CTM Caliber 1.0 (2013)

Dacă experiența de acum 2 ani cu un CTM nu s-a numărat printre cele mai interesante, dat fiind și modelul oferit pentru test la acel moment, anul acesta am avut parte de o surpriză plăcută din partea slovacilor. Evoluția la nivelul finisajelor și al aspectului poate fi remarcată imediat și aici fac referire directă la cadru.

Modelul testat, Caliber 1.0, vine cu o serie de avantaje față de concurență, dar au existat și unele capitole unde producătorul a făcut economii, pentru a oferi acest model într-un cost cât mai competitiv. Cum s-au îmbinat până la final specificațiile cu capacitățile pe teren accidendat și cu prețul, poți citi în cele ce urmează.

Cadru/Pe traseu

Am pus accentul pe cadru încă din introducere, deoarece reprezintă un capitol la care cei de la CTM au depus eforturi vizibile pentru a-l îmbunătăți. Pe lângă finisajele bune, la nivelul sudurilor, Caliber 1.0 intră în hora cadrelor atractive din punct de vedere vizual, un trend pornit de Cube și care a dat roade până în ziua de astăzi. Un aspect sportiv deci, la nivel de grafice, menit să atragă mai mulți cumpărători. Deși eu sunt admirator al cadrelor simple, fără aglomerări grafice, CTM Caliber a reușit să-mi încânte privirea. Dar grafica nu înseamnă prea mult fără performanță, așa că înainte de a pleca în tură, am instalat cadrul lui Caliber pe standul nostru de probe.

Cu o rigiditate de 102.6 Nm/grad și cu un indice STW (Stiffness-to-Weight) de 57.6 Nm/grad/kg, reușește să se plaseze puțin peste valoriile medii, asta însemnând că bicicleta este potrivită persoanelor de până în 90 de kg, dacă vor să profite pe deplin de performanțele sale. Pe de altă parte, concurenți precum Ideal oferă o rigiditate mult mai mare a cadrului, dar și o greutate cu 200 de grame mai mare. Iar la acest capitol, CTM se situează mai mult decât rezonabil, Caliber cântărind în dimensiunea de 18 inch, 1.78 kg. Pentru un cadru din aluminiu 6061, este o valoare bună, deși întotdeauna se poate și mai bine.

În ceea ce privește geometria cadrului, CTM nu face experimente și proiectează cadrul cu un headtube de 71 de grade, setat pentru agilitate și cu un seat tube de 73 de grade, setat pentru a te ajuta mai bine pe urcări. O geometrie clasică, pe care o adoptă din ce în ce mai mulți producători. Sau altfel spus, cu aceste cifre, este greu să dai greș. Poziția pe bicicletă este sportivă, fiind completată de pipa de 100 de mm și de ghidonul Truvativ Stylo T20 de 680 de mm, care oferă un control bun, mai ales pentru această categorie.

Faptul că nu este un cadru pursânge, este trădat de prinderile pentru portbagaj, ce pot fi întâlnite pe seatstay-ul cadrului.

Țevile triunghiulare, respectiv trapezoidale, imprimă un aspect foarte solid, dar cu toate acestea ideea ar fi putut fi continuată și pentru triunghiul posterior al cadrului, nu doar pentru cel anterior. Sub țeava inferioară nu mai există o ranforsare adițională, slovacii fiind probabil de părere că nu este necesară atât timp cât Caliber este gândit pentru trasee de Cross Country.

Două prinderi de bidoane și cablurile trase pe sub țeava superioară închid lista de specificații pentru cadru, punctând pozitiv.

Echipare

Față de concurenții care oferă modele similare din punct de vedere al prețului, CTM este pe alocuri mai bine echipat. Spre exemplu furca Rock Shox XC 32 TK, din seria entry-level,  pe aer, cu manetă de Lock-Out pe ghidon, este un argument destul de puternic, completat de frânele hidraulice Shimano. O furcă pe aer în această clasă de preț este de apreciat, deoarece majoritatea concurenților mizează pe o furcă cu arc. Performanțele furcii XC 32 sunt acceptabile atât timp cât terenul nu devine mult prea denivelat, ținând cont că poate presta în limita a 100 de mm. Nu se numără printre cele mai sensibile furci pe denivelări mici, însă funcționează corect și ne lasă o impresie plăcută, fără a cere mai mult de la clasa din care face parte.

Frânele Shimano M395 cu discuri de 160 de mm prestează bine, deși modulația nu impresionează. La fel și discul de față de 160 de mm, care ar merita înlocuit cu unul de 180 de mm. Aviz persoanelor cu greutate! După câteva coborâri mai lungi, fading-ul și-a făcut apariția, discul de 160 de mm fiind subdimensionat pentru coborâri mai dure și mai lungi. De asemenea, nici lever feel-ul oferit de aceste frâne nu se numără printre cele mai grozave. Dar avem în față un set de frâne Shimano, mai capabile decât clasicele Tektro pe care le poți întâlni pe bicicletele din această clasă.

Un capitol la care Caliber rămâne în urmă față de concurență este sistemul de transmisie, cu 3 foi și 9 viteze. Vine dotat cu un schimbător Shimano SLX, ce oferă reprize bune de schimbare și cu un schimbător Alivio, din clasa de jos, ambele conectate la un set de manete din gama Alivio, fără funcția 2-Way-Release (echipare full-XT la unii concurenți). Angrenajul Hollowtech I are brațele sculptate și nu vine cu ax gol, ci cu un Bottom Bracket care cântărește 300 de grame, cu prindere Octalink. În plus, brațele cu foile pun pe cântar 840 de grame, deci contribuie negativ la greutatea bicicletei, de 13.1 kg. Sistemul de transmisie presetează astfel decent, dar există loc de îmbunătățiri. Mai ales dacă te gândești serios să participi cu această bicicletă la diverse competiții de amatori.

La capitolul roți, slovacii au făcut de asemenea un compromis. Este vorba despre utilizarea unor anvelope înguste, WTB Wolverine, de 1.95, care nu oferă confortul scontat pe teren denivelat, dar care compensează cu o viteză mai mare de rulare. În orice caz, pe porțiunile foarte abrupte de cățărare, roata de spate a derapat de câteva ori, mai ales în momentele în care am pus presiune mare în pedale. De asemenea, nici aderența în viraje la viteză nu este prea grozavă, atunci când rulezi pe pământ, pe drumuri cu rădăcini sau pe macadam. Un plus îl reprezintă butucii Shimano Deore, destul de trainici și jantele duble.

Concluzie

Din punct de vedere financiar, CTM rămâne o ofertă tentantă, chiar și cu minusurile de rigoare. Pentru competiții, ar fi fost ideal un set de manete cu funcția 2-Way-Release pentru o viteză mai mare de schimbare, de un schimbător de foi mai performant, un set de anvelope în formatul 26 x 2.00/2.10 și un angrenaj mai ușor, însă cadrul cu o greutate de 1.78 de kg reprezintă o alternativă tentantă atunci când vine vorba de viitoare upgrade-uri de componente.

Pe munte este o companie plăcută, o bicicletă entry- spre mid-level cu potențial, dar vă rog, faceți ceva cu anvelopele acelea!

Date relevante

Greutate totală: 13.09 kg
Greutate cadru: 1.782 grame
Greutate roți*: 4.560 grame
Greutate furcă: 2.241 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.140 grame
Rigiditate headtube: 102.6 Nm/grad
STW**: 57.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Am cumparat din Craiova exact bicicleta pe care ati avut-o voi la test (sper ca v-ati purtat frumos cu ea :) ) si sunt super multumit de ea, mai ales ca am schimbat cauciucurile wtb cu schwalbe nobby nic. M-am hotarat asupra acestora, ca si in alegerea bicicletei, tot datorita testului vostru la acest model, deci multumesc mult pentru ajutor. Doua precizari: prima ar fi ca schimbatorul fata este acera si nu alivio si a doua, ca are functia 2 way release, credeti-ma!

  • Da, am înțeles punctul tău de vedere și este corect. Nu mă refeream din punct de vedere mecanic ci din punct de vedere al vitezei de reacție.

  • Pai da, dar 2-Way Release nu aduce viteza mai mare de schimbare din punct de vedere mecanic, al functionarii schimbatorului (asa cum aduce Instant Release), ci din punct de vedere functional, al celor doua optiuni de actionare a manetei. Eu personal ma descurc la fel de bine sa schimb si cu degetul mare si cu cel aratator (e.g. schimbatorul de foi il actionez cu aratatorul, cel de pinioane cu degetul mare), insa sunt oameni care spun ca nu suporta sa schimbe cu degetul aratator, deci poate pe ei ii ajuta sa schimbe mai repede pentru ca le e mai la indemana sa foloseasca optiunea adusa de 2-Way Release... in fine, gusturi diferite si eu discut aici semantica :).
    Ce voiam sa spun este ca viteza crescuta de schimbare nu e adusa de 2-Way Release, ci de alte detalii de constructie ale schimbatoarelor din game superioare (cursa mai scurta a manetei, maneta mai scurta astfel incat parghia sa fie cat mai mica si deci miscarea degetului cat mai scurta, etc).

  • @Catalin Ghila: un model de la Focus spre exemplu vine cu echipare XT la nivelul sistemului de transmisie, în același preț, dar cu alte componente mai slabe decât cele de pe CTM.

  • @Gica: cu 2-way-release exact la asta ne-am referit. Faptul că poți schimba acționând maneta în două direcții.

  • Echipare foarte buna pentru pretul acesta. Cred ca e singura bicicleta entry-level careia i-ati facut review anul acesta si care are roti de mai putin de 5kg. Plus ca furca si transmisia sunt cam cu o clasa peste competitie. Best buy in momentul de fata, as spune.

    " Pentru competiții, ar fi fost ideal un set de manete cu funcția 2-Way-Release pentru o viteză mai mare de schimbare"

    2-Way Release n-are treaba cu viteza de schimbare. Instant Release are, dar IR e doar pe schimbatoare XT (si XTR), care pe biciclete sub 8000 RON nu prea se vad. 2-Way Release se refera la faptul ca maneta de schimbare pe pinion mai mic poate fi actionata in ambele sensuri.

  • Am participat la Prima Evadare cu un CTM Caliber 2012 si a fost ok. Bicicleta s-a ridicat la nivelul astepatrilor mele (amator) si pot sa spun ca datorita angrenajului si modalitatii rapide de schimbare am reusit sa depasesc si pe uniii cu 29ers. Este mai mult decat suficient si de ajuta in aproape orice conditii de rulare.
    Eu unul o recomand cu caldura datorita pozitiei in sa, versatilitatii si greutatii.
    Este o bicicleta gandita corect, pentru un pret corect care nu va dezamagi

  • La acest pret mi se pare super echipata bicicleta:furca,schimbatorul spate si butucii fac toti banii,chiar si franele.Rar intalnim la acest nivel XC32 pe aer.
    Ia uitati-va la Trek,Giant,etc....marcile premium,vreo 4-500 lei se duc din start pe firma.
    Dati-le-n colo de suduri de calitate,finisaje superioare ale cadrului,conteaza sa fie echipata bine.
    Hai sa fim seriosi,un cadru nu se rupe cu una cu doua,doar daca abuzezi de el cu nesimtire.
    Nu am vazut pana acum bicicleta pana in 3500 lei sa i se fisureze cadrul la o plimbare lejera prin padure.
    Cu toate ca sunt posesor de bicicleta din gama premium ,respectivTrek cadrul acesteia nu mi se pare a fi mai tare decat al altei marci "mai putin renumita".
    Eu am intrat in posesia ei printr-o intamplare,habar n-aveam cand am luat-o "cu ce se mananca" acesta marca.
    E vorba de un Trek 4500,model 2006-2007,cadru de 16 inch,bicicleta avand pana in prezent aproximativ 12.000 km "la bord"dintre care 8.000 facuti de mine.
    Credeti ca altei marci nu ai rezista atat cadrul si pot apare fisuri??Eu ma indoiesc.....

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

7 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma