Corratec The Opiate FY (2015)

Viața te poate aduce oricând în situația în care va trebui să optezi pentru o bicicletă cu suspensii de 150 mm. Și cel mai probabil, asta se întâmplă din două motive: fie ești nehotărât și ai ajuns aici dând cu banul, fie cursa de 140mm de pe bicicletele All Mountain ți se pare prea mică, iar cea de 160mm de pe bicicletele de enduro, prea mare. Eu o numesc soluție de compromis, căci susțin încă sus și tare că pe traseele din România, nu ai nevoie de o bicicletă cu suspensii mai mari de 130mm. În cazul celei de față pot face însă o excepție și-ți voi explica în articolul de față care este reaționamentul.

The Opiate a fost anunțat în 2012 și lansat la Eurobike ca model 2013. Iar când vine vorba de Corratec, nu se întâmplă să auzi de suspensii mari, dovadă fiind faptul că acest model este liderul gamei cu cei 150mm ai săi. Nemții însă și-au dat seama că trebuie să pătrundă în segmentul de All Mountain/Enduro și au ales calea mai simplă: o bicicletă care să facă din toate câte un pic, pentru a mulțumi clientul.

Cadru/Pe traseu

Cum poți să atragi imediat atenția dacă nu printr-un cadru vopsit într-o culoare aprinsă? Văd că din ce în ce mai mulți producători optează pentru acestă variantă, o variantă care chiar dă roade. Cadrul lui Opiate este bine închegat și foarte solid, headtube-ul este conic (și nu oversize 1.5inch, așa cum probabil te așteptai), pe spate domnește un ax de 12mm pentru prinderea roții, iar cablurile, din păcate, sunt trase prin exterior. O opțiune din ce în ce mai rar întâlnită la modelele 2014/2015. Dar cum asta nu ar trebui să te deranjeze mai mult decât vizual, voi trece la capitolul suspensie. Aceasta este un VPP (Virtual Pivot Point), iar din punct de vedere al construcției, cu amortizorul care trece prin seattube, îmi amintește foarte mult de sistemul celor de la Mondraker. Este o suspensie suficient de sensibilă pe denivelări mici, deși se poate mai bine, dar eficientă pe denivelări medii și mari. Momentul când treci peste denivelări succesive este momentul când acest VPP este ușor depășit, nereușind să mai țină roata permanent lipită de sol așa cum mi-aș fi dorit.

Poate că nici amortizorul Monarch Plus R nu este cea mai fericită alegere pentru această suspensie și nu doar din punctul de vedere amintit mai sus ci și datorită faptului că vine doar cu reglaj de rebound. Asta înseamnă că pe urcări, vei risipi destulă energie datorită faptului că suspensia funcționează în continuare. Sprinturile la deal devin astfel chiar neplăcute. Poți contracara efectul dacă pedalezi din șa, într-un raport superior, însă tot nu se compară cu posibilitatea de a-l bloca dau măcar de a-l întări.

Unghiul de 67 de grade al headtube-ului este sufucient de mic încât să-ți permită abordarea unor coborâri abrupte. Secretul acestei biciclete stă de fapt în lungimea ei, făcând-o extrem de stabilă pe viraje, coborâri sau drop-uri. Simți lungimea încă te când te urci pe bicicletă și o vezi, deoarece axul roții de față apare mult în fața ghidonului când este privit de sus. Stabilitatea este uriașă deci, iar asta va fi cu siguranță pe placul începătorilor care nu vor vrea să se joace prea mult cu bicicleta. Controlul nu este cel mai agil, dar cei de la Corratec au compensat prin ghidonul de 740mm și pipa mai scurtă, de 60mm.

Echipare

Pe această biciclete domenște cea mai bună furcă de All Mountain/Enduro din lume: Rock Shox Pike. Și la fiecare întâlnire cu această furcă sunt la fel de impresionat: funcționaltate impecabilă, extrem de sensibilă, foartă rigidă prin brațele de 35 de mm, aspect cuceritor.

Sistemul de transmisie 3×10 este de asemenea foarte capabil, fiind alcătuit din componente Shimano XT și un angrenaj Shimano SLX, care nu mai necesită nicio prezentare. Un alt indiciu care ne dă de înțeles că bicicleta ar fi orientată către începători, este angrenajul cu 3 foi, căci în acest segment majoritatea mizează pe 2 foi sau chiar una singură. Raportul pentru urcări, inclusiv pentru cele mai dificile, este astfel optim (22 cu 36).

Roțile pe de altă parte, sunt rezistente însă nu atât de ușoare pe cât ne-am fi dorit. Anvelopele X-King cu o lățime de 2.4 inch contribuie de asemenea la greutatea mai mare, cântărind fiecare 760 de grame,. Însă o oferă o viteză de rulare foarte bună și aderență de fiecare dată când ai nevoie de ea, cu condiția ca terenul să fie uscat.

Frânele sunt de asemenea potente, însă pe o bicicletă echipată cu Shimano XT și RockShox Pike, un set din gama Deore par un pic ieșite din peisaj. Un set de frâne dintr-o gamă superioară ar fi mai fi redus din greutate și ar fi oferit performanțe și mai bune pentru coborârile lungi, însă nu mă pot plânge în mod special de cele din echiparea standard.

Nu în ultimul rând este de precizat dotarea cu o tijă de șa reglabilă, KS. Aceasta se poate acționa cu ajutorul unei manete montate sub șa, ceea ce te va obliga să calculezi din timp ridicarea sau coborârea acesteia. Căci o data ce începi să cobori, nu mai ai cum să iei mâna de pe ghidon pentru a o ajusta.

Concluzie

Cu o greutate de aproape 14.5 kg, Corratec The Opiate este o bicicletă de All Mountain cu un plus de 10mm în ceea ce privește cursa suspensiei, raportându-ne la standard. O bicicletă lungă, ce-mi amintește de cele de Downhill, extrem de stabilă dar nu foarte fâșneață și nici atât de cooperantă pe urcări. Echiparea este ideală pentru orice începător, iar prețul este cât se poate de normal ținând cont de biciclete similare, care sunt oferite la prețuri astronomice. Poate Corratec nu are același pedigree în acest segment precum alte mărci premium, însă a făcut o treabă bună cu acest model și asta este tot ceea ce contează.

Date relevante

Greutate totală: 14.45 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 3.981 grame
Greutate roți*: 4.450 grame
Greutate furcă: 1.782 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Greutate angrenaj: 910 grame cu BB
Rigiditate headtube: nu a fost măsurată
STW**: nu a fost măsurată

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: All Mountain, Enduro
Pe urcări: 7.0/10
Pe coborâri: 9/10

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma