De când producătorii au înțeles că segmentul bicicletelor de munte dedicat femeilor are potențial, au început să lanseze pe piață diferite modele care să întrunească așteptările reprezentatelor sexului frumos în materie de mountainbike. Din 2008 și până astăzi, gamele s-au diversificat foarte mult, iar unii dintre producători au o gamă de modele dedicată exclusiv femeilor, de la biciclete hardtail până la cele full suspension.
Ai în față un DHS Niobe, interpretarea românească a conceptului. Cei de la DHS au pus pe picioare o bicicletă pentru fete, care cel puțin din punct de vedere coloristic, corespunde cu așteptările noastre. Din punct de vedere tehnic, lucrurile nu stau foarte bine, urmând a explica în acest test de ce anume.
Dar mai întâi de toate, ce specificații definesc o bicicletă pentru femei? În principal, o înălțime mai mică a cadrului, un top tube mai scurt și eventual curbat pentru a facilita accesul pe bicicletă, o pipă mai scurtă, un bottom bracket mai coborât și o greutate mică. Niobe are un top tube relativ scurt și mai coborât, în schimb nu s-a acordat suficientă atenție la detalii precum lungimea pipei sau greutatea. Asta pentru că Niobe cântărește nu mai puțin de 15.1 kg, o greutate care va pune orice femeie la încercare atunci când va trebui să mute bicicleta dintr-un loc în altul sau când va fi nevoie să pedaleze la deal.
Cadru/Pe traseu
DHS Niobe este o bicicletă construită pentru traseele recreaționale, oferită pentru un preț mic, de 1.530 de lei. Capacitatea de a parcurge trasee de off road serioase este limitată de anumite componente, așadar spațiul de joacă preferat vor rămâne potecile de pădure. Poziția pe bicicletă este totuși una comodă, acesta fiind un capitol la care Niobe punctează pozitiv. Spatele tău stă destul de drept, iar mâinile nu foarte întinse, poziție ce va garanta ture mai lungi fără dureri, în special pentru începători. Deși ghidonul are 630 de mm, ar fi fost potrivit unul o idee mai lat, pentru un control și mai precis. Chiar și așa, bicicleta este suficient de agilă.
Odată demontată, am stabilit cu ajutorul cântarului greutatea cadrului: 2.14 kg, mai mică decât cea a furcii, care este de 2.54 kg. Apoi, rigiditatea de 87.4 Nm/grad ne spune că avem de-a face cu un cadru fără prea mari pretenții în ceea ce privește performanța. Indicele STW de doar 40.8 Nm/grad/kg este similar cu cel al unor biciclete full suspension, care evident sunt mai puțin rigidite datorită basculei cu mai mulți pivoți.
Pe de altă parte, pretențiile în această clasă de preț nu pot fi nicidecum mari, așadar ne consolăm cu faptul că Niobe are un cadru decent finisat, cu o extra ranforsare sub țeava inferioară a cadrului, cu cabluri trase pe sub toptube și cu o prindere de bidon.
Echipare
Pentru aproximativ 1.500 de lei, echiparea nu poate emite pretenții, dar există unele puncte unde cei de la DHS ar fi putut face mici îmbunătățiri. Și mă refer mai exact la frâne, care au dezamăgit prin slaba lor prestație. Despre Promax 715 Disc am mai scris într-un articol anterior, iar pe scurt, este o frână pe care nu ai vrea s-o încerci undeva la munte, pe o coborâre lungă. Acționarea manetelor de frână este de asemenea greoaie și nu sunt sigur că va fi pe placul multor fete.
Sistemul de transmisie mizează pe componente Shimano: Altus pentru selectarea pinioanelor și Tourney pentru schimbarea lanțului pe foi, conectate la un set de manete Shimano Acera. Rapoartele oferite de cele 3 foi și 7 pinioane sunt suficiente pentru plimbările recreaționale, dar dacă te gândești la viteză sau urcări lungi, trebuie să te reorientezi. Trebuie să iei în calcul de asemenea și faptul că înlocuirea blocului de pinioane va necesita și înlocuirea butucului de spate, deoarece pinioanele lui Niobe se înfiletează pe butuc, iar blocurile noi de pinioane, se introduc pe caseta anexată butucului. În schimb, acționarea manetelor schimbătoarelor se face ușor și chiar am apreciat asta. Vei fi urmărit însă de zgomotul produs de sistemul de transmisie, mai puțin la schimbări și mai mult la trecerea peste denivelări.
Furca Suntour XCT este grea, cântărind 2.5 kg și oferă performanțe foarte modeste. Amortizează în principiu denivelările mai pronunțate, dar îi lipsește rafinamentul. Oricum, mai bine decât o furcă fixă sau decât una de la un producător de care nu a auzit nimeni. Este ajutată în principal de cursa ceva mai mare, de 120 de mm, care în viața reală nu trece de 110 mm.
Anvelopele Kenda Koyote cântăresc împreună peste 1.8 kg, o valoare mare. În schimb, sunt alese inspirat, deoarece anvelopa de spate are crampoanele setate pentru tracțiune, iar cele de față, pentru o viteză mai bună de rulare. Pe traseele recreaționale pe care le vei parcurge, nu te vei putea bucura pe deplin de această facilitate, fiind mai degrabă potrivită pentru traseele de munte.
Concluzie
Dacă luăm în calcul confortul mare oferit de șa și poziția comodă, putem afirma că cei de la DHS au reușit să se apropie de concept așa cum trebuie. Din păcate însă, greutatea mare lasă de dorit și chiar deranjează, iar componentele nu o fac recomandabilă pentru trasee serioase de munte, ci mai degrabă pentru cele de pădure. Niobe este o bicicletă recreațională decentă dacă o raportăm la costul de achiziționare. Nu oferă prea multă distracție, dar îți oferă strictul necesar.
Date relevante:
Greutate totală: 15.12 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.142 grame
Greutate roți*: 5.566 grame
Greutate furcă: 2.547 grame
Lățime ghidon: 630 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.428 grame
Rigiditate headtube: 87.4 Nm/grad
STW**: 40.8
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Revin cu un post scriptum la ce am spus anterior. Din intamplare am gasit pe chainreaction exact bicicleta descrisa mai sus. 29``, furca fixa, single speed, v-brake, aproximativ 11.5 kg. Iar pretul, tineti-va bine - 318 lire. Adica vreo 1600 lei.
Nu confund cursierele cu mtb-urile. O cursiera normala, actuala - e intre 8 si 9 kg. Una de top e intre 6 si 7 kg.
Problema bicicletei de fata este lipsa intentiei de utilizare. Este o bicicleta "de munte" care nu poate urca sau cobori. Se adreseaza unei fete incepatoare care maxim va merge la Prima Evadare.
Hai sa facem urmatorul exercitiu: in limita pretului sa gandim o bicicleta pentru Prima Evadare. Confortabila, durabila, usor de intretinut, cu putine chestii care sa necesite reglaje.
Cadrul - la modul ideal ar fi oleaca studiat si adaptat anatomiei feminine. Poate chiar optimizat ca greutate, chiar daca e otel, nu e musai sa fie tevi pline. O mica investitie in optimizare poate scadea greutatea linistit cu 1kg. Iar mai tarziu aceasta investitie sa fie recuperata prin simplul fapt ca din aceeasi cantitate de otel se vor produce mai multe cadre.
Furca - un model cu suspensie pe arc isi va face treaba cat de cat aproximativ un an. Apoi va deveni la fel de rigid ca una fixa. Dar va cantari cu 1,5 kg in plus. Avand in vedere circumstantele cred ca ar fi mai indicata (si mai ieftina) o furca fixa.
Rotile - 29``. Asigura mai multa stabilitate si mai multa siguranta pentru incepatori. Denivelarile se vor amortiza mai bine decat pe 26``; in plus, daca le combinam cu niste pneuri cu balonaj mare si o presiune mai joasa - se obtine confortul necesar. E mai ieftina, mai simpla, mai durabila, mai usoara suspensia de tip Baloon Bike decat orice sistem de suspensii pe furca+cadru.
Transmisia - single speed. Stiu, veti spune ca pe un mtb este o prostie. Asa e, atata doar ca aceasta bicicleta va fi utilizata pe plat, cel mult pe pietris. Un raport bun (36/24 sa zicem) va face fata. Oricum, lasam optiunea de upgrade mai tarziu. Fara pinioane, schimbatoare, foi, cabluri - bicicleta va mai slabi cam 1,5 kg. Iar pretul va fi putin mai mic. In schimb intretinerea, reglajele interminabile - vor fi evitate.
Voila. Iata un concept de bicicleta cam la acelasi pret cu Niobe - dar putin mai confortabila, mai usoara, mai durabila, mai simplu de utilizat. Nu trebuie sa complicam lucrurile simple doar pentru ca au un pret "ieftin".
se vede clar unde e problema..rotile...se poate da jos un kil doar de acolo. urbanist nu confunda mtb-urile cu cursierele :)) eu am o cursiera de 10 kile juma...daca pui 3 kile (diferenta de greutate furca telescopica si anvelope) obtii greutatea normala de mtb. excludem din discutie biclele usoare peste 1000-1500 Euro, de carbon nu mai vorbim . ma cam enerveaza trendul asta de afisare...hai sa mai vorbim si de cum sa mergem pe bicla si nu cate grame, triunghiuri la cadru, brate si suspensii are fiecare atelaj . e trist cand vezi o minune de jde mii de euroi ca plesneste din cauza ca nu-i reglata bine sau pilotu nu stie sa schimbe vitezele sau sa pedaleze constient
15 kg si ceva. Cam mult pentru o bicicleta asa de mica. Cred ca ar trebui introdus un nou concept. Ca oricine poate face un traseu cu o bicicleta de 10-11 kg. Dar cate fete pot face traseul cu o bicicleta de 15,5 kg?... si deja se vor simti campioane. Hei, poate extindeti conceptul la 20 de kg!
@morioca: da, se demontează absolut tot de pe cadru, inclusiv cuvete și rulment (BB).
Sper ca n-am fost prea obraznic cu întrebarea mea de mai sus
Frumoasa culoarea.
Salut
Sunt un pic nedumerit. Greutatea componentelor este masurata pe fiecare in parte? Aici ma refer mai ales la greutatea cadrului, adica daca voi demontati totul de pe el, inclusiv cuvetele de pe headtube
Multumesc