Bicicletele produse de vecinii noștri bulgari ne-au reținut mereu atenția, nu doar pentru simplul fapt că există o concurență neoficială între cele două popoare ci și datorită faptului că industria lor de biciclete începe să devină performantă, iar modelele produse de aceștia încep să penetreze tot mai mult piața din vestul Europei.
Regula este valabilă și pentru România, trezindu-ne totuși speranța că producătorii locali de biciclete nu se vor culca pe o ureche și vor privi ca o lecție educativă ceea ce întreprind bulgarii în materie de biciclete în aceste zile ale secoului 21.
Am plecat pe dealuri cu noul Cross GRX7 (2012), o bicicletă pentru ture recreaționale iar pentru cei mai curajoși dintre voi, un entry-level pentru cursele de Cross Country. Zona cea mai potrivită: dealurile și pădurile prahovene.
Cadrul
Nu este greu să remarci culoarea neagră dominantă a bicicletei. Din fericire, aceasta face echipă bună cu nuanțele de auriu, după principiul black & gold. Cei de la Cross au învățat de la concurenții din vest că un aspect sportiv și reușit, chiar și pentru o bicicletă entry-level poate însemna vânzări bune. Iar aspectul lui GRX7 este sportiv, chiar dacă bicicleta este orientată către ture lejere. Imaginea contează.
Finisajele cadrului sunt medii. Vopseaua nu este lăcuită, este mată, iar sudurile sunt decente, dar în niciun caz realizate cu atenție pentru detaliu. Țeava inferioară a cadrului este eliptică, aceasta oferind cadrului rezistență suplimentară. Din acest considerent, sunt de părere că întărirea extra a down-tube-ului prin sudarea unui segment la îmbinarea cu headtube-ul nu era neapărat necesară. În plus, ar fi salvat câteva alte zeci de grame din multele pe care această bicicletă le pune pe cântar.
Trebuie să amintesc și de cele doua reminescențe reprezentate de prinderile pentru V-Brake de pe basculă. Acestea sunt inestetice și trădează oarecum originile cadrului, bicicleta fiind dotată în versiunea GRX7 cu frâne pe disc hidraulice. Cablurile sunt trase pe sub țeava inferioră a cadrului, ceea ce este bine deoarece nu-ți vor împiedica accesul pe bicicletă. Segmentul inferior al basculei permite instalarea unor anvelope mai groase decât cele din dotarea standard, ceea ce nu este un lucru rău, dar nici foarte util, deoarece anvelopele Kenda Koyote cu care este dotată bicicleta au o lățime suficientă pentru traseele lejere de pădure.
Două prinderi pentru suportul de băutură sau pompă se află pe cadru și-ți vor fi utile atunci când vei avea de cărat doar un bidon (sau două) cu apă și nu vei vrea să cari un ghiozdan în spate. Urechile cadrului sunt solide și frumos sculptate pentru acest segment, iar sigla din față, în relief, dă o notă de calitate bicicletei.
Nu în ultimul rând, unghiurile cadrului sunt cuminți, asta însemnând că pe urcări poate presta decent (dacă nu iei în calcul greutatea totală a bicicletei), iar la coborâri bicicleta rămâne foarte controlabilă. Un bonus în acest sens vine din partea ghidonului, dar despre care vom discuta în capitolul următor. Poziția pe bicicletă este una comodă, relativ dreaptă, exact ceea ce așteptam de la o bicicletă din acest segment.
Echipare
Ca să continui ideea de mai devreme, ghidonul este cel care dictează un control bun pe porțiunile de coborâre. Are o lățime generoasă, de 670 mm, destul de rar întâlnită în acest segment. În plus, faptul că este tras pe spate sub un unghi mai mic (backsweep), asigură o poziție confortabilă, poate un pic lenesă pentru mâinile tale.
Din echipare fac parte componente entry-level, așa cum este de așteptat. Dacă la nivelul sistemului de transmisie, componentele își fac treaba decent, la nivelul frânelor cei de la Cross au decis să instaleze frâne pe disc hidraulice, Tektro Draco, cu discuri de 160 mm. Pentru scopul utilizării acestei biciclete, frânele sunt suficiente, practic nu ai nevoie de forță de frânare suplimentară. Totuși la coborârile lungi, frânele și-au pierdut din putere, discul de 160 de mm de pe roata din față fiind ușor depășit de situație. În plus, modulația lasă de dorit, funcționând pe principiul ON/OFF. Revenind la sistemul de transmisie, acesta este compus dintr-un angrenaj greoi Shimano Non Series FC-M171, un schimbător de foi la fel de Non Series, Shimano FD-M191 și un schimbător de pinioane care beneficiază cel puțin de o denumire ce poate fi pronunțată: Shimano Acera. Acesta schimbă decent lanțul pe cele 8 pinioane ale casetei, dar este destul de leneș și zgomotos, asemenea schimbătorului de foi. Dar cum nu te vei grăbi niciodată undeva cu această bicicletă, se poate accepta că-și fac treaba.
Roțile sunt un plus, atât din punct de vedere al aspectului cât și din punct de vedere al funcționalității. Jantele duble rezistă la loviturile laterale iar anvelopele Kenda Koyote oferă o aderență decentă în virajele abordate cu o viteză, să spunem, medie. Profilul diferit al anvelopei față și al celei de spate, completează bine tracțiunea pe urcări. Butucii Joytech nu se numără printre piesele de rezistență, fiind dotați cu coroane cu bile și nu cu rulmenți. În teorie, vor avea o durată de viață decentă dacă nu vei abuza de bicicletă.
Furca, Suntour XCT V3 nu pare a fi, ci chiar este o evoluție față de modelul V2. Funcționează ceva mai bine, amortizează la nivel mediu de confort și nici nu flexează îngrijorător. Din păcate, bătaia s-a menținut la revenire (o vei remarca dacă ridici roata de față de la sol), iar prinderile de V-Brake contribuie de asemenea neagtiv la aspectul bicicletei.
Concluzie
Celor de la Cross le-au scăpat câteva mici detalii (voit sau nu), care ar fi putut face din GRX7 o bicicletă cu un aspect foarte reușit dar care, poate, i-ar fi mărit prețul. Superlativele rămân deci pentru altă ocazie, dar cu toate acestea bicicleta oferă per total un aspect sportiv. Prețul este de asemenea de luat în seamă, GRX7 numărându-se printre puținele biciclete echipate cu frâne pe disc hidraulice oferite pentru 1.799 Lei.
O recomand pentru cei care vor să pășească în domeniul bicicletelor de munte fără prea mari costuri și fără prea mari pretenții. De asemenea, este ideală pentru cei care ies doar duminicile la pedalat în pădurile dimprejurul orașelor. Persoanele care se află în căutarea unui mountainbike, ar trebui să se orieteze către alte modele, plasate mai sus în gamă, ce-i drept ceva mai scumpe dar și mai ușoare. Pentru că GRX7 dorește să fie partenerul tău pe cât posibil pe trasee drepte și pe atât de rar, pe urcări. Iar spinarea ta ți-o poate confirma cu proximă ocazie.
Film de prezentare:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
O intrebare aceasta bita sau Kross level A3? sau grx8?
O rugaminte. O "Felt Q220 2012" are un comportament mai bun pentru munte? Pare mai confortabila pentru vertebre?
Nu, pentru ca nu ne-a picat (inca) in maini.
dar pt modelu grx8 nu aveti poze?
O echipare mai buna pentru aceasta suma nu ai cum sa gasesti pe o bicicleta noua.
ma batea gandu sa cumpar aceasta bicicleta, dar dupa ce am citit acest articolol mi-am schimbat total parerea numai gata. decat sa fac o greseala mai bine nu mai cumpar, si apropo recomandati-mi un mtb de calitate pana-n 20 milioane