Turele de cicloturism au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani. Am descoperit și noi, dacă nu la noi în țară atunci în Vest, traseele absolut perfecte pentru trekking, touring și cicloturism. Însă și în România începe să se afle despre traseele care se pretează la astfel de activități. La noi sunt încă foarte puține traseele artificiale, manual construite, care să lege localități între ele. Așa că în marea majoritate a cazurilor ne folosim de drumurile deja existente, asta însemnând drumuri secundare asfaltate, drumuri județene neasfaltate sau drumuri forestiere de calitate cât mai bună.
Pentru acest tip de drumuri bicicleta ideală este una de trekking asa cum este și Siga Oxford testată de noi aici. Siga este o marcă ce face parte din grupul Nakita, în timp ce Nakita este un nume austriac cu o istorie ce începe în anul 1987 în Graz. Nakita este al 2lea brand în Austria ca producător de biciclete, după KTM.
Siga Oxford o vad a fi bicicleta ideală pentru trekking de mai multe zile, chiar și săptămâni, dar la fel de utilă și pentru drumurile zilnice în oraș la serviciu, la cumpărături sau la întâlniri cu prietenii. Este echipată din start cu aproape tot ce trebuie: aripi pentru a te proteja de carosabilul ud, apărătoare de lanț pentru protecția pantalonilor, portbagaj spate care poate susține 25 kg, cric pentru a putea sprijini bicicleta oriunde nu doar de garduri, dinam integrat în butuc și lumini față spate, clopoțel și catadioptri pentru ca poliția să te lase în pace, pipă reglabilă pe înălțime, manșoane ergonomice și suspensie față pentru confort, șa lată și cu gel tot pentru confort pe distanțe mari, frâne pe disc pentru fiabilitate și performanță. Singurul lucru care lipsește, dar care este totuși optional și îl poți instala ulterior, este portbagajul față.
Dar cireașa de pe tort este schimbătorul spate NuVinci N360 cu transmisie continuu variabilă. Vom detalia imediat ce înseamnă asta.
Siga Oxford nu este o bicicletă ușoară. Noi am cântărit-o la 18,26 kg cu toate accesoriile de mai sus, inclusiv pedale platformă. Este o bicicletă grea însă aceasta este greutatea uzuală întâlnită la acest tip de biciclete, care nu sunt gândite pentru „manevrabilitate supremă pe teren accidentat” ci pentru fiabilitate pe distanțe și perioade mari de timp, plus robustețe la transportul de bagaje. Greutatea mare nu este însă un impediment pe traseu ci mai degrabă un avantaj pentru că oferă stabilitate la viteză mai mare. Totuși poate pune unele probleme dacă la un moment dat, pe traseul de cicloturism, urmează să o urci în tren.
Ergonomia de pe Siga Oxford este bună fiind gândită să te ajute pe distanțe mari. Pipa reglabilă pe înălțime este un mare plus, iar alături de reglajul pe înălțime al șeii, te va ajuta să obții poziția ideală când pedalezi.
Cu această bicicletă poți continua traseul de cicloturism întreaga noapte dacă e nevoie. Sau dacă ești în oraș, te poți întoarce de la film seara târziu, pentru că Oxford dispune de butuc față Shimano cu dinam integrat. Tot din fabrică ai inclusiv luminile față-spate, plus catadioptrii față-spate și pe spițe. În plus, anvelopele dispun pe laterale de o linie reflectorizantă care devine vizibilă noaptea la lumina farurilor. Tot la capitolul siguranță, bicicleta dispune și de clopoțel. Așadar, ai pachetul complet potrivit legislației românești și europene pentru a circula legal pe drumuri fără teamă de amenzi.
Confortul pe această bicicletă este sporit de manșoanele ergonomice. Acestea sunt gândite pentru ca mâna pe ghidon să fie sprijinită cu întreaga palmă. Asta înseamnă o suprafață mai mare de suport, deci confort mai bun pe distanțe mari. În testele pe care le-am făcut, pe distanțe de câțiva zeci de kilometri, am remarcat și apreciat acest aspect.
Celalalt aspect care ține de confort corpului, șaua, este la fel de pozitiv. Selle Italia FLX Gel Flow este suficient de lată pentru a simți că stai ca într-un fotoliu. La același capitol intră și furca cu suspensie. Suntour SF-NEX-MLO DS cu lockout oferă 6 cm de cursă, suficient pentru drumurile pe asfalt sau forestiere de bună calitate.
Portbagajul spate este important la acest tip de bicicletă, fiind folosit aproape tot timpul. Avându-l acolo nu va mai fi nevoie să cari în spate rucsac sau geantă de curier. Fiind în măsură să susțină 25 kg înseamnă că poți pune acolo cam toate bagajele necesare într-o tură lungă chiar și de mai multe zile. Spuneam la început că pentru față portbagajul lipsește, dar poate fi instalat unul special de tip Thule PnP ce se fixează direct de furcă și care nu necesită montanți speciali.
Frânele hidraulice pe disc Shimano AM395 sunt simple, dar eficiente. Vor oferi securitatea necesară pe traseele de cicloturism pe care le vei face. Pe de altă parte bicicleta este echipată cu discuri mici de 160 mm față și spate așa că atunci când ești încărcat cu multe bagaje și ai de coborât mult, spre exemplu Transfăgărășanul, ar fi bine să frânezi din timp pentru a nu solicita mult frânele exact în viraj.
Și desigur, avem schimbătorul NuVinci N360. Acesta este integrat în butucul spate al bicicletei și dispune de un sistem cu adevarat special de schimbare a vitezelor. La această oră NuVinci sunt singurii de pe piață care oferă o schimbare lină și continuă a vitezelor. Așadar nu mai ai clic-ul clasic pe care îl simți și auzi când schimbi viteza. În schimb rotești de shifter lin, iar viteza se schimbă continuu.
Partea amuzantă este modul de reprezentare a vitezei în care te afli. Pe ecranul shifterului ai un drum și o bicicletă pe drum. Când rotești de shifter drumul începe să devina deal, asta însemnând că tu vei da mai ușor la pedale pentru a urca rampa. Când rotești invers dealul se aplatizează, asta însemnând că poți prinde viteză mai mare pedalând mai din greu.
Este un sistem interesant pentru că nu mai este nevoie să „protejezi” schimbătorul. La schimbătoarele clasice este recomandat să nu schimbi viteza în sarcină. În momentul în care acționezi shifterul, este bine să nu aplici forță în pedale. La NuVinci poți face asta, pedala în forță chiar și în timpul schimbării vitezei. Un alt avantaj al lui NuVinci este ca poți schimba viteza și pe loc, deși nu de la un capăt la altul al gamei. Dacă te prinde culoarea roșie la semafor în viteza greșită, poți schimba stând pe loc pentru a pleca apoi având în pedale un cuplu mai mare.
Pe de altă parte dezavantajul sistemelor NuVinci ține de greutate. Un butuc NuVinci este mai greu decât o transmisie clasică. De asemenea și prețul este mai mare. Însă avantajele tind să le depășească, iar aici avem inclusiv faptul ca un asemenea butuc nu necesita întreținere.
Pe traseu bicicleta am simțit-o foarte confortabilă și eficientă pentru segmentul pentru care a fost gândită. Este clar făcută să meargă pe asfalt datorita geometriei, anvelopelor și gamei de viteze. Însă se va descurca bine și pe drumuri forestiere de bună calitate. Poate mai puțin pe la noi însă categoric în Vest unde forestier înseamnă drum cu pietriș de dimensiuni identice. Fiind o bicicletă cu o singură foaie și schimbător NuVinci pe spate, nu putem spune câte viteze are bicicleta, însă sunt suficiente. Am încercat-o la deal și pe drumuri asfaltate montane cu multe serpentine, iar performanțele au fost bune. Desigur, totul ține de antrenamentul tău. Dacă acesta nu este chiar unul bun și mai ales dacă ești și încărcat cu bagaje, este posibil să simți că bicicleta nu are suficiente viteze pentru deal, fiind nevoit fie să te oprești mai des pentru pauză fie să pedalezi mai încet.
Importator: Sport Concept
Preț la data publicării: 4.495 lei
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…