Cum ung corect lantul bicicletei?


Ungerea lantului
este un procedeu care a primit in timp foarte multe sugestii de realizare. Am aflat din diverse surse tot felul de modalitati de a face asta, dar ne-am gandit ca cel mai bine ar fi s-o facem noi si sa testam mai multe astfel de produse pentru lubrifierea lantului.

In acest tutorial iti vom explica pe larg cum se curata si cum se unge lantul ca apoi sa-ti oferim cele mai bune solutii pentru lubrifierea acestuia: ce produse sunt indicate si ce produse sunt de evitat.

Ca sa te introducem in tema, vom discuta despre importanta lubrifierii lantului. Aceasta este o problema capitala cand vine vorba de performantele biciclistului, nu doar in competitii ci si in plimbarile de zi cu zi sau iesirile la munte. Un lant nelubrifiat duce atat la distrugerea lantului in timp cat si a foilor si a pinioanelor.

Zona de contact a lantului cu foaia si pinionul pe care ruleaza este de aproximativ 3 mm patrati. Scopul lubrifiantului este sa minimizeze pe cat de mult posibil frecarea intre aceste doua zone. De aceea este foarte important ca lubrifiantul utilizat, sa se pastreze pentru o perioada indelungata atat pe zonele de contact cat si pe zale si pe nituri (adica sa patrunde si in cele mai inguste spatii), astfel incat lantul sa functioneze in conditii optime.

In cazul in care forta de frecare dintre lant si foi sau pinioane este minima, atunci si performantele sunt pe masura, deci a fost utilizat un lubrifiant performant. Piata ofera mai multe tipuri: de la spray-uri pina la diverse uleiuri speciale.

Cu ce ung lantul bicicletei?

Am testat 3 tipuri de spray-uri: pentru conditii extreme (de umezeala – cu pipeta), pentru conditii normale (cu pipeta) si un spray clasic pentru lant fara pipeta. Primele doua s-au dovedit a fi foarte utile prin prisma faptului ca pot fi aplicate cu usurinta datorita pipetei lungi. Cel care beneficiaza doar de un cap simplu de spray, imprastie haotic lubrifiantul pe lant, acesta putand sa ajunga in total alte directii decat cele dorite. Avantajul comun ale celor trei tipuri de spray-uri a fost constituit de faptul ca nu lipesc. In acest caz, cel mai bine s-a descurcat cel pentru conditii extreme, deoarece curata lantul de impuritati si impiedica depunerea acestora. Situatia este foarte des intalnite pe drumurile ploaiase de munte, cand pe lant se prind tot felul de particule de pamant sau de coji de copaci. Un astfel de spray poate costa in jur de 40-50 de lei.

Uleiul pentru lant s-a dovedit a fi bun, deoarece se poate aplica cu usurinta si nu lipeste nici dupa un timp indelungat de exploatare. Un alt avantaj ar fi (pentru cei eco) ca nu foloseste substante daunatoare mediului, iar in timp se evapora fara a lasa urme pe lant. Pretul pentru un astfel de ulei special pentru lantul de bicicleta te va costa aproximativ 30 de lei.

Variantele cele mai extreme sunt utilizarea unor produse nerecomandate sau necorespunzatoare, dar care te pot salva in cazul in care nu ai altceva la dispozitie. Freerider nu recomanda utilizarea acestor produse, dar daca nu ai de ales iti spunem care sunt dezavantajele utilizarii acestora. Uleiul de motor lubrifiaza acceptabil, dar in timpul pedalatului acesta sare atat pe janta cat si pe anvelopa si aduna mult praf ducand intr-un final la o uzura prematura. Uleiul pentru masinile de cusut este ceva mai recomandabil decat cel de motor deoarece nu lipeste foarte mult si poate fi curatat usor. Uleiul de gatit este cel mai daunator.

Vaselina este lubrifiantul pe care trebuie sa-l eviti cu orice pret : are toate calitatile negative de care poate beneficia un lubrifiant pentru lant. Este gros, se aplica greu, lipeste si mai presus de toate aduna foarte multe impuritati pe lant.

Castigatorul testului nostru comparativ este spray-ul de lant pentru conditii extreme: patrunde foarte bine in cele mai inguste locuri si printre zale, impuritatile abia ca se lipesc de acesta – mai ales in conditii de ploaie, pastreaza o pelicula fina care tine lantul mobil chiar si dupa ce aceasta se evapora si este foarte facil de aplicat datorita pipetei.

Nu este insa usor de transportat deoarece este voluminos, dar pregatirile tehnice se fac inainte de placarea in calatorii.

Cum se curata lantul bicicletei?

In continuare iti vom explica cum se curata corect lantul, ca sa poti aplica una din solutiile mentionate mai sus. Pentru curatarea acestuia ai mai multe posibilitati: fie il stergi cu o carpa usor umezita, aceasta nefiind masura ideala, dar rapida, fie utilizezi un dispozitiv special de curatat lantul sau un spray special care actioneaza asupra mizeriei de pe lant (dupa care se foloseste carpa uscata pentru indepartarea mizeriei).

Dispozitivul de curatat lantul este usor de utilizat, reusind sa-si faca treaba bine si sa te ajute sa castigi si timp.

Poti utiliza in cazuri extreme si o carpa imbibata in motorina pentru a efectua aceasta operatiune de curatare.

Cum se unge lantul bicicletei?

Oricare din mijloacele de lubrifiere prezentate mai sus, trebuie sa fie insotite de o aplicare a uniforma a acestora pe lant. Astfel, dupa ce aplici solutia respectiva, va trebui s-o intinzi pe tot lantul. Poti face asta prin prinderea partii inferioare a lantului cu o carpa si invartind de angrenaj catre in spate.

Daca ai o bicicleta cu un singur pinion ce nu beneficiaza de un freehub, va trebui fie sa urci bicicleta pe un suport si sa faci aceeasi manevra dar pedaland in fata, sau sa rogi pe cineva sa-ti tina bicicleta cu roata de spate ridicata.

In fond, nu este deloc dificil sa faci aceasta manevra, important este ca lubrifiantul utilizat sa fie impartit omogen pe toata suprafata lantului. Consulta poza pentru a intelege pozitia corecta de curatare sau de uniformizare a lubrifiantului pe lant.

Trebuie sa tii cont de faptul ca ungerea lantului din cand in cand sau atunci cand situatia o cere, este de o importanta maxima pentru functionarea corecta a intregului angrenaj. Este o operatiune ce trebuie efectuata imediat ce situatia o cere si care contribuie la sanatatea lantului si la durabilitatea acestuia in timp. Daca ai si alte sugestii utile, aceastea sunt binevenite si te invitam sa le introduci mai jos, in rubrica de comentarii.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Pentru ungere folosesc Muc-Off ceramic.
    Cum procedez:
    -scot lantul de pe bicicleta ;
    -spal lantul in apa combinata cu Pur lichid pentru spalat vesela. Trag lantul printre 2 perii de frecat unghiile pana ce acesta se curata foarte bine ;
    - dupa ce il sterg cu o carpa pun lantul la uscat sau daca nu e cald afara il usuc cu fionul ;
    -montez lantul pe bicicleta si-l ung cu Muc-Off punand cate o picatura pe fiecare za, apoi rulez lantul pe fiecare foaie si pinion.
    Muc-Off nu este produs petrolier, nu necesita spalare cu motorina sau benzina, detergentul de vase lichid fiind suficient.
    Sa aveti spor si kilometri multi !

  • Luati pulbere de teflon de pe aliexpress 35lei 100g granulatie 1.6microni. Tataia mergea cu lant de combina pe bicicleta carpati mii de km si nu avea nici pe naiba si acum dam cu teflon... deah... e sensibil lantu :))

  • Am gasit de la WD-40 un spray anti friction DRY PTFE lubricant recomandat si pentru lant.
    Intrebarea este cat de buna este o astfel de ungere a lantului?

  • Salut, Andrei! Ce inseamna mai exact raportul de 1:1? Greutatea lumânărilor (din videoclip) si cantiatea de ulei de patafina, sau volumul ocupat de cera lumânărilor topite si cel de ulei?

    • Salut, există multe versiuni de la mai mulți producători. Dă o căutare pe google.

  • Interesante idei, însă de a lungul anilor neavând prea multă experiență am folosit destule variante care mai de care începând de la vaselina si pana la uleiuri speciale pentru bicicleta atât pentru condiții de uscat cat si de umezeală asa am ajuns la concluzia că toate atrag la un moment de dat praful si mizeria care capătă culoarea neagra care nu doar ca murdărește lanțul, tot sistemul de transmisie al bicicletei se murdărește ulterior fiind destul de greu de curățat, asta e una din chestiile care m au determinat sa găsesc o soluție mult mai buna decât orice produs de lubrifiere de pe piața care e formată dintr un amestec de parafină si ulei de parafina in proportie de aprox. 1-1.
    Bineînțeles că trebuie sa demontezi lanțul sa l cureți extrem de bine si apoi sa l scalzi intr o baie din amestecul menționat apoi îl montezi la loc. Vei avea nevoie de un vas in care sa creezi amestecul, adica sa topești parafina bineînțeles si sa ajungi uleiul de parafina.
    Va spun sincer e absolut fenomenal sa rulezi peste 100 km in aproape orice condiții si sa ai lanțul curat nu mai vb de transmisie si perfect lubrifiant, eu am simțit diferența imediat si la pedalat se simte foarte fin la rulare si fara nici un sunet mai suspect.Daca nu aveți idee cum sa procedați puteți sa va faceți o idee in clipul de mai jos https://m.youtube.com/watch?v=gF9nbwsaSHs

  • Salut! Pot unge lantul cu WD-40 Specialist Anti Friction DRY PTFE Lubricant? Va rog sa imi raspundeti.

    • Da, produsul pare a fi bun pentru ungerea lanţului. Totuşi, nu e un produs specializat pentru lanţuri de bicicletă, fiind conceput pentru presiuni mari de funcţionare. S-ar putea ca un produs specific să facă faţă mai bine condiţiilor vitrege la care este supus un lanţ de bicicletă: apă, noroi, etc...

  • Buna seara sunt novice in ale bicicletelor m-at pute indruma si pe mine in alegerea unui lant de bicicleta bun pt grup de 7 pinioane?

  • @Cristian, când vorbesti de adevarata capacitate de lubrifiere a unui lubrifiant, nu mai tii cont de conditia de utilizare a bicicletei. Vei observa ca rezultatul este cam identic, adica reziduu metalic foarte mult in lant din cauza lubrifierii proaste a lubrifiantului folosit.
    Am curatat pt. clienti lanturi de top folosite atat la munte cat si pe sosea, ca sa fiu in ton cu postarea ta, lubrifiate cu produse de inalta calitate (ceramice, cu nano-particule etc.) si m-am convins pe deplin de situatie.
    Reziduu metalic f. mult(in ambele cazuri) = uzura avansata!! ........ particulele metalice din lant se depuneau in strat foarte gros pe magnetul puternic de culoare argintie si aveai impresia ca tot degresantul murdar din vasul de plastic fierbe in jurul magnetului in momentul cufundarii, ceva incredibil!!!
    Am avut de nenumarate ori aceasta ocazie si ori de cate ori imi curat lantul fac aceasta operatie.
    Eu imi lubrifiez lantul de mai multi ani, cu o solutie proprie, dupa ce parcurg 500km si spun fara nicio lauda, ca iese foarte putin reziduu feromagnetic, asa ca si uzura este destul de redusa.
    Procedura cu magnetul puternic eu am inventat-o, este extrem de eficienta in evaluarea capacitatii de lubrifiere si o folosesc de fiecare data când lubrifiez lanturi pt. clienti, dar nu pot spune ca lubrifiantul x sau y este cel mai bun, nu ramane decat sa faci cateva teste cu diferiti lubrifianti pe lanturi identice in aceleasi conditii de folosire si pe aceiasi kilometri, o chestiune destul de simpla.
    Bafta la uns!

  • @Alex, interesanta ideea/procedura de verificare a uzurii lantului cu magnetul prin separarea de alte mizerii si observarea rezidurilor metalice. Insa treaba asta o apreciez ca fiind atat relativa cat si nerelevanta fiindca de fapt conditia de utilizare a bicicletei conteaza. Asadar, nu cred ca rezultatele vor fi identice daca regimul de exploatare e diferit , de pilda ai schimbari de viteze in pante in zone de munte fata de un mers lin si constant pe asfalt , pe acelasi numar de kilometri.
    Totusi, daca imi indici o sursa de incredere pentru aceasta informatie, tot respectul pt tine ref la o informare corecta si in beneficiul cititorilor.
    Multumesc !

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

2 ore in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

4 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

5 zile in urma