In acest articol iti vom oferi informatiile necesare, pentru a putea monta un set nou de cuvete pe bicicleta ta si pentru a monta o furca, indiferent daca aceasta este telescopica sau fixa. Am hotarat sa prezentam doua tehnici intr-una singura, datorita similitudinilor existente intre cele doua procedee tehnice.
Indicat ar fi sa ai si bicicleta cu tine, astfel incat sa primesti un raspuns precis.
Scoate din ambalaj cuvetele si incearca sa le asezi ca in poza alaturata. Setul ar trebui sa contina : doua coroane cu bile, cuvetele care se monteaza pe cadru pe care vor fi montate coroanele, cuveta care se monteaza pe furca, doua garnituri, doua componente de inchidere, o componenta in forma de floare si capacul care va fixa tija de ghidon pe furca.
Ai sa observi ca aceasta coboara pina la un punct, dupa care devine foarte dificil de fixat. Acesta este momentul cand va trebui sa faci rost de o cheie ( ideal de 41) si sa fixezi cuveta lovind cu un ciocan in cheie. Muta pozitia cheii si repeta loviturile pina ce cuveta se aseaza uniform pe furca.
Este foarte important ca cuveta sa fie perfect fixata, deoarece exista riscul sa distrugi coroanele.
Vei observa ca aceasta are dificultati de a intra pe cadru, de aceea va trebui sa folosesti o scandura pentru a o fixa. Cum faci asta? Deasupra cuvetei fixezi scandura, ca apoi sa lovesti cu ciocanul in aceasta. Trebuie sa bati mai ferm pentru ca cuveta sa se fixeze pe cadru. Asigura-te ca aceasta a intrat perfect pe gatul cadrului.
Trebuie sa repeti aceeasi miscare si pentru cuveta superioara. Intoarce bicicleta, fixeaza cuveta provizoriu, foloseste apoi ciocanul cu care vei lovi in scandura, astfel incat sa fixezi si a 2a cuveta pe cadru.
Cantitatea trebuie sa fie moderata : daca pui prea multa, aceasta va iesi prin parti cand vei monta furca (dar vei putea curata vaselina mai tarziu cu o carpa), dar daca pui prea putina, coroanele se pot distruge in timp datorita lipsei lubrifierii.
Lipsa lubrifierii o sa incurajeze apa patrunsa in coroane sa le atace, acestea ruginind in timp.
Urmeaza capacul care acopera coroanele (de obicei este componenta cu denumirea brandului stantata) si ultima siguranta (cea care are o constructie circulara intrerupta). In mod normal, garniturile si capacul care acopera coroanele ar trebui sa se imbine pefect.
Daca totusi exista probleme, asigura-te daca nu cumva ai montat una dintre ele necorespunzator. Setul de cuvete trebuie sa aiba o forma lina.
Loveste suficient pina cand floarea patrunde in furca. Important este sa n-o introduci prea adanc, poti lasa aproximativ 1-1,5 cm pina la marginea superioara a gatul furcii. Atentie insa si la lungimea surubului, daca acesta este prea scurt, nu trebuie sa bati floarea prea mult. Daca patrunde prea adanc nu vei mai putea prinde capacul care fixeaza tija de ghidon.
Daca din intamplare a intrat prea adanc, va trebui sa demontezi furca, ca apoi sa introduci un obiect metalic mai lung prin partea opusa a gatului furcii si batand-o cu un ciocan s-o scoti catre margine.
Cum masori insa marimea ideala ca gatului furcii ? Dupa ce o montezi, trebuie sa introduci doua distantiere pe gatul furcii, ca apoi sa introduci si tija de ghidon. Gatul furcii care depaseste tija de ghidon, poate fi taiat. Taierea presupune marcarea locului, prinderea acesteia intr-o menghina iar apoi taierea cu o panza de bomfaier.
Atentie! Dupa cum observi si in poza, tija de ghidon va trebui sa fie mai inalta decat gatul furcii, astfel incat fixarea acesteia sa fie cat mai eficienta. Poti lua in calcul o valoare de 0,5 cm pina la maxim 1,2 cm. Asadar, atentie la taiere, important este sa masori totul corect.
Verifica daca ai montat cuvetele corect prin actionarea manetei franei de fata si balansarea din maini a bicicletei catre fata si catre spate. Daca nu se simte nicio bataie inseamna ca cuvetele sunt montate corect. In timp ce faci aceasta miscare, arunca un ochi si pe cuvete, vezi daca se deplaseaza. Orice deplasare, oricat de mica, inseamna ca acestea nu au fost montate corect.
Pentru a te asigura ca cuvetele s-au fixat bine, inainte de a prinde ultimul capac, verifica daca nu raman spatii intre cuvete, intre tija de ghidon si distantiere sau intre distantiere si cuveta superioara.
Tips pentru montarea unei furci :
Pasii de mai sus ar trebui sa fie suficienti pentru montarea unei furci. Daca vrei sa folosesti acelasi set de cuvete dar pentru o furca noua, va trebui sa scoti garnitura si sa demontezi cuveta instalata pe bicicleta veche.
Cum faci asta? Fixeaza o surubelnita pe partea inferioara a cuvetei, apoi loveste usor – din aproape in aproape, cu un ciocan in surubelnita. Aceasta ar trebui sa iasa fara prea mari eforturi. Daca ai reusit, pentru a monta noua cuveta pe furca, urmareste pasul 2 de mai sus.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Buna dragilor, am si eu o intrebare? am o bicicleta mini austriaca si s-a rupt din filetul de la teava furcii. In acest caz eu pot folosi tot sistemul de pise ce l-am vazut, sa repar furca fiindca am cautat furca si nu am gasit. Trebuie sa merg la magazin cu furca?
Cu siguranță trebuie mers la un magazin ca să investigheze un pic problema.
Foarte util tutorialul, mersi. Am montat cu succes o furca Rock Shox pe bicicleta mea folosind pasii din acest articol. :D
buna. vreau sa-mi asamblez o bicicleta am piese un cadru de aluminiu fabricat in tara si o furca dubla velors care mi se pare mult mai subtire ca si cadrul,se gasesc piese sau numai pt furca simpla.multumesc
Oricat de vechi ar fi articolul, sau bicicletele, cuvetele sau alte piese, nu cred ca vrea cineva sa le distruga. Batutul cu ciocanul in bucata de lemn pusa pe cuveta, poate duce instantaneu la distrugerea cuvetei (cazul mai putin nefericit), la distrugerea cadrului (cazul nefericit), sau la distrugerea ambelor (dezastru). Niciodata, un cadru si un set de cuvete nu vor fi mai ieftine, decat o tija filetata M 10, sase saibe si doua piulite. Aceasta este solutia "home-made", valabila, nu ciocanul. Chiar si asa, este nevoie de o infinita precautie la montaj, deoarece cuveta trebuie sa fie centrata perfect pe tubul cadrului. Si asta se face cu rabdare, avand cadrul fixat bine, locasul cuvetei lubrefiat, etc. Pe forumuri si in alte bazaruri, gasesti de vanzare, la preturi uneori derizorii, cadre de calitate, pe care unii "inteligenti" le-au distrus, dupa ce au fisurat tubul furcii, folosind metoda demna de o potcovarie, mentionata in articolul de mai sus. In plus, batutul cuvetelor cu ciocanul, poate produce fisuri neobservabile, care pot avea consecinte din cele mai grave, cum ar fi ruperea cadrului si ranirea sau decesul "calaretului".
subiect vechi, solutii vechi, utilizator nou la care a functionat totul perfect (azi). da, am o bicicleta veche si cuvetele ieftine. pana sa vad subiectul asta nici nu m-am gandit sa imi schimb furca (iar subiectul l-am gasit din greseala pentru ca vazusem pe diverse site-uri "cuvete" si am dat search sa vad ce fac cu ele) :> o operatiune foarte simpla care nu a durat mai mult de juma de ora. merci!
Salut, ai dreptate. Dar ai dreptate și cu faptul că am folosit cuvete/coroane/cadru ieftine. Desigur, recomandăm presa pentru cuvete pentru astfel de operațiuni, dar acest articol datează încă de la începuturi, din 2010, când urmăream să oferim soluții -home made- pentru cititori.
No offense, dar sa folosesti un ciocan si o cheie pentru crown race e gresit. In cazul in care ai un set ieftin atunci te poti juca cu un ciocan si o cheie, dar daca ai dat ceva mai multi bani pe un set atunci mai bine uitati de metoda asta. In cel mai rau caz cautati o teava cu diametrul interior cu 1-2mm mai mare decat cel al furcii si foloseste-o pentru a pune crown race-ul. Sau puteti cumpara cu probabil 100-150RON o scula specializata. Iar pentru setarea cuvetelor pe cadru ciocanu nu are ce cauta. O fi el lemnul mai moale decat aluminiul, dar asta nu inseamna ca nu exista riscul de a strica cuvetele. Luati mai degraba un surub lung de 300mm si 8-10mm grosime plus vreo 6 saibe mai de 56mm diametru exterios si grosime 2mm ( 3 sus si 3 jos) si impreuna cu 2 piulite v-ati facut o presa home made atat pentru headset cat si pentru bottom bracket.
Daca dai mai mult de 200RON pe un set de cuvete si mai ales daca e si pe rulmenti si nu coronite, uitati de ciocan la montarea lui.
Ma asteptam la altceva din partea unui site care se respecta.
Buna Ziua. Nu pot sa desfac furca , capacul de la cuvete care strange furca se invarte in gol .Cum rezolv aceasta problema ?.
Salut , am si eu o intrebare pot trece de la cuvete cu coronite pe cuvete cu rulmenti ?
va multumesc
Free Rider 15 May 2012 at 4:10 pm -
Salut! Capacul superior este strâns prea tare. Ce trebuie să faci: desfă-l, desfă și șuruburile tijei de ghidon. Asigură-te că exerciți o presiune suficient de mare pe furcă (poți s-o ții de la bază), astfel încât să nu aibe joc. Strânge capacul de sus cu moderație. Ține frâna de față și verifică dacă furca are joc. Dacă nu are ridică roata de față și las-o să cadă în stânga sau în dreapta. Dacă se mișcă lejer, strânge șuruburile tijei de ghidon. Apoi mai strânge un pic șurubul capacului. Testează dinnou stânga-dreapta ghidonul. Acum ar trebui să se miște mai ușor.
Ca să înțelegi despre ce este vorba: capacul de sus este factor decizional în forța de strângere. Cu cât este mai strâns, cu atât ghidonul se mișcă mai greu. Șuruburile pentru tija de ghidon, doar o fixează pe aceasta pe gâtul furcii. În orice caz, mare atenție ca după operațiune să nu lași joc furcii!
Profesionisti! Bravo Free Rider pentru raspuns. azi am avut probleme cu montarea unei furci... am urmat pasii si done!