Drag Volta TE [2018]

Drag este un producător bulgar de biciclete care oferă în general produse cu un raport bun preț / calitate / echipare. Pentru că marca în sine nu este una „de prestigiu”, producătorul își permite să aibă prețuri mai bune oferind în același timp echipare mai bună. Este și cazul bicicletei de față al cărui preț l-am comparat cu alte 5 mărci de nivel similar și cu preț similar, mai precis Merida, Cube, Kross, Focus și Romet.

Dintre toate Drag-ul de față a oferit cea mai bună echipare la un preț mai mic decât brandurile concurente menționate. Spre exemplu în timp ce la Drag Volta TE avem un gropuset Shimano 105, la celelalte avem fie Sora fie Tiagra. De asemenea chiar dacă la Volta frânele sunt Shimano Non-Series, iar cockpit-ul este Cox, marcă proprie Drag, avem totuși 11 pinioane, lucru pe care nu-l întâlnim la niciuna din bicicletele cu care am comparat. Acelea au fie 9 fie maxim 10 pinioane. Pe de altă parte toate mărcile menționate aici au, la acest nivel de preț, cadru din aluminiu, furcă din carbon și aproape aceeași greutate. Drag Volta TE am măsurat-o la 8,97 kg fără pedale, cadru mărime 53 cm (M).

Bicicleta este sportivă și recunosc că mi-a plăcut foarte mult cum m-am simțit pe ea. Am fost chiar suprins că nu a fost nevoie să schimb nimic pentru a avea un cantonament reușit în Turcia, locul unde pentru 10 zile am testat această bicicletă. Mărimea cadrului s-a potrivit „spot on” pe înălțimea mea, pipa nu a trebuit să fie mai lungă sau mai scurtă, anvelopele au fost suficient de bune, iar șaua a fost una din revelațiile testului. Luasem cu mine în Turcia șaua proprie, de la cursiera mea, pentru că știm cât de „delicată” poate fi problema asta. Iată totuși că nu a trebuit s-o schimb.

Am fost suprins însă nu ar trebui pentru că brandul are totuși un istoric bun. Încă din 2005 diferite echipe concurând pe cursiere Drag, au obținut podiumuri inclusiv la Cupe Mondiale. De asemenea Team Novak, condusă de Eduard Novak – președintele Federației Române de Ciclism, concurează pe modelul Drag Firebird Di2 la șosea și pe Drag Bluebird pe pistă.

Cadru / Pe traseu

La prima vedere cadrul pare cam „din topor” trebuie să recunosc. Deși în față la headtube, sudurile sunt șlefuite, restul sudurilor sunt cam la limita esteticului. Dar asta ține strict de estetic pentru că nu am simțit cadrul să felxeze sub mine pe cățărările abrupte, mai mult decât te-ai aștepta de la o bicicletă aflată la acest nivel de preț. De asemenea porturile de acces în interior al cablurilor sunt inestetice în opinia mea „critică”, dar e mai mult căuatat nod în papură. Până la urmă cadrul are ghidaj intern al cablurilor de frână și al schimbătoarelor, deci un bonus.

Așa cum am spus deja de la începutul recenziei, pe traseu m-am simțit foarte bine pe această cursieră. Odată ce am ajustat înălțimea ghidonului, șaua și poziția manetelor mi-am dat seama că stau extrem de bine și pe cățărări și la vale sau plat. La o cursieră este mai delicată treaba asta cu mărimea cadrului decât la mtb, pentru că stai mai mult „pe” bicicletă decât la mtb unde stai destul de mult în picioare, și la deal, dar și la vale. La cursieră petreci mult timp în șa, în aceeași poziție, fie că esti sau nu în pluton, iar dacă mărimea nu ți se potrivește sau nu ai făcut bikefitting-ul corect, pot apărea dureri sau amorțeli într-o mulțime de locuri: la șolduri, spate, ceafă, genunchi, glezne, încheieturile mâinilor. Cu Drag Volta TE nu am avut astfel de neplăceri.

Furca pentru Volta TE este din carbon și are o formă ușor curbată, gândită să absoarbă mai mult din vibrațiile venite de la drum, oferind astfel mai mult confort. Ținând cont că asfaltul din Turcia nu este cel mai bun și că după turele care aveau și peste 100 km, ma întorceam cu mâinile în stare foarte bună, înclin să cred că furca, împreună cu restul cadrului, și-a făcut teaba foarte bine.

Echipare

Echiparea este bună spre foarte bună la nivelul ăsta de preț. Avem 2×11 viteze, dar atenție că angrenajul este Standard și nu Compact sau Semi. Asta înseamnă că trebuie ceva mai mult mușchi pe urcări. Așadar avem angrenajul Shimano 105 cu foi de 53-39t împerecheate cu pinioanele Shimano 105 11-28t. Lanțul este tot Shimano.

Schimbătoarele față-spate Shimano 105 au funcționat ireproșabil, atâta vreme cât și reglajul lor este făcut corect. Cockpit-ul bicicletei – ghidon, ghidolină, pipă, tijă de șa și jante nu au pretenții fiind Cox. Însă chiar și așa s-au comportat foarte bine. Mai mult chiar, ghidonul are o formă ușor aplatizată pentru a oferi mâinilor mai multă ergonomie când ții mâna de sus. De asemenea, chiar dacă șaua este Cox, model Storm, în realitate este fabricată de DKK, o firmă cunoscută care construiește șei pentru foarte multe mărci de biciclete.

O altă revelație au fost frânele care au ținut excelent. Deși sunt „non-series”, sunt totuși „dual pivot”. Așadar la aceeași putere de apăsare pe manete, frânele țin mai bine. Pe traseu n-am avut niciodată vreun moment de ezitare că aceste BR-R561 nu mă vor opri la timp.

Anvelopele Schwalbe Lugano 700X25C nu sunt cele mai performante, în sensul că se simt mai greoaie la accelerare. Însă pentru că sunt slick, odată ajuns la viteza dorită o vei putea menține destul de ușor. Trebuie avut însă grijă pe suprafață udă pentru că profilul pe care îl au aceste Lugano este foarte discret. Sunt însă anvelope foarte bune pentru antrenament, lucru pe care l-am făcut și eu. Având și un preț foarte mic, 59-69 lei pentru talon sârmă sau 99 lei pliabil, este evident că sunt anvelope „de tăvăleală”. Partea bună este că sunt și robuste.

Concluzie

Drag Volta TE a fost o revelație și mulțumită acestei cursiere am avut la rândul meu un cantonament reușit în Turcia. Confortul a fost deplin, iar echiparea am găsit-o a fi cea mai bună la acest nivel de preț. Bicicleta a fost testată în cam toate condițiile posibile. De la plat cu vânt din față sau spate, la cățărari dificile, serpentine, coborâri foarte abrupte și ploaie torențială. Nu a fost niciun moment în care să mă simt nesigur pe această bicicletă.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma