoanele, sunt decente și nu vei resimți dureri după mai multe ore de pedalat.
Concluzie
Un pachet coloristic interesant oferă acest Drag, o bicicletă care simte că poate mai mult, însă nu are susținerea necesară din partea componentelor. Cadrul este foarte solid și rigid, iar geometria sa te îndeamnă să-i dai tare la vale, însă pe urcări, vei suferi pe bicicletă din cauza tijei de șa prea scurte. Raportată la preț, este o bicicletă de recomandat și pentru munte nu doar pentru șes, atâta timp cât pe traseele tale nu întâlnești bolovani, rădăcini sau coborâri și urcări abrupte. Roata de 26 de inch nu este nicidecum un dezavantaj în această clasă de preț, amintindu-mi totodată cât de agile sunt aceste biciclete, atunci când se află instalate pe un cadru cu geometria corectă.
Date relevante
Greutate totală: 13.94 kg
Greutate cadru: 1.960 grame
Greutate roți*: 4.565 grame
Greutate furcă: 2.681 grame
Lățime ghidon: 640 mm
Greutate angrenaj: 1.260 grame cu BB
Rigiditate headtube: 109 Nm/grad
STW**: 55.9 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 4.5/10
Pe coborâri: 7/10
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Ce imbunatatiri as putea face la aceasta bicicleta pentru coborari mai abrupte?
Credeti ca poate fi folosita fara probleme si de catre o fata?
Desigur, cu mențiunea că bicicletele specifice pentru fete au un cadru ceva mai jos și o geometrie puțin modificată. Dar poate fi folosită și această dacă dimensiunea cadrului este aleasă corect.