Cannondale Scalpel 29′er Custom (2013)

Nu-i așa că ești în căutarea unui full suspension ușor cu care să urci ca o rachetă și cu care să cobori ca pe o supernovă? Și realist vorbind, nu cumva ar trebui să fie confortabil pe coborâri dar suficient de rigid pentru a aborda eficient urcările, fără a-ți risipi prea multă energie? Nu există multe biciclete care pot îndeplini aceste criterii, iar Scalpel-ul de față se numără printre mașinăriile de curse care pot îndeplini aceste sarcini cu puțin efort, lăsând cale liberă pentru ambiția ta de a puncta cât mai sus în clasament. Odată ce știi că mai bine de un sfert din treabă este deja făcută de către bicicletă, o să-ți povestesc despre cum a fost cu Scalpel-ul la munte și cum se comportă pe traseu..

Cadru/Pe traseu

Pentru că îmi picase în mâine un 29er full suspension cu cadru din carbon, nu am stat prea mult pe gânduri și am țintit către trasee cu diferențe de nivel de peste 1.000 de metri. Cunoșteam cel fel de porțiuni trebuia să parcurg, deci nu aveam cum să fie prea complicat. Cu o bicicletă de genul acesta psihicul se află de asemenea în parametri optimi, iar dacă participi la concursuri însemnă că știi cât de mult contează să ai încredere în tine. Iar Cannondale Scalpel nu face altceva decât să-ți acorde acel plus de încredere care să-ți dea un boost de putere atunci când este nevoie.

Odată ce te-ai obșnuit cu furca Lefty, care prin definiție are un singur braț și o construcție upside-down, asemenea furcilor pentru motociclete, ești bun de drum și mai mult, încerci pasaje din ce în ce mai dificile. La început există sentimentul unui gol și poate un pic de nesiguranță, dar asta-ți povestesc din amintiri, de la primele dăți când am pedalat cu un Lefty la bord. Faptul că această furcă este în producție de mulți ani, denotă calitate și durabilitate, chiar dacă este hulită de unele guri rele din industrie, doar din pricina faptului că este diferită. În prezent, mi se pare o componentă performantă, care adugă un mare plus de valoare companiei Cannondale.

Geometria bicicletei este sportivă: unghi de 71 de grade pentru agilitate crescută și unghi de 73.5 grade pentru seat tube, care te poziționează ideal atunci când urci. Chiar și pasajele foarte abrupte pot fi urcate din șa, foarte aplecat pe față. Iar asta descrie poziția generală a bicicletei, prin pipa ceva mai lungă. Stai mai aplecat, deci mai aerodinamic, adică mai rapid. Amortizorul de spate, un Rock Shox Monarch RT3 lucrează superb, chiar și pe pasajele de urcare în cazul în care decizi să nu-l blochezi. Până una alta, atât fuca cât și amortizorul se descurcă de minune pe coborâri, iar din momentul când am încercat un 29er cu suspensii mici de 100 de mm, am afirmat că sunt suficiente chiar și pentru traseele de all mountain. Chiar dacă mergi mai sportiv, pur și simplu nu ai nevoie de mai mult.

Roțile de 29 de inch nu reprezintă neapărat un impediment în ceea ce privește agilitatea bicicletei și spun asta din două motive: geometria este adaptată pentru dimensiunea roților și dacă nu ai pedalat vreodată pe o bicicletă cu roți de 26 de inch, Scalpel-ul de față o să ți se pară oricum cea mai tare bicicletă din lume, deci nici măcar n-o să remarci faptul că roțile mai mici ar imprima ceva mai multă agilitatea bicicletei. Ghidonul din carbon contribuie de asemenea la un control desăvârșit cu cei 700 de mm ai săi.

Revenind la cadrul de carbon, o să-ți mai ofer câteva detalii pe scurt, deoarece discuția ar putea continua pentru câteva ore. Lăsând formele vălurite la o parte, mașinăria de față se bazează pe un headtube gros, de 1.5 inch, pe o basculă construită integral din carbon, deci nu ar trebui să ne mire prea mult rigiditatea laterală mare a cadrului, prindere pentru roata de spate cu ax de 12 mm și un Bottom Bracket de tip PressFit. De asemenea există și un suport pentru bidonul de băuturi.

Echipare

Bicicleta de test este un model custom și a fost echipată ușor diferit față de modelul de serie, fiind o compibație între Scalpel 2 (cadru) și Scalpel 1 (componente).

Furca Lefty XLR are o cursă de 100 de mm, înfulecă majoritatea denivelărilor de pe traseu și poate fi blocată în caz că este necesar. Dar după cum am descoperit singur, nu a fost niciodată nevoie. O protecție din plastic adiținală protejează brațul împotriva pietrelor care ar putea sări de pe traseu și chiar dacă am pedalat în viteză, la vale, pe drumuri cu pietre de diverse dimensiuni, niciodată nu s-a întâmplat ca o piatră să sară în furcă. Oricum, ar fi fost de preferat mai degrabă o protecție solidă pentru downtube.

În ceea ce privește sistemul de frânare, Avid Elixir 9 s-a descurcat de minune. Levierele sunt construite din carbon, modulația este bună deși lever feel-ul este mai vag decât la frânele japoneze. Oricum, discul de 180 de mm este garant pentru reprize de frânare foarte bune.

Anvelopele Maxxis CrossMark au avut o viteză de la rulare foarte bună, dar nu și o aderență excelentă în viraje, construcția acestora, cu crampoane mici, făcându-le rapide pe urcări sau coborâri. Și apropo de urcări, pe unele porțiuni am simțit nevoia unei carcase cu crampoane mai înalte, deoarece candidatul de față pierde aderența când panta divine serioasă.

Concluzie

Dacă nu ai nimic de comentat în priviința prețului și înțelegi de ce această bicicletă costă peste 20.000 de lei, nu-ți mai rămâne decât să intri în posesia ei și să începi să vânezi fiecare viraj de pe traseu. Cele 11 kg ale bicicletei nu punctează spre topul clasamentului, iar dacă vrei un full suspension și mai ușor decât acesta va trebui să mai pregătești un formular de retragere pentru bancă. Chiar și în această configurație, bicicleta este foarte agilă pe urcări dar și foarte comodă. Practic, reușește să combine toate călitățile unui model de top, într-un model de vârf care-ți oferă mai mult decât ai avea vreodată nevoie. Și nu în ultimul rând: nota 10 pentru personalitate. Nu degeaba se numește Scalpel.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Frate ...Costul unui Ferrari ii de 1500 de euro ,nu are legătură materialu cu tehnologia....Dacă ai bani îți cumperi ....

  • Este imposibil ca o bicicleta sa coste 20.000 ron. Nu are cum nici sub aspect al costurilor de productie , costurile de materiale , costurilor de marketing. Nu exista nicio logica in acest pret. Nu stiu cum puteti d-voastra sa intelegeti de ce aceasta bicicleta are pretul respectiv. Nu e absolut nimic de inteles nici chiar in cazului unuia cu minime cunostiine economice. Este pur si simplu un furt pe fata atat din partea importatorului care oricum aduce la comanda si nu se teme de stocuri si care "testeaza" naivii cat si a producatorului care oricum importa la randul sau piesele din X locuri.

    Producatorul nu are costuri mai mari de 1000 de euro cu un astfel de model.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma