Angrenaj Truvativ X9 2×10 (2012)

Toamna aceasta ne-am dotat una dintre biciclete cu angrenajul Truvativ X9 2×10, folosindu-l de altfel pentru o perioadă îndelungată. Și asta, deoarece am avut nevoie de o perioadă mai mare de timp pentru a decide dacă un angrenaj 2×10 (cu două foi) oferă mai multe avantaje decât unul dotat cu trei foi (3×9, 3×10). Truvativ X9 se bate de la egal la egal cu Shimano XT, acesta din urmă cântărind cu 41 grame mai puțin decât X9, în condițiile în care este dotat cu 3 foi.

De ce ai opta pentru un angrenaj cu două foi? Avantajele sunt multiple: numărul de dinți al foilor este gândit pentru a oferi rapoarte asemănătoare (dar nu identice) precum angrenajele 3×10, în teorie ar trebui să cântărească ceva mai puține grame și necesită mai puține schimbări. Noi am beneficiat de un angrenaj care utiliza foile mai mici, de 26, respectiv 39 de dinți. Dacă acest format nu te încântă și poți compensa prin forță, ai la dispoziție foile cu 28-42 de dinți.

Truvativ X9 2×10 cântărește împreună cu Bottom Bracket-ul, 881 de grame, o valoare decentă în segment. În aceste condiții, X9 nu reușește să se apropie de greutatea de 840 de grame (cu tot cu Bottom Bracket) a noului angrenaj Shimano XT.

Deoarece beneficiază de noua tehnologie X-Glide, X9 este capabil să ofere reprize foarte rapide de schimbare. Și nu doar datorită faptului că este dotat cu două foi ci și datorită construcției foilor: există 4 rampe care ajută lanțul să urce și alte 4 care ajută lanțul să coboare. Acestea reduc timpul de schimbare, facilitând lanțului să urce sau să coboare în mai multe puncte.

După cum poți remarca și din fotografii, finisajele sunt excelente, protejând suprafața exterioară a brațelor împotriva zgârieturilor. Acestea apar de obicei în condițiile în care pedalezi pe trasee noroioase. La capitolul durabilitate și rigiditate, X9 se încadrează asemenea lui Shimano XT, în parametri ideali deoarece brațele sunt goale pe interior, sporind astfel rezistența.

În concluzie, pot spune că Truvativ X9 este ideal pentru cicliști care participă mai des la competiții sau care au piciorul antrenat. Deși din punctul meu de vedere, cele două foi pot compensa rapoartele oferite de angrenajele cu trei foi, nu cred că vor fi de aceeași părere cicliștii de weekend sau cei care nu participă la concursurile de MTB. Aceștia vor resimți pe anumite porțiuni lipsa unei foi mici, de 24 de dinți, chiar dacă angrenajele de tip 2×10 pot compensa printr-un pinion mai mare (34 sau 36 de dinți).

Am fost încântați de durabilitatea și de finisajele lui Truvativ X9. O alternativă foarte bună pentru cei care se simt mai degrabă siguri pe propriile forțe decât pe un cuplu mai mare, menit să le înlesnească pedalatul pe urcările abrupte.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut, aveti idee daca e nevoie de un dop care sa acopere gaura din ax pe partea pedalierului ca sa nu intre mizerie, si unde as putea gasi asa ceva?

  • Pe Bike24 dumnealui este aproximativ 180 de euro. Adica vreo 800 de lei. Si nu e cel mai ieftin magazin online. Dar, stiti cum este, prost e cine da...

  • Pe marea majoritate a site-urilor nemtesti pretul angrenajului asta e egal sau cu 5-10 euro mai mare decat la XT. Doar la noi se cere 1100 de lei pe el cand nu de mult la un magazin din tara un XTR era 800... La astfel de preturi nici nu ma mir ca nu au trecere... sau ma rog, importatorul nu vinde cum ar vrea...

    Totusi acum cam oricine are acces la un magazin on-line din afara tarii !

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma