Cannondale Lefty Carbon XLR 130 (2013)

Nu sunt dese ocaziile când avem la dispoziție produse de test din gama high-end, așadar mă bucur de fiecare clipă de fiecare dată când am ocazia. De data aceasta, am avut la dispoziție o furcă Cannondale Lefty Carbon XLR, cu o cursă de 130 de mm, ce cântărește doar 1.3 kg și care poate fi utilizată pe bicicletele de all mountain. Cu condiția să ai pe cadru un headtube de 1.5 inch. Ține-te bine, pentru că prețul recomandat este de 1.599 de euro.

Scurtă descriere a tehnologiei

Pentru că nu vorbim de un produs prea des întâlnit, îți voi spune în linii mari câteva cuvinte despre acest Lefty. După cum bine poți deduce din nume, are un singur braț, iar asta o transformă nu doar într-o furcă aparte ci și într-una care schimbă complet aspectul bicicletei. La primele ture de acum câțiva ani cu o furcă Lefty, am avut nevoie de o scurtă perioadă de acomodare, deoarece chiar și din perspectiva rider-ului, lucrurile par la început ușor nesigure. În viața reală însă, această furcă este mai solidă decât ți-ai imagina.

Axul pe care se montează butucul este foarte solid, fiind parte integrantă a părții inferioare a furcii și construit dintr-o singură bucată. Prin urmare acesta fixează perfect roata de față. Evident, aceste detalii sunt pentru a te pune în temă cu această furcă și cred că este de la sine înțeles că sistemul este excelent pus la punct. Altfel, nu ar fi fost atât de răspândit.

Partea superioară a furcii este fixă și beneficiază de o coroană dublă: una sub headtube, iar cealaltă, deasupra acestuia. Astfel, se asigură o fixare mult mai bună a furcii. Partea inferioară a furcii este cea care lucrează, asemănător ideii de furcă upside-down, doar că are un singur braț.

Modelele 2013 din seria Lefty folosesc o nouă tehnologie, denumită Hybrid Needle Bearing Technology. Acești rulmenți sunt de fapt cheia către rigiditatea foarte crescută a furcii, regăsindu-se între brațul fix și cel mobil și fiind montați pe brațul fix. În acest fel, cu cât furca se comprimă mai mult, cu atât aceasta devine mai rigidă. Cartușul, așa cum ne-au obișnuit cei de la Cannondale, este izolat și ține aerul și uleiul separat, reușind astfel să ofere o greutate și mai mică produsului prin utilizarea a mai puțin ulei pentru sistem.

Noul Lefty mizează pe o cameră de aer pozitivă și una negativă, care se ajustează singură în funcție de setările făcute furcii pentru greutatea ta sau pentru terenul pe care rulezi. Și evident, că povestea despre tehnologiile folosite de această furcă nu se oprește aici, însă spațiul dedicat acestei furci începe să se umple.

Pe traseu

Așadar voi trece la experiența cu Lefty Carbon XLR pe traseu. În cazul unei furci cu asemenea pretenții, nici nu poate fi vorba de performanțe ce pot fi puse la îndoială. Lucrează perfect, fie că este vorba de denivelări mici sau mari, cursa le înghite cu o plăcere de gurmand, oferind atât un control foarte bun cât și un confort pe măsură. Cu o astfel de furcă, îmi dau seama că uneori chiar și o cursă de 130 de mm este mai mult decât suficientă, chiar dacă ai fi considerat că una de 150 de mm ar fi fost de fapt potrivită respectivului traseu.

Acum că ne-am lămurit despre faptul că tracțiunea roții de față este fără cusur, voi trece și la reglaje. Lefty Carbon XLR este dotat cu o comandă de Lock-Out ce se regăsește pe ghidon și cu setare pentru viteza de revenire (rebound). Evident, poți adăuga aer în funcție de greutatea ta și este recomandat să verifici constant volumul de aer, pentru ca furca să funcționeze de fiecare dată impecabil. Nu pune însă doar greutatea ta în calcul. Dacă ai un ghiozdan ceva mai greu spre exemplu, consideră-l atunci când introduci aerul în furcă.

Protecția de plastic împotriva pietrelor, asemenea celei regăsite pe furcile de motociclete, nu este doar utilă ci acordă o notă de sportivitate acestei furci. Practic, o face și mai sofisticată decât este.

Concluzie

Noul Lefty Carbon XLR 130 se află la limita dintre science fiction și realitate. Cei de la Cannondale au făcut eforturi mari pentru a construi cea mai rigidă și cea mai ușoară furca de All Mountain din lume și așa cum era de așteptat, le-a reușit. Exceptând prețul, care este ceva mai mult decât prohibitiv, mi-aș instala fără ezitare această furcă pe bicicleta mea de All Mountain. Îți poți imagina că nu a fost ușor s-o returnez. Vestea bună, dacă poate fi numită astfel, este că există unele magazine online unde o poți găsi și pentru aproximativ 1.000 de euro.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Foarte dragut modelul,ceva asemanator am gasit si eu velopediashop.ro,dar mai usoara cu 3 kg,deoarece are pipa,ghidonul si tija din carbon.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma