Angrenajele 11s non-serie Shimano MTB și Road

Shimano are o organizare foarte bună a componentelor de biciclete pe grupset-uri, separat pentru șosea, MTB și city, astfel că e foarte ușor să identificăm nivelul de performanță a unei componente iar alegerea acestora e cât se poate de facilă în funcție de necesități și bugetul disponibil. În plus, majoritatea componentelor se pot combina între ele pentru o echipare personalizată, cu performanță mai bună acolo unde considerăm necesar.

Pe lângă toate aceste componente bine clasificate, cei de la Shimano mai au în ofertă și componente non-serie, generice, care oferă performanțe asemănătoare cu componentele din grupset-urile de bază, dar fără a fi imprimate cu logo-ul și la un preț mai avantajos.

Există multe motive pentru care am putea avea o componentă non-serie pe bicicletă. Principalul motiv este că acestea sunt preferate de producătorii de biciclete ce oferă oricum un mix de piese pe modelele lor, pentru ei chiar și o mică reducere de cost la o piesă însemnând o mare reducere adunată de la fiecare bicicletă. Dar și dacă dorim să facem un upgrade aceste piese sunt interesante datorită prețului lor avantajos și a faptului că foarte des se găsesc la oferte promoționale, obținând astfel calitatea Shimano cu costuri mai mici și doar cu o mică penalizare de greutate în unele cazuri. Nu e de neglijat nici categoria de utilizatori ce preferă o bicicletă cu un aspect mai curat și care vor aprecia logo-urile mai simple.

Am testat îndelungat cele două angrenaje non-serie pe 11 pinioane din oferta Shimano, este vorba de modelul de MTB FC-MT600 – echivalent cu nivelul SLX și de cel de șosea FC-RS510, echivalent cu nivelul 105.

Vorbind de cifre, diferențele de greutate sunt puțin în favoarea modelelor din grupurile respective. În cazul modelului de șosea, greutatea pentru angrenajul 105 FC-R5800este de 725 g în comparație cu RS510 care are 908 g (170 mm, 50/34, fără rulmenți). La modelul de MTB, greutatea este de 761 g la SLX FC-M7000 și de 820 g la cel MT600, deci cu o diferență ceva mai mică.

Materialul din care sunt confecționate e identic, respectiv brațe și foaie mare din aluminiu cu ax și foaie mică din oțel. Toate folosesc standardul Shimano Hollowtech II și aceiași prindere a foilor (BCD), foile de schimb fiind compatibile între ele (evident, nu și între cel de MTB și cel de șosea).

Aspectul ambelor angrenaje este îngrijit și frumos pe bicicletă, diferența mai mare fiind la cel de șosea care este lucios spre deosebire de aspectul predominant mat al modelului 105.

Funcțional ambele modele testate se prezintă impecabil. Modelul de șosea a fost testat împreună cu un grup de componente 105 în timp ce modelul de MTB a fost testat cu un grup superior, Deore XT Di2. Datorită faptului că sunt respectate standardele producătorului, repsectiv Hyperglide și Dynasys11, funcționarea este fără ezitare la schimbările de foi.

Concluzia este că dacă bicicleta a venit echipată cu unul dintre aceste angrenaje nu există niciun motiv real pentru a le înlocui cu un model echivalent 105 sau SLX iar dacă aveți nevoie de un angrenaj nou și doriți să faceți o mică economie de bani, acestea sunt de asemenea o alegere potrivită!

Diferența de preț între modele este de aproximativ 15 euro după cum urmează:

  • FC-RS510 – 95 euro, 105 FC-R5800- 110 euro
  • FC-MT600 – 75 euro, SLX FC-M7000- 90 euro

Pe piață a mai apărut și noul grup 105 cu angrenajul FC-R7000 cu un aspect estetic îmbunătățit, o greutate mai mică cu aproximativ 10 g și un preț de 120 Euro, însă FC-RS510 este un înlocuitor estetic al modelului vechi FC-R5800.

Importator: RomEuroTrade, disponibile la toți distribuitorii Shimano din țară

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma