Bicicleta de față face parte din categoria celor „buna-la-toate”. Sau ok, bună la toate în oraș și în apropierea sa. Merida Crossway 300 este un “city bike”, dar cu care poți face multe. Poți să-ți faci naveta la job, drumuri cu treburi prin oraș, cumpărături, poți merge la întâlnirile cu prietenii și poți face plimbarea de seară prin parc. Poți însă să o scoți și în afara orașului, chiar și în afara asfaltului, atâta vreme cât drumurile nepavate pe care alegi să pedalezi sunt “cuminți”.
Merida Crossway 300 este echipată cu anvelope înguste și rapide, ideale pentru oraș și asfalt. Cu ele vei ajunge repede la destinație și cu efort minim. Dacă alegi să faci o tură de agrement pe ceva forestiere, trebuie să acorzi mai multa atenție vitezei, pentru ca anvelopele, Maxxis Overdrive Excel 700x40C, sunt aproape slick.
Bicicleta este “bună-la-toate” și pentru că o poți scoate în afara orașului, mult în afară, și face cicloturism. Din punctul ăsta de vedere este echipată cu tot ce îi trebuie sau îi poți atașa tu ce nu are deja. Spre exemplu îi poți pune aripi pentru protecție după ploaie, cric dacă vrei să o poți lăsa oriunde și portbagaj spate pentru turele lungi sau cumpărături. Are și 3×10 viteze, mai mult decât suficiente pentru orice cățărare făcută pe asfalt, cum ar fi Transfăgărășan la noi sau Alto de l’Angliru în Spania.
Două componente mi-au atras atenția și mă bucur că bicicleta le are. Este vorba de pipa cu reglare în plan vertical și tija de șa cu amortizare. Pipa reglabilă este utilă pentru că îți poți ajusta cum să stai cu spatele – mai drept sau mai aplecat. Din partea testeriței noastre mi s-a transmis că poziția obținută pe bicicleta asta este absolut perfectă, ideală pentru a sta bine cu spatele.
Tija de șa cu amortizare este, iarăși, un bonus util pentru că nu trebuie să mai stai tot timpul să te gândești când să te ridici de pe șa, la gropile mici sau doar la alea mari, mai ales când ești în excursie și ești atent mai mult la peisaj. E drept că o astfel de tijă adaugă ceva greutate în plus, dar având în vedere că bicicleta nu e una de concurs, unde fiecare gram contează, consider că este o adiție foarte bună.
Însă pe lângă avantajele confortului această tijă vine și cu un dezavantaj, mai precis faptul că șaua nu poate fi lăsată la maxim jos, dacă ai avea nevoie de asta. Din cauza suspensiei, tija este mai lungă. Astfel, șaua este posibil să fie prea sus pentru doamnele și domnișoarele mai puțin înalte, chiar și cu acest cadru avut la test, măsura S. Așa a fost și în cazul nostru, așa că pentru a putea testa bicicleta a trebuit să schimbăm tija de șa cu amortizare cu una normală care putea coborî mai mult.
Bicicleta este de damă, ce o dă de gol fiind, evident, cadrul înclinat, însă este foarte util și pentru bărbați, fiind mult mai ușor să încaleci pe o astfel de bicicletă când ești îmbrăcat în haine “office” sau jeans.
Componentele esențiale ale bicicletei, mai precis transmisia și frânele, nu sunt deloc rele. Vorbim de schimbătoare Shimano Deore, pinioane și butuci roți Shimano, angrenaj și butuc pedalier FSA, lanț KMC și frâne hidraulice pe disc Tektro. Suspensia față cam lasă de dorit, furca Suntour NX1, cu amortizare pe arc, fiind cam minimum acceptabil pentru un astfel de tip de bicicletă.
În schimb anvelopele sunt foarte ok. Maxxis Overdrive Excel 700x40C Silkshild sunt potrivite pentru destinația bicicletei. Sunt echipate cu bandă laterală reflectorizantă, așadar nu mai este nevoie să-i adaugi “ochi de pisică” și, de asemenea, au din start o extra protecție antipană “Silkshild”.
Un alt feedback foarte pozitiv primit de la doamna tester, a fost despre ghidon. Ne-a transmis că lățimea sa, 660 mm mai precis, este absolut perfectă pentru umerii ei. Desigur, e subiectivă situația aici, pentru că fiecare dintre noi este diferit. Cu toate astea semnele sunt bune, că bicicleta, componentele mai precis, au fost gândite pentru doamne și domnișoare.
Mie personal mi-a plăcut bicicleta din punct de vedere al echipării și personalizării, fiind compatibilă cu foarte multe activități de agrement în aer liber sau utilitare în oraș. Din punct de vedere al confortului, bicicleta este, iarăși, foarte bună. Geometria este gândită pentru confort, iar componentele sunt alese corect. Din punctul meu de vedere este o excelentă bicicletă pentru oraș și agrement însă dacă vrei să o folosești mult și în oraș, gândește-te să înlocuiești axul roților și șurubul de la tija de șa cu un set cu antifurt.
Cadru: Crossway L TFS III, aluminiu
Furcă: SR Suntour NX1, lockout, 700x50C, 63 mm suspensie
Frâne: Tektro M275
Sch. față: Shimano Deore
Sch. spate: Shimano Depre T6000
Shiftere: Shimano Deore
Lanț: KMC X10
Pinioane: Shimano HG500, 11-34t
Angrenaj: FSA Alpine Drive, 48-36-26t
Tija de șa: Merida TK, 45 mm suspensie
Șa: Merida Cross Sport
Ghidon: Merida Comp CC, 660 mm lățime, 25 mm rise
Pipă: Merida Comp TK, reglabilă vertical
Anvelope: Maxxis Overdrive Excel, 700x40C, Silkshild
Jante: Merida Comp TK
Butuci: Shimano TX505
Preț la data publicării recenziei: 4.690 lei
Importator: Bikefun România
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…