Angrenaj Shimano Dura-Ace 9000

Aspectul cu totul proaspăt (și agresiv) al setului Shimano Dura-Ace 9000 nu putea fi desăvârșit fără un angrenaj pe măsură, lucru pe care niponii l-au bifat cu vârf și îndesat. Vizual, noua componentă este impresionantă, însă nici în materie de performanță nu știe de glumă.

Principala schimbare pe care FC-9000 o prezintă este numărul brațelor pe care sunt montate cele două foi, acestea fiind acum doar 4. Nu a fost un lucru tocmai ușor de realizat, dat fiind că producătorul a cercetat timp de 3 ani această posibilitate, și vreme de un an și jumătate i-a folosit pe rutierii echipei Sky să îi testeze noua idee. Dar munca de inovare se poate simți în rezultatul final, FC-9000 fiind un pas înainte pentru companie. Shimano le-a plasat asimetric, după ce a ajuns la concluzia că această dispunere mărește considerabil rigiditatea angrenajului întreg. Renunțarea la cel de-al 5-braț are un impact și în ceea ce privește greutatea, tăind 52 de grame din masa piese. În privința materialelor, japonezii au rămas fideli tehnologiei Hollowtech, adică a aliajului de aluminiu dezvoltat de ei care permite fabricarea brațelor pedaliere și a foilor goale pe dinăuntru. Se pare că noua modă a folosirii carbonului pentru angrenaje și a rulmenților pedalieri supradimensionați i-a lăsat reci, Shimano optând pentru același ax de 24mm.

Angrenajul pentru 11 viteze mai are un as important în mânecă și anume compatibilitatea largă cu diverse mărimi de foi. De fapt, producătorul chiar a anunțat că vor exista 5 combinații de foi, 55/42, 54/42, 53/39, 52/36 și 50/34, așadar practic orice ciclist indiferent de condiția sa fizică poate aborda cu mai multă încredere o varietate mai largă de trasee. Cât privește funcționalitatea propriu-zis, folosind varianta 53/39, nu pot să am vreun reproș, ci doar să rămân la părerea că Dura-Ace este ireproșabil din punct de vedere al fiabilității și al funcționării. Fără întârzieri, fără scăpări, fără zgomote ciudate, ci doar lanțul urcând și coborând între cele două plăci fidel comenzilor lansate de la manetă.

Un punct nevralgic al FC-9000 este greutatea sa. Nu neapărat că ar fi mare, dar în comparație cu a concurenților se putea să fie și mai bună. Angrenajul Dura-Ace 9000 cântărește 683 de grame, față de limita psihologică de sub 600 de grame pe care o înregistrează aceiași piesă a seturilor SRAM Red și Campagnolo Super-Record.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma