Ce se întâmplă când cel mai de temut concurent al celor de la Avid, Shimano, iese pe piață cu frânele M445? Cei de la Avid reacționează pe măsură și propun o versiune de frâne la fel de bună. Cel puțin în teorie. Reușește Avid să țină pasul cu noul top model japonez al clasei entry-level? Vom lămuri în acest test.
La anunțarea noilor frâne care fac partea din marea familie Elixir, am fost puțin sceptic în ceea ce privește calitatea sau forța de frânare a acestora, fiind desigur un produs entry-level menit să ocupe o poziție rămasă liberă în familia Elixir. Pe de altă parte eram destul de convins că frânele Shimano M445 vor fi greu de bătut. Dar sesiunea de test cu noile Avid Elixir 1 2012 m-a convins că treburile nu stau chiar așa, iar producătorul american a depus eforturi considerabile pentru a oferi un set de frâne competitiv din punct de vedere al costurilor și potent din punct de vedere al performanțelor.
Un ochi neavizat ar face greu diferența între Elixir 1 și Elixir 7, spre exemplu. Dacă acoperi denumirea și privești cele două modele în culori asemănătoare, va dura câteva secunde până ce vei face diferența. Un ochi avizat însă, va remarca imediat corpul manetei, mai suplu în cazul lui Elixir 7 dar și calitatea materialelor. Acesta este un plus pentru Elixir 1, deoarece reușește să vină cu un design ce ar putea să-l plaseze în topul frânelor mai scumpe. Și asta la jumătate din banii pe care-i plătești pentru Elixir 7.
Reprizele de frânare nu sunt neapărat un deliciu, în schimb Elixir 1 ascultă de comenzile tale exemplar. Poate că modulația nu este dintre cele mai bune, considerând că M445 are de oferit mai mult la acest capitol, inclusiv un lever feel mai bun, dar atunci când acționezi levierul manetei, Elixir 1 știe exact ce are de făcut și anume să oprească. Și oprește brutal dacă vrei s-o facă. Puterea de frânare este remarcabilă pentru un set de frâne entry-level, amintindu-mi de celebrele Juicy 3. Iar asta îi reușește cu un disc de doar 160 de mm. Omologul său japonez, Shimano M445 reușește performanțe similare cu un disc de 180 mm.
Din păcate, manetele se montează pe ghidon doar prin înlăturarea manșoanelor, un sistem cu prindere din exterior fiind costisitor în această clasă de preț. Levierul manetei este suficient de gros, chiar mai gros decât la M445, reușind să-ți ofere încredere totală atunci când le acționezi.
După cum este trecut pe corpul manetei ce înglobează și rezervorul pentru lichidul de frână, Elixir 1 împrumută tehnologia Taperbore de la frații mai mari din gamă, facilitându-i astfel reprize de frânare puternice. Fading-ul apare doar pe coborârile mai lungi, unde discul mic, de 160 de mm își arată limitele.
Distanța levierului față de ghidon poate fi reglat de pe manetă, cu ajutorul unui imbus de mici dimensiuni. Iar dacă vine vorba de etrier, acesta este realizat din aluminiu și conține două pistoane responsabile pentru acționarea plăcuțelor de frână.
Discurile cu care vor fi livrate noile Avid Elixir 1 sunt vechile Avid G2 CS (cleansweep), care după cum probabil știi, nu oferă silențiozitate foarte mare la frânări și imprimă sentimentul că plăcuțele ar agăța discul. Dar nu este nicio problemă în fond, deoarece acest sentiment este dat de dispunerea și dimensiunea decupajelor de pe suprafața de frânare a discului. Ce s-a schimbat este însă dimensiunea discului disponibil, vechiul G2CS de 185 de mm fiind acum oferit în dimensiunea de 180 mm, iar cel de 203 mm fiind oferit în dimensiunea de 200 mm.
În concluzie, pot spune că noile Avid Elixir 1 fac o figură frumoasă. Deși prin materialele din care sunt realizate nu respiră un maxim de calitate, finisajele sunt bune pentru această clasă de preț. Reușește să domine modelul M445 (model 2012) de la Shimano prin forța de frânare dar nu și prin modulație sau lever feel. Frâne precum Tektro Draco (sau Draco 2) sunt de mult lăsate în urmă.
Dacă prețul ceva mai mare ca al frânelor concurente nu te deranjează, acestea pot fi o opțiune de luat în seamă pentru tine dacă dorești să pășești în segmentul entry-level al frânelor hidraulice pe disc. În orice caz, este impresionant saltul pe care-l cunoaște acest segment de intrare, reprezentat foarte bine atât de Shimano cât și de Avid.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Tektro Draco 2 sunt peste Avid Juicy 3 si Avid Elixir 1. Sunt cele mai silentioase frane entry level pe care le-am testat si au forta de franare mai buna ca Avid. Dupa mine scartaitul franelor Avid este inacceptabil, te termina psihic si te faci si de rusine pe unde mergi cu ele.
În comentariul de mai sus făceam referire la Tektron Draco, nu la Draco 2. În orice caz, a doua generație nu reprezintă în niciun caz o revoluție față de prima.
Cu tektro draco 2, nu e chiar asa cum spuneti. Daca apesi usor chiar simti oprirea, nu e nici pe departe 'ca nu se intampla nimic'.
Testati bicicletele de la Ideal Zig Zag ,Boomax am ramas surprins de ele si-a luat un prieten de al meu iar raport calitatye pret F bun cadre f rezistente peste alte marci testati
De curand am achizitionat un Cross Grip 127 cu Avid Elxir 1 , 180mm fata , 160mm spate , pot pune alt disc deoarece cel de pe spate scoate un zgomot nu tocmai placut in unele conditii
Din cate vad ati testat aceste frane pe Impulse Argentus,de curand mi-am luat si eu Argentus si sunt foarte multumit de ea,mai ales de sistemul de franare :)
Ce frana este mai brutala:Shimano Deore m596 sau Avid Elixir 1?
Salut! Prinderea se face cu 6 suruburi. Daca ai butuci centerlock, poti achizitiona un adaptor si ai rezolvat cazul: http://probike.ro/produse/rotoare/alligator-center-lock-adaptor-648.html - 30 de lei.
La aceste frane cu disc G2 ce sistem de prindere de butuci exista ? Centerlock sau 6 bolts ?
Modulatia este posibilitatea de a aplica diferite cantitati de putere pistoanelor din etrier, asta insemnand ca actionezi un pic levierul - bicicleta se opreste usor, actionezi mai mult levierul - bicicleta se opreste mai brusc. Spre exemplu, unele frane, precum Tektro Draco au modulatie mai slaba: in prima parte a cursei manete nu se intampla mai nimic, iar daca o actionezi mai puternic, roata se blocheaza. O frana cu o modulatie buna, ofera control mai bun asupra franelor in viraje, pe coborari etc. Lever feel se refera la feedback-ul oferit de levierul de frana.