Drag Hardy LTD (2017)

Iată că a trecut ceva timp de când n-am mai pus mâna pe-un Drag, constructorul-vecin de peste Dunăre, și trebuie să recunosc că am rămas un pic impresionat. Raportul calitate-preț a fost mereu un punct forte, însă de data aceasta abordarea bulgarilor mi s-a părut demnă de respect, mai ales că eu sunt un fan al configurațiilor ieșite din tipar. Vorbesc aici despre noul Drag Hardy LTD, o bicicletă care arată în realitate mult mai bine decât în fotografii, una care vine cu o schemă de culori delicioasă și care pe lângă roțile de 29 și transmisia 1x are o pipă… scurtă. Foarte scurtă. Ce înseamnă asta, vei putea citi în cele ce urmează.

Cadru/Pe traseu

La nivel de finisaje, nu prea e loc pentru comentarii negative: cabluri trase prin cadru, conducta frânei trasă pe exterior (așadar acum îți poți înlocui singur frânele dacă ai chef), un logo redesenat foarte fain și o schemă de culori veselă, consistentă și logică. La nivel de date tehnice, avem un chainstay de 450mm, așadar nu cel mai scurt, dar acceptabil, și un unghi al headtube-ului amplasat la 69 de grade, suficient de modern pentru a aborda secțiune abrupte.

În ciuda unei pipe scurte, care-ți permite să vezi în voie butucul roții de față (asta ca să înțelegi cât de scurtă este), poziția pe bicicletă nu este foarte dreaptă. Am stat relativ aplecat, iar asta s-a datorat și top-tube-ului dar și faptului că am mutat poziția șeii mai în spate. Pe urcări bicicleta este stabilă, roata de față nu se ridică, iar când lucrurile se complică, poți pune suficientă presiune pe ghidon astfel încât să ții bicicleta pe trasă. Iar la 12.9 kg, nu se poate spune că este o bicicletă grea, mai ales pentru un 29er care costă 4.499 de lei.

În ceea ce privește manevrabilitatea la vale nu am niciun motiv să mă plâng. Te arunci cu drag pe secțiunile foarte abrupte, sari liniștit și rămâi stabil în aer, poți să tragi de ghidon pentru un wheelie (cu ceva mai mult efort, e drept) și ai un control acceptabil grație ghidonului de 720mm. Aici, dată fiind configurația bicicletei, aș fi ales un ghidon o idee mai lat, să spunem de 760mm, ca să avem un tacâm complet. Totodată, aș fi construit și chainstay-ul un pic mai scurt, pentru a transforma bicicleta într-o bestie pentru coborâri. Dar cum aceasta trebuie să presteze acceptabil și pe urcări, e clar că doleanțele mele vor rămâne doar o notă scrisă în acest articol.

Legat de rigiditate, aceasta este la nivel mediu, aparatura din atelierul nostru înregistrând valoarea de 94.3 Nm/grad. Coroborată cu greutatea cadrului nu tocmai mică de 2.14 kg, pot trage linie și concluziona că toate aceste coordonate sunt înregistrate în intervalul de mijloc. Așadar, nimic surprinzător aici, însă bune ca valoare.

Echipare

Sunt de părere că 1x va rămâne în continuare pentru cei cu picioare capabile. Nu urcările sau pedalatul pe plat sunt problemele ci cățărările lungi și abrupte, acolo unde dacă ești obișnuit cu o cadență mai mare, dată de un raport mai mic, îți va fi mai greu. Mai mult decât un 30-42, cei de la Drag nu aveau ce să monteze pe bicicletă, dar aștept cu interes foi mai mici sau pinioane mai mari în gama celor de la Shimano, pentru a face sistemul 1x mai accesibil pentru începători. Menționez faptul că noul SLX s-a comportat exemplar, a schimbat excelent și arată de zile mari. Finisaje aproape de top.

Frânele provin tot de la Shimano, modelul Deore, cu prestanță bună pe traseu și cu disc de 180mm pe roata de față. 160mm este standardul pentru roata de spate, iar pentru cele 67 de kg ale mele au fost mai mult decât suficiente.

De lăudat este și construcția roților, construite manual așa cum este menționat pe etichetă, însă mai importanți de atât sunt butucii pe rulment, mai durabili decât cei pe bile. Cu toate acestea, roțile cântăresc destul de mult, 5.16 kg, iar asta se va simți în reprizele de accelerație. Nu în ultimul rând, anvelopele Schwalbe Racing Ralph în formatul 2.25 și în versiunea Performance nu mi s-au părut foarte grozave și parcă nici nu se potrivesc caracterului acestei biciclete.

Furca Rock Shox Recon pe arc este numai bună pentru această bicicletă căci suportă abuzuri. Mi-a plăcut această alegere și sincer să fiu, mi-ar fi plăcut și mai mult dacă ar fi avut cursa de 120mm, căci așa cum este menționat pe cadru, acesta poate găzdui și o furcă mai mare. Atâtpreload-ul cât și rebound-ul funcționează perfect, un lucru mai rar în zilele noastre pe furcile cu arc.

Restul de componente provin de la COX, brand propriu al celor de la Drag, cu finisaje bune. Nu mi-au plăcut manșoanele, destul de tari, în schimb șaua s-a dovedit a fi comodă. Este interesant și modul de ajustare al nivelului șeii, deoarece trebuie să acționezi un singur șurub, apoi să învârți de un robinet. Și gata. O singură prindere de bidon se află pe downtube și o prindere de portbagaj deasupra urechilor se poate face utilă în caz de nevoie, însă eu aș fi exclus-o din start din design-ul acestei biciclete. Ca bonus, primești un set de pedale platformă VP Pedals în cutie.

Concluzie

Drag Hardy LTD este o bicicletă cu un cadru de XC, dar adaptat pentru mai multă distracție, ceea ce este de apreciat. Împreună cu o furcă de 120mm cred că lucrurile ar fi fost și mai interesante, dar chiar și așa, nu-s multe lucruri de care să mă plâng. Drag se aliniază cu alți producători mari în materie de calitate, design și performață, iar faptul că a decis să facă lucrurile diferit pentru acest model, nu poate decât să mă bucure. O variantă pentru cei care participă la maratoane, fără pretenții de podium, dar care ies și la câte o distracție serioasă de weekend. Toate acestea cu un preț de până în 1.000 de euro. Много добре!

Date relevante

Greutate totală: 12.9 kg
Greutate cadru: 2.110 grame
Greutate roți*: 5.160 grame
Greutate furcă: 2.261 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 45 mm
Greutate angrenaj (cu Bottom Bracket): 790 grame
Rigiditate headtube: 94.3 Nm/grad
STW**: 44.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 6/10
La vale: 8/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

    • Nu, este pe arc. Există și o variantă pe aer, însă aceasta este versiune amai ieftină dar mai ușor de întreținut.

      • Am inteles, multumesc pentru raspuns! Pe site-ul celor de la Drag, la specificatile acestui model scrie ca este Recon Silver solo air...

  • Salut, Exista o a doua prindere pt bidon/scule si pe seat tube.
    Mi-am achizionat una de Black Friday la 3150 lei si dupa o singura tura de 30km sunt multumit de ea. Recomand baietii de la reprezentanta Drag Zone din Nerva Traian, sunt f ok si profi.
    Ma asteptam sa nu fie asa zgomotoasa schimbarea vitezelor in forta, pe o urcare destul de abrupta (parc Carol).

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma