Este cunoscut faptul că frânele Avid oferă performante bune, dar au nevoie mai des de o aerisire și de câte un service pentru a menține performanța la nivelul cu care te-ai obișnuit. După o vreme începi să observi că maneta devine puțin mai elastică, „mușcă” mai târziu sau scoate sunete ciudate.
Multe dintre aceste probleme se pot rezolva cu o aerisire și în cel mai rău caz cu un service al manetei. Majoritatea dintre voi își imaginează probabil că frânele hidraulice sunt foarte complicate și că trebuie duse neapărat la un atelier specializat. Ei bine, va înșelați. Într-adevăr, sunt mai complicate decât frânele mecanice dar oricine cu puțină inclinație spre tehnică și cu un minim de scule poate face un service fără probleme, pentru numai o fracțiune din costuri.
Ce este necesar?
Bineînțeles, trebuie să faci rost de un service kit: numărul kitului este 11.5015.064.020 și acoperă gama de manete Elixir CR, R și 5 începând din 2009. Acesta conține un piston nou, arcul pistonului, șaibele pentru bolțul manetei, tija articulației dintre manetă și piston și șurubul de aerisire al manetei. Pentru alte modele de frâne SRAM îți pune la dispoziție documentația tehnică pentru modelul tău de frâna pe site-ul lor.
De asemenea, ai nevoie de câteva scule:
– Patent cu vârf ascuțit
– Șurubelniță cu vârf Torx T5
– Șurubelniță în cruce PH1
– Cheie fixă de 8
– Inbus de 6
– O tăviță în care să poți drena lichidul de frână.
Procedura de recondiționare:
Înainte de toate trebuie să demontezi complet frâna de pe bicicletă pentru a putea lucra ușor și pentru a evita deteriorarea vopselei (lichidul de frână DOT atacă foarte ușor vopseaua).
1. În primul rând demontează șurubul de aerisire al manetei. Întoarce maneta astfel încât să drenezi lichidul de frână în tăviță. Dacă este nevoie apasă pe manetă de câteva ori.
2. Împinge manșonul de cauciuc de la capătul rezervorului și desfiletează piulița care ține fixată conducta hidraulica către etrier.
3. Învârte rotița de ajustare a manetei astfel încât să poți desface șurubul în cruce care o ține fixată.
4. Folosește inbusul pentru a desface șurubul care fixează maneta de frână. Odată deșurubat trebuie să îl înlături complet.
5. Extrage rotița de ajustare a manetei și arcul aferent. Arcul este comprimat așa că ai grijă să nu îl pierzi.
6. Împinge afară bolțul din articulația manetei de frână și trage de maneta în lungul rezervorului manetei. Tija care împinge pistonul manetei se va desprinde din locașul ei și astfel poți înlătura maneta complet.
7. Folosind patentul, comprimă șaiba de siguranță care reține pistonul și trage pistonul afară din rezervorul manetei de frână.
8. Presează noua șaibă de siguranță pe capătul pistonului nou că în figură și unge garniturile pistonului cu câteva picături de lichid de frână.
9. Curăță interiorul rezervorului manetei cu alcool izopropilic; ai grijă să lucrezi cât mai curat și să nu lași fibre textile în interiorul rezervorului.
10. Folosind din nou patentul comprimă șaiba de siguranță și împinge pistonul în rezervor. Când ajunge la capătul cursei ai să auzi un clic în momentul în care șaiba de siguranță se destinde în șanțul de fixare.
11. Curăță maneta frânei și înlocuiește șaibele articulației. Nu se folosește nici un fel de lubrifiant pe aceste șaibe.
12. Împinge cămașa tijei pistonului în maneta și apoi împinge tija în interiorul cămășii. Nu merge decât în aceasta ordine!
13. Împinge capătul celălalt al tijei în capul pistonului până când auzi un alt clic. Apoi aliniază gaura manetei cu gaura din corpul rezervorului și presează bolțul articulației prin ele.
14. Introdu șurubul de fixare prin gaura bolțului și răsucește maneta astfel încât să poți adăuga pe partea cealaltă arcul și rotița de ajustare. Împinge șurubul puțin înapoi, astfel încât să fie în interiorul găurii rotitei, apoi comprima ușor arcul cu rotița și răsucește maneta astfel încât să se alinieze șurubul cu filetul din interiorul rezervorului.
15. Înfiletează șurubul până la capătul cursei fără să-l strângi, apoi învârte rotița de ajustare astfel încât să aliniezi gaura din ea cu fanta din șurub. Fixează apoi șurubul de rotiței și șurubul de aerisire.
16. Atașează din nou conducta de frână și ești gata!
Bineînțeles, odată ce ai terminat procedura, frâna trebuie umplută cu lichid de frâna și aerisită. Pentru a evita o aerisire suplimentară, poți face simultan și service-ul etrierului și diverse reparații și înlocuiri sau scurtări ale conductei de frână.
Procedura de recondiționare este asemănătoare și în cazul celorlalte frâne din gama Elixir, deși există abateri, pași care lipsesc sau pași suplimentari. Indiferent de model însă, construcția și principiul de funcționare sunt asemănătoare și recondiționarea poate fi făcută fără mari bătăi de cap.
Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Vezi comentarii
"Garnitura mare" care imbraca tot pistonul s-a dus si maneta scapa lichid. Credeti ca exista ca piesa de schimb sau trebuie sa cumpar intreg kitul de service ? - frana e Elixri 1
Nu trebuie nici un fel de rabdare de chinez batran. In 1,5-2h reusesti sa faci toata treaba. Mai greu e cu aerisitul la avid daca nu ai experienta. Filmele de youtube ajuta ENORM sa intelegi procedura. Apoi important e sa nu sari nici un pas cand le aerisesti.
Relativ la articol as avea de facut 2-3 comentarii:
1) Siguranta aia se scoate cu un cleste special de sigurante (intern, care comprima siguranta; in engleza se numeste internal snap-ring pliers). Clestele asta are 2 varfuri rontunjite care intra perfect in gaurile sigurantei si o fac foarte usor de scos. Grija mare cand va luati scula respectiva, pentru ca trebuie sa aiba gatul foarte lung ca sa intre in corpul manetei si sa nu atinga peretii laterali ai acesteia.
Eu am folosit un cleste de sigurante luat din Bricostore cu 17lei, din care am mai taiat niste bucati din varf cu un Dremel ca sa intre in corpul manetei.
2)In loc de tot kitul de piston care e foarte scump, se poate inlocui doar oring-ul din capul pistonului (cel din capatul arcului). Costa in jur de 7 lei unul la bikeshop-uri. Daca desfaceti maneta si bladder-ul si tot ansamblul arata decent, nu merita schimbat complet.
3)Pentru lubrifierea garniturilor si unor o-ringuri de la frane se foloseste o vaselina speciala rezistenta la lichidul de frana. Avid vinde asa ceva; se numeste DOT Grease si costa cam 30 de lei o cutiuta de 30ml. E suficient sa dati si la prieteni si sa va ajunga multi ani de acum incolo.
4)Aveti grija cand scoateti ansamblul cu pistonul si arcul din maneta dupa ce ati demontat siguranta. Oricat de bine este golita maneta, tot o sa mai curga lichid din ea in faza asta. In cazul meu mi-a curs pe birou si era gata-gata sa imi intre si in laptop (unde aveam manualul deschis in pdf).
In reste, cum spun si cei de la Avid, aveti o bere rece pregatita pentru dupa lucrare. E ceva de munca si o sa aveti nevoie. Dar merita pentru ca nu e complicat, iar eu dupa 2 ani de folosit franele (Elixir R 2009), am scos o gramada de jeg din manete si din etriere.
Am facut si io o data , de fapt de doua ca la fiecare maneta a crapat la diferenta de cateva luni pistonul interior, Formula RX 2010, cam la un an dupa ce le-am luat nu mai revenea maneta înapoi decat foarte foarte incet, am comandat altele pistoane de la italieni si kit de aerisire si am reusit sa le schimb acasa, cel mai greu la mine a fost de scos minunea aia de siguranta si de pus la loc, de atunci au mai trecut alte trei sezoane si nu s-a mai repetat fenomenul, le-am mai aerisit parca inca o data de atunci si inca merg pefect :)
Iti trebuie rabdare de chinez batran sa service-ezi asa ceva.
Intotdeauna am considerat franele hidraulice si suspensiile domeniul celor care cu adevarat sunt dedicati, care au timp de asa ceva.
Daca nu esti in domeniu, poti avaria grav aceste bijuterii care sunt franele hidraulice si suspensiile pe aer.