De la o vreme tot aud bicicliști plângându-se despre frâne pe disc zgomotoase în timpul rulării, despre faptul că au fost la service cu bicicleta și au fost anunțați că „zgomotele sunt normale, trec ele cu timpul”. Sunt pe bună dreptate nemulțumiți, mai ales când prietenii lor se laudă cu silențiozitatea aceluiași model de frână.
În primul rând ar trebui clarificat că, într-adevar, orice frână poate fi zgomotoasă în anumite circumstanțe. Unele dintre zgomote sunt normale, altele nu, dar toate au ceva în comun: te exasperează. Există diverse cauze și bineînțeles și soluții pentru aceste zgomote, și le voi aborda în cele ce urmează.
Care sunt cauzele majore care duc la apariția zgomotelor sistemului de frânare?
Cauză: fixarea roții.
Dacă roata nu este fixată suficient de solid și se mișcă (în cazul în care ai quick release), ai să auzi zgomote ciudate și neregulate de la frână, mai ales când îți schimbi poziția lateral pe bicicletă. Roțile fără rulmenți capsulați chiar depind de tensiunea quick release-ului pentru a reduce jocul rulmenților și prin urmare pentru a micsora jocul roții pe ax.
Soluție: verifică dacă roata este fixată cum trebuie și încearcă să strângi quick release-ul ceva mai ferm în caz că este nevoie (vezi aici, pasul 10).
Cauză: joc din butucul roții.
Toate roțile au un joc infim din rulmenți astfel încât să se poată roti ușor. Deoarece discul de frână este fixat pe butuc, acest joc poate conduce la o deviație laterală a discului, acesta ajungând astfel să atingă cel puțin una dintre plăcuțele de frână. Zgomotul produs este neregulat și apare sau dispare după viraje, gropi, borduri, etc.
Soluție: reglează rulmenții roții, sau înlocuiește-i dacă jocul se datorează gradului înaintat de uzură.
Cauză: flexibilitatea cadrului bicicletei.
Cadrele nu sunt perfect rigide, ci puțin flexibile. Mai ales în curbe, cadrul bicicletei se deformează puțin și în consecință se poate întâmpla ca discul să nu mai fie aliniat pefect cu etrierul și cu plăcuțele de frână, chiar dacă la reglare totul pare perfect. Această problemă este aproape inexistentă la triunghiul posterior, dar este foarte des întâlnită la furci/frâna anterioară. Zgomotul apare în viraje cu forțe laterale puternice care torsionează cadrul sau furca și dispare la mersul în linie dreaptă. Problema este mai pronunțată la furcile cu cursă lungă.
Soluție: dacă zgomotul provine de la frâna posterioară, verifică în primul rând dacă triunghiul posterior nu prezintă fisuri sau rupturi. De asemenea, înlocuirea sistemului de prindere al roții de la quick release la prindere cu piulițe poate conduce la o rigiditate sporită a triunghiului posterior. Dacă această metodă nu aduce rezultatele dorite, singura soluție este înlocuirea completă a cadrului cu unul mai rigid. Dacă zgomotul provine de la frâna anterioară, singura soluție este de asemenea înlocuirea furcii cu una mai rigidă (sau care are un alt sistem de prindere al roții).
Cauză: discul de frână nu este centrat sau oscilează axial.
Șuruburile de fixare ale discului de frână se pot slăbi ocazional și discul se descentrează. În acest caz se observă o forță de frânare neregulată și dacă descentrarea este suficient de mare discul poate atinge chiar și etrierul. Zgomotul este regulat si metalic in timpul mersului, iar în momentul acționării frânei se aude un sunet caracteristic de „curcă”. De asemenea, se poate întâmpla ca suprafața pe care se fixează discul să nu fie perfect plană și ca discul să oscileze pe direcția axială.
Soluție: discul de frână trebuie centrat și strâns din nou, iar în cazul în care suprafața de fixare a discului nu este plană, aceasta se poate corecta cu șaibe de distanțare speciale.
Cauză: discul de frână nu este perfect plan.
Discul de frână se poate deforma în urma unor lovituri sau a căldurii degajate în timpul frânărilor îndelungate. Zgomotul care apare este regulat (ca o bătaie) și se observă și o tentință de frânare a rotii.
Soluție: discul poate fi îndreptat cu o scula speciala (vezi aici) sau înlocuit în cazul în care deformarea este prea pronunțată.
Cauză: pistoanele etrierului nu se deplasează uniform.
Între piston și etrier poate intra praf și noroi, mai ales la frâna din spate, și se poate întâmpla ca unul dintre pistoane să se deplaseze mai greu decât celălalt sau chiar să ramână blocat.
Soluție: demontează frâna și împinge pistoanele în etrier până la capatul cursei lor; curăță și degresează pistoanele și etrierul, apoi împinge pistoanele afară folosind maneta de frână. Repetă procedura de câteva ori până când ambele pistoane se deplasează corect. Ai grijă cât de tare apeși pe maneta de frână în timpul procedurii pentru a nu împinge pistoanele complet afară din etrier.
Cauză: etrierul nu este aliniat cu discul de frână.
Etrierul se poate alinia în două direcții; perpendicular și paralel cu planul de rotație al discului de frână. De obicei acesta este aliniat perpendicular, dar nu și paralel. Dacă etrierul nu este aliniat în planul perpendicular, discul va freca pe plăcuțele de frână producând un zgomot caracteristic și o frânare a roții. Dacă etrierul nu este aliniat în planul paralel, nu poate prelua descentrările minore ale discului de frână și acesta va atinge etrierul ocazional producând un zgomot metalic, regulat, ca o bătaie.
Soluție: slăbește șuruburile de fixare ale etrierului și aliniază-l corespunzator (cum este descris aici, la pasul 4). Ai grija să îl poziționezi și în planul paralel cu discul de frână, astfel încat să ai cât mai mult spațiu între etrier și discul de frână.
Cauză: pinul de asigurare al plăcuțelor de frână.
Multe sisteme de frânare asigură plăcuțele de frână cu un pin sau șurub; dacă acesta este plin de noroi sau ruginit, ceea ce se poate întâmpla foarte repede la frâna posterioară, una dintre plăcuțele de frână s-ar putea să nu gliseze înapoi odată cu pistonul de frână, frecând în continuare pe disc.
Soluție: curăță etrierul și pinul/șurubul de asigurare al plăcuțelor de frână și eventual lubrifiază acest pin cu o picătură de ulei pe bază de teflon sau grafit (aceștia sunt lubrificanți uscați care nu se îmbibă ușor cu praf și noroi).
În final, ține minte că toleranțele sistemelor de frânare hidraulice pe disc sunt foarte mici, de obicei sub 0.5mm între plăcuțe și disc. La asemenea toleranțe orice mică flexibilitate a cadrului sau a discului poate produce zgomote de intensitate redusă. Astfel de zgomote sunt normale și sunt de foarte scurtă durată.
Autor: Radu Diaconescu
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Atunci când pun frână de spate scartaie foarte rau ,ce este de facut ?bănuiesc că atunci că cuplează ambele plăcute scartaie deoarece cand apes putin încetinește și nu scartaie apoi se aude nasol cand apes mai tare
Pai sunt prezentate mai sus in articol cauzele. :)
Va salut freeriderilor ! Nu stiu daca mai tin bine minte dar cred ca ati avut un 'post' cu privire la grosimea minima a unui disc de frana pt ca mai trebuie inlocuite si alea nu ? :) Trebuie masurate cu sublerul ?/ si cand stim daca trebuie inlocuite sau nu ? Cum se procedeaza ? Va tare multu !
Se masoara cu sublerul, in general e 1.5 mm dar pe multe discuri scrie grosimea minima. Acum din experienta iti spun ca merge mai mult de atat, da nu iti recomand sa faci asta.