Cum se monteaza cuvetele si furca

In acest articol iti vom oferi informatiile necesare, pentru a putea monta un set nou de cuvete pe bicicleta ta si pentru a monta o furca, indiferent daca aceasta este telescopica sau fixa. Am hotarat sa prezentam doua tehnici intr-una singura, datorita similitudinilor existente intre cele doua procedee tehnice.

Primul pas : In primul rand, asigura-te ca in momentul achizitionarii, piesele cumparate, adica setul de cuvete, este compatibil cu cadrul si cu furca ta. Poti face asta cerand informatii despre compatibilitate de la reprezentantul de vanzari in momentul achizitionarii.

Indicat ar fi sa ai si bicicleta cu tine, astfel incat sa primesti un raspuns precis.

Scoate din ambalaj cuvetele si incearca sa le asezi ca in poza alaturata. Setul ar trebui sa contina : doua coroane cu bile, cuvetele care se monteaza pe cadru pe care vor fi montate coroanele, cuveta care se monteaza pe furca, doua garnituri, doua componente de inchidere, o componenta in forma de floare si capacul care va fixa tija de ghidon pe furca.

Pasul 2 : Trebuie sa introduci cuveta corespunzatoare furcii pe gatul acesteia. Fata de restul componentelor, aceasta este de dimensiuni medii si se potriveste perfect pe furca, nelasand spatii mari in laterale. Dupa ce aceasta coboara pina la baza gatului furcii, este de preferat sa folosesti o cheie de mari dimensiuni pentru a o bate pe furca.

Ai sa observi ca aceasta coboara pina la un punct, dupa care devine foarte dificil de fixat. Acesta este momentul cand va trebui sa faci rost de o cheie ( ideal de 41) si sa fixezi cuveta lovind cu un ciocan in cheie. Muta pozitia cheii si repeta loviturile pina ce cuveta se aseaza uniform pe furca.

Este foarte important ca cuveta sa fie perfect fixata, deoarece exista riscul sa distrugi coroanele.

Pasul 3 : Urmeaza inserarea cuvetelor pe cadru. Inainte de a face acest pas nu uita sa scoti coroanele de pe cuvete, altfel le vei distruge in momentul fixarii. Sfatul nostru este sa incepi cu cuveta inferioara. Ideal pentru aceasta miscare ar fi sa intorci cadrul/bicicleta invers asigurandu-te ca partea opusa a gatului cadrului se afla pe o suprafata neteda si dreapta. Pentru inceput va trebui sa fixezi cuveta pe cadru atat cat poti.

Vei observa ca aceasta are dificultati de a intra pe cadru, de aceea va trebui sa folosesti o scandura pentru a o fixa. Cum faci asta? Deasupra cuvetei fixezi scandura, ca apoi sa lovesti cu ciocanul in aceasta. Trebuie sa bati mai ferm pentru ca cuveta sa se fixeze pe cadru. Asigura-te ca aceasta a intrat perfect pe gatul cadrului.

Trebuie sa repeti aceeasi miscare si pentru cuveta superioara. Intoarce bicicleta, fixeaza cuveta provizoriu, foloseste apoi ciocanul cu care vei lovi in scandura, astfel incat sa fixezi si a 2a cuveta pe cadru.

Pasul 4 : Ai terminat cu partea cea mai complicata a operatiunii. Acum, va trebui sa introduci coroanele, atat pe cuveta superioara cat si pe cea inferioara. Va trebui sa le lubrifiezi cu vaselina, aceasta fiind de ajutor pentru a tine coroanele fixate pina ce vei introduce furca pe cadru. Nu folosi altceva in afara de vaselina pentru a lubrifia coroanele.

Cantitatea trebuie sa fie moderata : daca pui prea multa, aceasta va iesi prin parti cand vei monta furca (dar vei putea curata vaselina mai tarziu cu o carpa), dar daca pui prea putina, coroanele se pot distruge in timp datorita lipsei lubrifierii.

Lipsa lubrifierii o sa incurajeze apa patrunsa in coroane sa le atace, acestea ruginind in timp.

Pasul 5 : A sosit momentul sa montezi garniturile. Prima va trebui s-o introduci pe gatul furcii. Este momentul cand vei insera si furca pe gatul furcii. Asigura-te insa ca coroana inferioara se afla montata pe cuveta inferioara. Dupa ce furca a fost introdusa pe cadru, va trebui sa inserezi si garnitura superioara.

Urmeaza capacul care acopera coroanele (de obicei este componenta cu denumirea brandului stantata) si ultima siguranta (cea care are o constructie circulara intrerupta). In mod normal, garniturile si capacul care acopera coroanele ar trebui sa se imbine pefect.

Daca totusi exista probleme, asigura-te daca nu cumva ai montat una dintre ele necorespunzator. Setul de cuvete trebuie sa aiba o forma lina.

Pasul 6 : Urmeaza momentul introducerii „florii” de care discutam mai devreme prin interiorul tevii furci. Aceasta are rolul de a sustine prinderea si fixarea tijei de ghidon. Este un pas necesar, altfel neavand cum sa fixezi corect tija de ghidon. Infileteaza surubul pina la jumtate in floare, apoi fixeaz-o pe teava interioara a furcii.

Loveste suficient pina cand floarea patrunde in furca. Important este sa n-o introduci prea adanc, poti lasa aproximativ 1-1,5 cm pina la marginea superioara a gatul furcii. Atentie insa si la lungimea surubului, daca acesta este prea scurt, nu trebuie sa bati floarea prea mult. Daca patrunde prea adanc nu vei mai putea prinde capacul care fixeaza tija de ghidon.

Daca din intamplare a intrat prea adanc, va trebui sa demontezi furca, ca apoi sa introduci un obiect metalic mai lung prin partea opusa a gatului furcii si batand-o cu un ciocan s-o scoti catre margine.

Pasul 7 : Daca furca este noua si nu are gatul taiat, dar nici nu vrei sa-l tai, va trebui sa introduci cateva distantiere pina la montarea tijei de ghidon. Furcile sunt livrate in general cu gatul mai lung, astfel incat fiecare utilizator sa taie din aceasta cat considera de cuviinta. Atentie insa! Daca tai gatul furcii prea scurt, n-o s-o mai poti folosi pe nicio bicicleta.

Cum masori insa marimea ideala ca gatului furcii ? Dupa ce o montezi, trebuie sa introduci doua distantiere pe gatul furcii, ca apoi sa introduci si tija de ghidon. Gatul furcii care depaseste tija de ghidon, poate fi taiat. Taierea presupune marcarea locului, prinderea acesteia intr-o menghina iar apoi taierea cu o panza de bomfaier.

Atentie! Dupa cum observi si in poza, tija de ghidon va trebui sa fie mai inalta decat gatul furcii, astfel incat fixarea acesteia sa fie cat mai eficienta. Poti lua in calcul o valoare de 0,5 cm pina la maxim 1,2 cm. Asadar, atentie la taiere, important este sa masori totul corect.

Pasul 8 : Ultimul pas consta in montarea capacului final. Este chiar cel mai simplu pas dintre toti cei enumerati mai sus si presupune infiletarea surubului pe floarea introdusa mai devreme pe gatul furcii. Strange surubul (atentie este un imbus) atat cat ghidonul sa se poata misca stanga-dreapta liber, dar fara sa ai joc. Apoi poti strange si suruburile tijei de ghidon.

Verifica daca ai montat cuvetele corect prin actionarea manetei franei de fata si balansarea din maini a bicicletei catre fata si catre spate. Daca nu se simte nicio bataie inseamna ca cuvetele sunt montate corect. In timp ce faci aceasta miscare, arunca un ochi si pe cuvete, vezi daca se deplaseaza. Orice deplasare, oricat de mica, inseamna ca acestea nu au fost montate corect.

Pentru a te asigura ca cuvetele s-au fixat bine, inainte de a prinde ultimul capac, verifica daca nu raman spatii intre cuvete, intre tija de ghidon si distantiere sau intre distantiere si cuveta superioara.

Tips pentru montarea unei furci :

Pasii de mai sus ar trebui sa fie suficienti pentru montarea unei furci. Daca vrei sa folosesti acelasi set de cuvete dar pentru o furca noua, va trebui sa scoti garnitura si sa demontezi cuveta instalata pe bicicleta veche.

Cum faci asta? Fixeaza o surubelnita pe partea inferioara a cuvetei, apoi loveste usor – din aproape in aproape, cu un ciocan in surubelnita. Aceasta ar trebui sa iasa fara prea mari eforturi. Daca ai reusit, pentru a monta noua cuveta pe furca, urmareste pasul 2 de mai sus.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Buna dragilor, am si eu o intrebare? am o bicicleta mini austriaca si s-a rupt din filetul de la teava furcii. In acest caz eu pot folosi tot sistemul de pise ce l-am vazut, sa repar furca fiindca am cautat furca si nu am gasit. Trebuie sa merg la magazin cu furca?

  • Foarte util tutorialul, mersi. Am montat cu succes o furca Rock Shox pe bicicleta mea folosind pasii din acest articol. :D

  • buna. vreau sa-mi asamblez o bicicleta am piese un cadru de aluminiu fabricat in tara si o furca dubla velors care mi se pare mult mai subtire ca si cadrul,se gasesc piese sau numai pt furca simpla.multumesc

  • Oricat de vechi ar fi articolul, sau bicicletele, cuvetele sau alte piese, nu cred ca vrea cineva sa le distruga. Batutul cu ciocanul in bucata de lemn pusa pe cuveta, poate duce instantaneu la distrugerea cuvetei (cazul mai putin nefericit), la distrugerea cadrului (cazul nefericit), sau la distrugerea ambelor (dezastru). Niciodata, un cadru si un set de cuvete nu vor fi mai ieftine, decat o tija filetata M 10, sase saibe si doua piulite. Aceasta este solutia "home-made", valabila, nu ciocanul. Chiar si asa, este nevoie de o infinita precautie la montaj, deoarece cuveta trebuie sa fie centrata perfect pe tubul cadrului. Si asta se face cu rabdare, avand cadrul fixat bine, locasul cuvetei lubrefiat, etc. Pe forumuri si in alte bazaruri, gasesti de vanzare, la preturi uneori derizorii, cadre de calitate, pe care unii "inteligenti" le-au distrus, dupa ce au fisurat tubul furcii, folosind metoda demna de o potcovarie, mentionata in articolul de mai sus. In plus, batutul cuvetelor cu ciocanul, poate produce fisuri neobservabile, care pot avea consecinte din cele mai grave, cum ar fi ruperea cadrului si ranirea sau decesul "calaretului".

  • subiect vechi, solutii vechi, utilizator nou la care a functionat totul perfect (azi). da, am o bicicleta veche si cuvetele ieftine. pana sa vad subiectul asta nici nu m-am gandit sa imi schimb furca (iar subiectul l-am gasit din greseala pentru ca vazusem pe diverse site-uri "cuvete" si am dat search sa vad ce fac cu ele) :> o operatiune foarte simpla care nu a durat mai mult de juma de ora. merci!

  • Salut, ai dreptate. Dar ai dreptate și cu faptul că am folosit cuvete/coroane/cadru ieftine. Desigur, recomandăm presa pentru cuvete pentru astfel de operațiuni, dar acest articol datează încă de la începuturi, din 2010, când urmăream să oferim soluții -home made- pentru cititori.

  • No offense, dar sa folosesti un ciocan si o cheie pentru crown race e gresit. In cazul in care ai un set ieftin atunci te poti juca cu un ciocan si o cheie, dar daca ai dat ceva mai multi bani pe un set atunci mai bine uitati de metoda asta. In cel mai rau caz cautati o teava cu diametrul interior cu 1-2mm mai mare decat cel al furcii si foloseste-o pentru a pune crown race-ul. Sau puteti cumpara cu probabil 100-150RON o scula specializata. Iar pentru setarea cuvetelor pe cadru ciocanu nu are ce cauta. O fi el lemnul mai moale decat aluminiul, dar asta nu inseamna ca nu exista riscul de a strica cuvetele. Luati mai degraba un surub lung de 300mm si 8-10mm grosime plus vreo 6 saibe mai de 56mm diametru exterios si grosime 2mm ( 3 sus si 3 jos) si impreuna cu 2 piulite v-ati facut o presa home made atat pentru headset cat si pentru bottom bracket.
    Daca dai mai mult de 200RON pe un set de cuvete si mai ales daca e si pe rulmenti si nu coronite, uitati de ciocan la montarea lui.
    Ma asteptam la altceva din partea unui site care se respecta.

  • Buna Ziua. Nu pot sa desfac furca , capacul de la cuvete care strange furca se invarte in gol .Cum rezolv aceasta problema ?.

  • Salut , am si eu o intrebare pot trece de la cuvete cu coronite pe cuvete cu rulmenti ?

    va multumesc

  • Free Rider 15 May 2012 at 4:10 pm -
    Salut! Capacul superior este strâns prea tare. Ce trebuie să faci: desfă-l, desfă și șuruburile tijei de ghidon. Asigură-te că exerciți o presiune suficient de mare pe furcă (poți s-o ții de la bază), astfel încât să nu aibe joc. Strânge capacul de sus cu moderație. Ține frâna de față și verifică dacă furca are joc. Dacă nu are ridică roata de față și las-o să cadă în stânga sau în dreapta. Dacă se mișcă lejer, strânge șuruburile tijei de ghidon. Apoi mai strânge un pic șurubul capacului. Testează dinnou stânga-dreapta ghidonul. Acum ar trebui să se miște mai ușor.
    Ca să înțelegi despre ce este vorba: capacul de sus este factor decizional în forța de strângere. Cu cât este mai strâns, cu atât ghidonul se mișcă mai greu. Șuruburile pentru tija de ghidon, doar o fixează pe aceasta pe gâtul furcii. În orice caz, mare atenție ca după operațiune să nu lași joc furcii!

    Profesionisti! Bravo Free Rider pentru raspuns. azi am avut probleme cu montarea unei furci... am urmat pasii si done!

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma