Cezar Băjenaru (Ace of Spanners//PlanetBike) revine anul acesta cu o serie de articole legate de cele mai utilizate furci de pe piață. Fie că este vorba despre durabilitatea lor sau service, Cezar a văzut multe astfel de exemplare, așadar vine cu o părere obiectivă și pertinentă, săptămâna aceasta despre Suntour XCM 2018.
Mergand mai sus in gama inferioara a modelelor Suntour, avem urmatorul canditat pe lista: SrSuntour XCR.
Specificații tehnice
Dimensiune furca: 27.5
Cursa: 120mm sau 100mm (100 modelul de fata)
Diametru tuburi (upper): 32mm
Greutate: 2417 grame pe cantarul nostru (2408g la producator)
Prindere roata: Quick Release 9mm
Material Steertube: Otel
Tip Steertube: 1/1/8 Inch (drept)
Diametru maxim disc: 180mm
HLO – Hidraulic Lockout
R – Reglaj Rebound Hidraulic
Constructia furcii
“Sasiul” furcii este unul la fel de robust ca si la modelul anterior mai jos in gama. Gatul si bratele sunt din otel, iar pod-ul furcii este din aluminiu. Greutatea este foarte apropiata de modelul XCM, iar tuburile au diametru mai mare de data aceasta, de 32mm pentru o rigiditate crescuta. Daca mai mult material inseamna greutate mai mare, Suntour a trebuit sa apeleze la un mic schimb de materiale. Au ales un aliaj de aluminiu cu mangeziu, aliaj care predomina toate gamele de furci din clasa medie si high-end (diverse variatiuni de aliaje). Ce face acest aliaj intre alumiu si magneziu? Magneziu este unul dintre cele mai usoare materiale care, adaugat la turnare intr-un procentaj mic restructureaza la nivel molecular aluminiul in asa fel incat greutatea poate scadea semnificativ.
Maneta pentru blocaj se poate pune pe oricare parte a ghidonului, ea avand o forma simetrica (partea stanga cu dreapta). In cazul in care vrei sa faci mutare, vei avea neaparat nevoie de un imbus de 3mm care sa aiba capat cu bila. Din cauza suprapunerii cabului cu surubul nu vei putea ajunge foarte bine la surub si risti sa ii rotunjesti hexagonul. Ca si forma, nu putem spune ca este cea mai realizata maneta, deoarece este destul de inalta si expusa. Speram ca pe viitor, Suntour sa gandeasca o maneta cat mai ascunsa printre manetele ghidonului, ci nu una protuberanta cum este cea actuala.
In cazul in care doresti sa schimbi cablul si camasa, vei avea putin de “gadilat” la acest sistem. Din exterior arata simplu insa, dupa ce dai capacul jos, s-ar putea sa fie mai greu de inteles ce se intampla. Cablul este fixat cu ajutorul unui surub cu imbus de 2mm. Ca sa ajungi la acel surub va trebui sa tragi afara piesa argintie din poza. Atentie sa nu pierzi arculetul care tine in tensiune tot sistemul! Partea mai grea este sa scoti cablul, pe urma este usor sa il introduci pe cel nou.
Performante
Probabil componenta cea mai definitorie pentru comportamentul unei furci este cartusul care da taria furcii, in cazul nostru cartusul cu aer. Acesta dicteaza miscarea de baza a unei furci. Suntour a adoptat un sistem pe care l-am regasit in trecut la Fox, si este alcatuit dintr-o camera pozitiva (+, adica unde presurizezi cu pompa) iar partea negativa (cea din spatele pistonului) pretensionata cu arc. Acesta este un sistem relativ simplu care nu necesita intretinere foarte mare, insa are la randul lui anumite minusuri. Un minus ar fi greutatea deoarece arcurile sunt din otel. Al doilea ar fi faptul ca desi presiunea din camera pozitiva se poate modifica oricand, taria camerei negative (arcurile) nu se pot modifica din exterior decat daca schimbam arcul cu unul mai tare sau mai moale. De exemplu, daca biciclistul este greu si avem nevoie de o presiune mare in furca iar acele arcuri sunt moi, sunt sanse mari sa simtim o lovitura din interior atunci cand furca s-a destins complet (indifierent de viteza de rebound reglata).
Reglajul vitezei de revenire (rebound) este prezent pe acest model permitant un control mai precis asupra comportamentului furcii tale. Grija doar sa nu il lovesti, este din plastic si se poate sparge destul de usor.
Acele bucse teflonate despre care va vorbeam, vor fi regasite pe toate modelele noi Suntour. S-a terminat cu cele de plastic!
Durabilitate si service
Toate, una peste alta, XCR-ul este o furca modesta, rezistenta si durabila daca ai grija sa ii faci un simplu service pe an. Pentru a face o simpla curatare, este nevoie de un imbus de 5mm, unul de 3mm, o tubulara de 28mm, vaselina fina si o solutie de curatare care sa nu atace plasticul sau cauciucul. Nu uitati sa dezumflati furca inainte de orice operatiune!!! Cartusul hidraulic din pacate nici la acest model nu se poate servisa, iar daca sunt probleme cu el va trebui inlocuit deoarece este sigilat la fel ca si la modelul XCM.
Plusuri:
● Pretul scazut pentru o furca pe aer cu simeringuri si bucse de o calitate chiar buna.
● Faptul ca are un cartus pe aer iar plaja de reglat pentru greutate este mare.
● Simplu de servisat.
● Are maneta de blocaj pe ghidon.
Minusuri:
● Greutatea
Material redactat de către Cezar Băjenaru // Ace of Spanners // PlanetBike
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Salut, am desfăcut o furca sr suntour xcr 32 cu RL pentru a vedea ce cartus are. Cand am desfăcut surubul de jos a curs putin ulei din ea, 50ml . Am comandat cartușul nou care era Fun015-50, dar nu stiu daca trebuie sa completez la loc cu ulei, sau acel ulei era de la cartușul vechi defect. Daca trebuie sa completez ce ulei anume trebuie sa pun. Multumesc!
De unde pot sa cumpar aceasta furca? multumesc!
Căutați pe Google vă rog, o să găsiți destule magazine online care o comercializează.
Foarte bun site-ul, multumesc pentru postare si pentru review.