Din când în cand la Freerider primim şi biciclete care cu siguranţă se vând mai greu, dar care provoacă mare plăcere atunci când le foloseşti sau doar priveşti. Se vând mai greu nu doar pentru că preţul este destul de sus, dar şi pentru că reprezintă o nişă în nişă, aşa cum este şi bicicleta de faţă, o bicicletă de oraş, dar nu o „simplă” bicicletă de oraş.
Panamea Strada Super de faţă, face parte din categoria descrisă mai sus, o bicicletă scumpă care trebuie să-ţi placă pentru a o folosi, nefiind pentru oricine. Însă cu toate că preţul este de nivel „premium” bicicletele Panamea sunt în momentul de faţă „out of stock” şi nu doar pentru că ar fi fost doar câteva pe stoc ci pentru că s-au vândut.
Însă înainte de a începe „analiza” bicicletei, putem vorbi puţin mai întâi despre istoria mărcii, una foarte tânără. Panamea este un brand românesc apărut în 2018 şi oficial lansat în 2019 la Salonul Bicicletei de Cătălin Stanciu şi Daniel Moisa. I-am vizitat la stand la momentul respectiv şi când am văzut bicicletele am spus că neapărat trebuie să vedem cum merg.
Nu ai cum să nu remarci denumirea bicicletei. „Numele «Panamea» ne-a obligat să facem o bicicletă care să susţină numele – uşoară”, spune Daniel. „Cadrul este fabricat din aliaj din aluminiu 6061, aliaj din care se fabrică majoritatea cadrelor de bicicletă, la concurenţă cu aliajul din aluminiu 7005, iar piesele au fost alese respectând 3 criterii: design, fiabilitate şi greutate redusă”.
„Apariţia acestui brand a fost cumva într-un mod mai puţin tradițional. Dacă în mod normal ai un produs apoi îi cauţi un nume şi o poziţionare, în cazul nostru lucrurile au stat invers: prima dată au apărut numele şi poziţionarea, apoi produsul”, continuă el.
Cadrul a fost proiectat de la zero de Cătălin şi Daniel având drept model câteva biciclete care le plăceau. „Inspiraţia a venit de la cadrele de contratimp. Ne-a plăcut forma aerodinamică şi «cursivitatea» liniilor de design”, spun ei. „Specialized S-Works Shiv model 2012 şi Pinarello Montello FM1 2010 ne-au fost inspiraţie pentru top tube-ul subţire şi rotunjit la îmbinarea cu seat tube-ul şi forma groasă, aerodinamică acolo unde se întâlneşte cu head tube-ul. Aceleaşi două modele au fost şi inspiraţie pentru down tube, care e aerodinamic, dar nu atât de lat ca la Felt sau Canyon. «Scobitura» din seat tube a fost tot de inspiraţie TT. De la biclele de pistă am luat conceptul de «lo-pro geometry» care se traduce prin poziţia agresivă a ciclistului datorată top tube-ul care nu e paralel cu orizontala, ci partea de lângă seat tube e mai sus decât partea dinspre head tube. Noi am descoperit lo-pro geometry pe forumurile de bicle şi se regăseşte la bicle de pistă, de la clasicul Tommasini Air Prestige, până la modernele Affinity, 8bar KRZBER, Colossi, Aventon, Hektor etc. ”
După ce Cătălin şi Daniel au terminat proiectarea cadrului, producătorul a fost ales să fie fabrica din Shenzhen, China, un producător cu experienţă în fabricarea cadrelor de bicicletă. Aici a luat naştere primul „batch” de biciclete care s-a şi dat. Pentru viitor cei doi se gândesc să mute producţia în Europa sau chiar România, pentru a obţine costuri mai mici de producţie.
Panamea Strada Super este o bicicletă single-speed sau fixie dacă pui roata spate invers şi instalezi pinion fix. Este o bicicletă „racer”, foarte rapidă şi foarte manevrabilă în oraş. Aşa cum au spus şi Cătălin şi Daniel, poziţia pe care ciclistul o obţine pe această bicicletă este agresivă. Ce înseamnă mai exact „agresiv”? Înseamnă că stând aplecat pe faţă, ai randament foarte mare la acceleraţie. Iar când pedalezi din picioare stai şi mai aplecat şi ai randament şi mai bun.
Străbătând Bucureştiul cu această bicicletă recunosc că am primit senzaţii tari. Bicicletele single-speed nu sunt o noutate pentru mine. Propria mea bicicletă de oraş este un SSP pe care l-am construit de la zero din piese la mâna a 2a. Aşadar aceeaşi părere bună o am implicit şi despre Panamea. Am ales acest tip de bicicletă pentru că o consider cea mai eficientă în oraş, dar atenţie, nu pentru oricine.
Îţi trebuie mai multe pentru a „struni” un single-speed „agresiv” într-un oraş unde traficul este infernal şi şoferii indisciplinaţi: experienţă pe bicicletă şi în trafic, condiţie fizică foarte bună, atenţie distributivă foarte bună, viteză de reacţia mare şi curaj. Dacă nu ai aceste atribute înseamnă că bicicleta de oraş potrivită pentru tine este una clasică, mai „prietenoasă”.
Senzaţiile tari venite de la Paneamea au fost însă dintre cele bune. 35 la oră este viteza pe care o prinzi uşor pe acestă bicicletă, fiind o viteză mare pentru oraş, chiar şi pentru o maşină. Senzaţiile tari vin de la modul cum te strecori printre maşini, lucru permis de ghidonul îngust al bicicletei, de la modul cum depăşeşti tot în trafic şi de la cum frânezi brusc şi în ultimul moment pentru a accelera apoi ca din puşcă. Din punctul ăsta de vedere cred că geometria cadrului este „spot on”. E reuşită şi într-adevăr ajută să tragi de bicicleta asta la maxim.
Acceleraţia „ca din puşcă” poate fi uşor discutabilă. La Panamea Strada Super avem o transmisie cu foaie 49T şi brate de 170 mm cu pinion freewheel 18T. Asta înseamnă că cei antrenaţi pot trage tare de ea şi ajunge repede la viteza maximă, în timp ce bicicliştii mai „calmi” pot spune că e prea greu pentru ei.
Pe de altă parte anvelopele slick Michelin Pro3 Race permit la rândul lor atingerea de viteze foarte mari, oferind aproape zero frecare. Asta înseamnă că şi cicliştii cu mai puţin antrenament pot merge la o viteză relaxată de croazieră fără a depune aşa mult efort.
Michelin Pro3 Race sunt anvelope complet şi total de concurs. Au doi compuşi în alcătuire, iar cel moale de pe margini permite să iei virajele cu viteză foarte mare. Cel de pe centru mai tare, permite atingerea vitezelor mari de care vorbeam mai sus. Michelin Pro3 Race dispune şi de protecţie la pana integrată care, din recenziile altora înţelegem că este suficient de bună. Densitatea TPI a ţesăturii din cauciuc este de 127 asta însemnând că anvelopa este moale şi se mulează bine pe asfalt. Asta înseamnă la rândul lui că anvelopele absorb o bună parte din vibraţiile drumului. Deci confort mai bun.
Frânarea este importantă evident, şi cu atât mai importantă la o bicicletă de viteză, de oraş unde oricând un şofer indisciplinat poate face o manevră neaşpteptată. Pentru asta la Panamea avem frânale Miche Performance care nu au avut nicio ezitare indiferent de cât de brusc trebuia frânat. Ţin foarte bine şi ocazional trebuie să fii atent să nu faci un OTB (over the bars) dacă frânezi prea violent.
Cockpit-ul pentru Panamea Strada Super este alcătuit din ghidonul din carbon care poate veni în trei variante în funcţie de preferinţele clientului: bullhorn, drop bar şi flat bar. Ni s-a spus că cel mai apreciat este ghidonul bullhorn. Pot confirma şi eu că este cel mai „cool”.
O ciudăţenie a ghidonului bullhorn este că „fluieră”. La viteză mare sau dacă ai vânt din faţă, începe să se audă un flueirat. Asta vine de la găurile pe care ghidonul pe are pe partea lui inferioară. Nu pot spune că e o problemă sau că m-a deranjat ci doar că este o premieră având în vedere că nu am mai întâlnit fenomentul ăsta la alte biciclete testate. Şi oricum, şansele sunt să nu-l auzi fie din cauza gălăgiei din trafic fie pentru că ai muzică în căşti. Apropo – da, se poate merge fără probleme cu muzică în urechi pe bicicletă în traficul urban, atâta vreme cât volumul este rezonabil şi auzi ce se întâmplă în jurul tău.
În completarea cockpit-ului avem o pipă din aluminiu de 80 mm lungime şi o înclinare de 6 grade, pe care o poţi pune în sus sau în jos. Implicit bicicleta vine cu pipa în sus, dar dacă vrei să fii ŞI MAI agresiv, o poţi pune în jos şi atunci să vezi…
Tija de şa cu perforaţii nu are cum să nu fie remarcată. E vorba de o tijă din aluminiu, aerodinamică, lungă de 300 mm şi cu un diametru de 27,2 mm. Iniţial am crezut că tija de şa fluieră când trece aerul pe lângă ea, dar s-a dovedit a fi ghidonul. Perforaţiile ajuntă la menţinerea unei greutăţi reduse.
Şaua nu poarta niciun nume însă şi ea este „de efect”. Îngustă, subţire şi uşoara este cât se poate de potrivită pentru tipul ăsta de bicicletă. Ştim bine că şaua bicicletei este o chestie foarte personală pentru fiecare ciclist în parte aşa că nu contează prea mult cum m-am simţit eu pe ea. Dar dacă insistaţi, vă pot spune că pe această şa în special, eu nu m-am simţit bine. Nu sunt genul care să aibă probleme cu şeile, iar în „cariera” mea de tester, doar cu o singură marcă de şei am avut întotdeauna probleme, mai precis Prologo. În rest nu conta cât de îngustă şi subţire era şaua.
În completarea componentelor din carbon vine şi furca. Aceasta ajută puţin la rigiditate mai bună şi puţin mai mult la greutatea redusă a bicicletei. Rigiditatea este bună pentru că ajută să ajungi mai uşor şi mai repede la viteza maximă depunând mai puţin efort. Cât priveşte greutatea, cântarul nostru oficial a măsurat Panamea modelul Strada Super la o greutate de 8,92 kg cadrul mărime L şi pedale flat instalate.
Greutatea noastră diferă de greutatea oficială Panamea care este de 8,61 kg. Ni s-a transmis că diferenţa vine de la butici şi spite. Astfel, bicicleta oficială este echipată cu butuci Novatec în timp ce noi la test am avut una din versiunile iniţiale ale bicicletei, echipată cu butuci Gran Compe.
„În prima fază ne-am uitat la Gran Compe. Doar că, spre surprinderea noastră, am observat că butucii Novatec sunt la fel de fiabili (după unii chiar mai fiabili) decât cei de la Gran Compe şi mai uşori – peste 100 gr diferenţă. Aşa că am schimbat cu Novatec”, spune Daniel Moisa.
Greutatea am cântărit-o cu pedalele instalate pentru că Panamea Strada Super se livrează cu tot cu pedale. Aşa cum ne-au spus Cătălin şi Daniel, bicicleta este livrată nu doar cu pedale incluse ci şi cu anvelopele umflate, pentru ca utilizatorul să nu trebuiască să mai facă ceva după achiziţie ci doar să pună pledalele şi să plece la drum.
Panamea Strada Super este o bicicletă excelentă şi mă bucur că am avut ocazia să o testez. Nu este o bicicletă care să fie pe placul tuturor şi nu e o bicicletă pentru oricine. Însă cu siguranţă va fi apreciată de pasionaţii genului. Cu siguranţă îi vor fi apreciate performanţele, geometria şi designul. Preţul nu-l pot comenta pentru că clar, nu este mic. Dar este la fel ca în cazul unei maşini speciale, produsă în serie limitată, pe care ţi-o doreşti foarte mult. Eşti conştient că plăteşti mult, dar compensezi apoi cu plăcerea de a o conduce, a performanţelor pe care le are şi evident, beneficiezi de aprecierea comunităţii. Panamea Strada Super punctează bine la capitolul „wow factor”, un criteriu care contează mult aici.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…