Setul de componente Shimano 105 5800 (2015)

Componentele pentru cursieră din seria 105 au fost mereu compromisul perfect între performanţă şi preţ, oferind tehnologie la zi la un preţ adaptat tuturor buzunarelor. Dar parcă niciodată nu au fost mai bine plasate în gamă decât acum, odată cu grupul 5800 cu 11 pinioane.

Trecerea la transmisiile cu 11 pinioane a fost iniţiată de Campagnolo de ceva vreme, iniţial cu componentele de top Record şi Super Record, dar apoi coborând tehnologia până la grupul mult mai ieftin Atena.

Shimano a venit mai târziu în clubul celor 11 viteze şi au venit ceva mai nepregătiţi. Dacă cei de la Campagnolo îşi pregătiseră deja standardul de casetă pentru acest pas de multă vreme, casetele de pe butucii Shimano nu sunt compatibile cu grupurile de 11 pinioane, cu mici excepţii cum ar fi cele de la MAVIC, producătorul francez intuind dinainte situaţia şi oferind o casetă ceva mai lungă. SRAM a ales o variantă radicală, respectiv un tip nou de casetă, XD, cu prinderea pinioanelor prin înfiletare.

Astfel, momentan Shimano suferă de această mică problemă de compatibilitate cu roţile. Deşi majoritatea butucilor fabricaţi în ultimii doi ani ar trebui să fie compatibili cu 11 pinioane, în realitate e destul de greu de găsit unul în gama medie de preţ unde se situează şi componentele 105.

Norocul nostru este că pentru a testa intensiv aceste componente am ales o bicicletă echipată cu roţi Mavic, astfel că instalarea a decurs fără probleme. Pentru a testa grupul 105 am ales o bicicletă potrivită, respectiv o cursieră Kona Zing de aluminiu cu furcă de carbon, aflată de asemenea în gama medie de preţ, bicicletă pregătită pentru aventură şi ture lungi, fără pretenţii tehnice deosebite dar dotată cu roţi Mavic Ksyrium şi cu componente de calitate. Exact genul de bicicletă pe care o foloseşte cumpărătorul pieselor 105, care preferă să investească banii în călătorii şi ture şi să păstreze bicicleta la un nivel cât mai performant cu cheltuieli minime.

Pentru a avea un test cât mai relevant, am ales varianta de transmisie care a apărut odată cu grupurile pe 11 pinioane, respectiv angrenajul 36/52 combinat cu un grup de pinioane 11-32, combinaţie care ar trebui să ofere un raport la urcare de 1,125, aproape egal cu cel de 1,133 oferit de varianta compactă clasică 34/50 cu 11-30. În schimb, foaia de 52 oferă randament mai bun pe plat şi pe coborâri, unde raportul de 4.73 este ceva mai mare decât cel de 4,54 obţinut cu foaia de 50 de la angrenajul compact. Pe teren, acest lucru se regăseşte într-un randament doar puţin mai bun la urcare dar considerabil mai bun pe coborâri, unde la aceiaşi cadenţă se pot obţine viteze mai mari cu câţiva km/h. După mai multe trasee în zone montane concluzia este că varianta aceasta de transmisie poate înlocui cu succes varianta cu angrenaj compact 34/50 pentru ciclistul amator, iar un pinion în plus permite trecerea la caseta de 11-32 fără să apară salturi prea mari faţă de 11-30.

Manetele au o formă ergonomică bună, mult îmbunătăţită faţă de modelele mai vechi, dar pentru nivelul de amatori cauciucul manşonului ar putea fi ceva mai gros pentru o amortizare un pic mai bună. Funcţionarea lor este ireproşabilă, schimbările de viteze făcându-se rapid şi eficient, comparabil cu un grup Ultegra mai vechi cu câţiva ani. Deraiorul faţă beneficiază pe foaia mare de o poziţie intermediară care îi permite lanţului să funcţioneze fără probleme chiar şi cu pinioanele extreme.

Pentru cine doreşte să îşi achiziţioneze o transmisie cu aceste rapoarte este important să ştie că pentru a folosi pinioanele de 30 sau 32 este nevoie de deraiorul spate cu patină lungă, GS, cel cu patină scurtă fiind imposibil de reglat pentru pinioanele acestea.

Frânele 105 funcţionează foarte bine şi sunt suficient de rigide pentru a nu da emoţii la coborâre şi pentru a nu forţa prea mult mâinile ciclistului.

Pedalele au un aspect profesionist şi funcţionează impecabil, fiind însă bineînţeles pe standardul SPD-SL, ceva mai puţin popular decât cel Look.

Aspectul general estetic şi calitatea materialelor şi finisajelor surprinde plăcut la toate componentele, combinaţia de negru lucios cu suprafeţe mate fiind foarte reuşită. Fără să exagerăm putem spune că toate componentele par să vină dintr-un eşalon superior, singurul lucru care le trădează locul lor în gamă sub Ultegra este lipsa totală a oricăror componente de carbon.

Putem spune clar că noul 105 reprezintă cel mai bun raport calitate-preţ în ceea ce priveşte componentele de şosea, nu doar de la Shimano, dând acces la beneficiile unui sistem cu 11 pinioane şi celor care nu sunt dispuşi să investească sume foarte mari, iar bicicleta nu va arăta ieftin ci chiar senzaţional.

Greutate şi preţ:

Manete STi: 490 g (fără cabluri), 780 RON

Frâne: 390 g setul, 300 RON

Angrenaj: 780 g (compact. fără rulmenţi), 500 RON

Deraior faţă: 88 g, 115 RON

Deraior spate: 230 g, 180 RON

Pinioane 11-32: 276 g, 180 RON

Lanţ: 265 g, 100 RON

Pedale: 285 g, 400 RON

Mulţumim pentru fotografiile componentelor lui Horia Niţu: www.horianitu.ro

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma