Categorii: AnvelopeRotiTeste

Continental GrandPrix 4Seasons 28 mm (2017)

Modelul GrandPrix 4Seasons de la Continental este o anvelopă pe care mi-am dorit să o testez de foarte multă vreme. Profilul este vechi și neschimbat de foarte mulți ani, fiind conceput pentru condiții dificile, atunci când șoseaua nu este în condițiile cele mai bune sau chiar și atunci când aceasta… se termină. Modelul a fost folosit de-a lungul anilor, în diferite forme, cu succes la cursele clasice de primăvară ce conțin porțiuni pavate sau neasfaltate: Paris-Roubaix, Strada Bianche. În ultimii 2 ani de când cursierele gravel și endurance au început să acapareze piața, 4Seasons își trăiește o nouă tinerețe, fiind un model perfect pentru cei ce vor să se aventureze cu cursierele lor cu anvelope mai late pe drumuri proaste și chiar în afara asfaltului.

După o pauză de un an în care a fost disponibil doar în balonajul de 23 și 25 mm, 4Seasons a revenit în forma lui probabil ideală, de 28 mm, alături de o versiune și mai lată, de 32 mm. Noi am ales să testăm modelul 700x28c deoarece ni se pare polivalent, suficient de rapid pentru o tură sportivă pe asfalt dar și suficient de rezistent pentru mici incursiuni în afara acestuia, fără a exagera totuși. Ca fapt divers, anul acesta la Paris-Roubaix s-au folosit în general anvelope de 28-30 mm cu presiune de 4.5-5.5 bar iar o grămadă din drumurile pitorești de pe dealurile și din munții noștrii sunt cel puțin la fel de dure cu bicicleta ca celebrele porțiuni pavate ale Infernului Nordului.

4Seasons este o anvelopă de top, existentă doar într-o singură versiune de carcasă și material. Este vorba de o carcasă dublu ranforsată pe calea de rulare cu un strat Vectran anti pană și cu unul DuraSkin care acoperă și lateralele și care protejează împotriva tăieturilor. Anvelopa nu este tubeless ready. Am încercat să o montăm și tubeless dar lateralele sunt extrem de permeabile și fac acest lucru aproape imposibil. Greutatea ei oficială de 280 g este cu doar 20 g mai mare decât cea a modelului de top GrandPrix 4000sII pe care l-am testat de asemenea și cu care împarte și structura internă de top cu 3/330 TPI. Pe cântar ambele anvelope aveau 290 g, destul de aproape de valoarea oficială. 4Seasons nu folosește însă materialul BlackChilliCompound de la modelul amintit anterior, fiind însă, la fel cu acesta, fabricat manual în Germania.

Profilul căii de rulare amintește cumva de formele celebre de pe 4000sII dar acestea sunt mai mici, mai dese și se întrepătrund pe mijlocul anvelopei. În înteriorul lor se află mici crampoane care măresc aderența laterală în viraje iar între ele avem crestături cu rolul de a elimina apa.

Pot spune că odată montate pe gravel bike-ul GT Grade, acesta a prins aripi, devenind foarte rapid și foarte agil, comparabil cu perioada când era echipat cu 4000sII. Pe asfalt bun, umflate la 7 bar, oferă performanțe absolut decente, rulajul la viteze de 35-40 km/h fiind accesibil, la fel și cățărările în forță. Pe viraje și pe coborâre aderența este exemplară, lipsa materialului BlackChilli fiind compensată de micile crampoane. Am reușit să forțăm viteza în curbe destul de mult chiar dacă șoseaua nu era curată, fără emoții.

Pe asfalt prost sau în afara acestuia, odată coborâtă presiunea la aproximativ 5 bar, bicicleta trece fără probleme peste micile obstacole. Pe drum neasfaltat (dar numai de calitate bună, nefiind anvelope offroad) nu am avut probleme cu aderența pe urcări abrupte, în locuri unde 4000sII ceda și derapa. Confortul este unul foarte bun și permite rularea la viteze mari.

Nu am avut probleme de rezistență, până acum anvelopele scăpând fără nicio zgârietură deși am trecut cu ele și pe bucăți un pic peste capacitățile lor, același lucru neputând fi spus și despre 4000sII care deși ofereau o performanță un pic superioară, scoase de pe asfalt au cedat destul de repede la pene și mici tăieturi.

Concluzia generală este că 4Seasons este perfect pentru cursierele endurance și gravel cu care se dorește parcurgerea de mulți km pe drumuri cu gropi și asfalt prost sau în condiții de ploaie, mâzgă sau chiar și puțină zăpadă, permițând și incursiuni mici în afara asfaltului, dar numai pe drumuri de calitate bună. Pentru cei ce nu se aventurează pe forestier, 4000sII este o alegere mai performantă iar pentru cei ce doresc să folosească bicicleta pe post de gravel bike adevărat, cu mulți km în offroad, este evident nevoie de anvelope mai cramponate speciale de gravel sau ciclocros. Totuși părearea mea e că 4Seasons este alegerea perfectă pentru o combinație ideală de viteză și performanță cu rezistență și aderență superioară la confort foarte bun.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma