Ne amintim ca data trecuta am discutat despre distantierele din camera pozitiva de aer, ce fac acestea si cum se utilizeaza. Astazi vom discuta despre al doilea aspect al cartusului de aer dintr-o furca sau un amortizor. Este vorba despre camera negativa de aer, cea care se afla tot pe bratul stang al furcii, acolo unde intotdeauna gasim camera de aer.
Veti vedea ca fiecare producator a gandit usor diferit sistemul si ca diferentele sunt majore in ceea ce priveste felul in care se simte amortizorul pe prima parte a cursei (feel-ul furcii).
Camera negativa de aer sau partea negativa (-) a pistonului se afla tot in cartusul vostru de aer din amortizor, insa in spatele pistonului care comprima aerul din camera pozitiva (+). Vom vedea ca acest concept se regaseste pe toate amortizoarele, fie ca sistemul este pe arc, aer, unele chiar dintr-o spuma cu densitate mare sau o combinatie intre unele dintre acestea.
Ce face acesta presiune din camera negativa? Genereaza o forta opusa acelei forte create de camera pozitiva.
Acestea nu numai ca asigura o revenire finuta, dar ajuta la comprimarea camerei pozitive (a furcii evident) pe prima parte a cursei. Daca avem un volum de aer indeajuns de mare in spatele pistonului sau o pereche de arcuri cu taria si lungimea corecta (de obicei doua arcuri sau mai multe dispuse concentric), curba comprimarii se modifica semnficativ.
Ce s-ar inampla daca in spatele pistonului nu ar fi existat nimic care sa aibe macar rol de tampon? Amortizoarele s-ar fi comportat ca niste pogo-stick-uri care mai mult te-ar arunca inapoi si ar destabiliza bicicleta. Reglajul de rebound nu ar avea nici o sansa la a contracara astfel de forte, ba chiar ar inrautati functionalitatea deoarece ar trebui setat atat de incet incat amortizorul nu ar putea reveni indeajuns de rapid pentru obstacole repetate, astfel ajungandu-se la fenomenul de “packing”.
Daca am lamurit ca exista arcuri in spatele pistonului de aer, poate va intrebati cum ajunge oare aerul in aceasta camera.
Exista doua feluri prin care se poate realiza asta:
Aici avem acel canal prin care cele doua camere isi egalizeaza presiunea in faza incipienta a cursei, primii cativa milimetri. Canalul este putin mai lat decat garnitura permitand aerului sa treaca pe langa aceasta pe o bucata foarte scurta a cursei, astfel realizandu-se transferul de aer intre camere. Cand pistonul a trecut de acest canal, incepe comprimarea camerei pozitive.
Practic ce obtinem aici?
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…