Atat traseele de munte cat si cele urbane pot contribui prin prezenta obstacolelor la descentrarea rotilor bicicletei. Fie ca discutam de o lovitura laterala incasata in urma unui contact cu o piatra sau de descentrarea rotii la trecerea mai brutala peste o bordura, trebuie sa fii intotdeauna pregatit sa centrezi roata.
In cazul in care bicicleta ta este dotata cu V-Brake-uri exista riscul ca in urma descentrarii, janta sa loveasca de saboti. Pe langa faptul ca te va incetini pe traseu, iti taie si din placerea de a pedala. In acest articol de service iti vom explica cum poti centra rapid roata, in cazul in care aceasta prezinta o bataie orizontala (stanga-dreapta). Pentru bataile pe verticala iti recomandam sa apelezi la un service de biciclete.
Pentru a efectua aceasta operatiune vei avea nevoie de o cheie de spite si de ceva rabdare. Roata din pozele acestui articol este montata pe un suport special de centrat roti, dar la nevoie, poti efectua operatiunea cu roata montata direct pe bicicleta.
Primul pas pe care trebuie sa-l urmezi, este sa identifici locul in care roata „bate”. Exista mai multe metode de a face asta: fie scoti anvelopa si montezi roata dinnou pe bicicleta (te ajuta sa identifici locul mai repede) fie o faci cu roata montata direct pe bicicleta.
Cum pozitionezi bicicleta? Va fi necesar sa pozitionezi bicicleta cu rotile in sus. Astfel iti va fi mult mai usor sa invarti de roti pentru a identifica bataia. Atentie, cei cu cadre joase vor trebui sa ridice saua cat mai mult, astfel incat sa le ofere libertatea de a invarti si roata din spate. Pozitioneaza-ti mina pe furca sau pe bascula cadrului si invarte de roata. Tine degetul in dreptul jantei si vezi unde a fost lovita. Ideal ar fi sa marchezi cumva acel loc. Trebuie sa marchezi mai intai toate locurile in care roata are bataie.
Utilizarea degetului este rudimentara, dar este singura metoda eficienta in cazul in care bicicleta ta este dotata cu frane pe disc si nu ai vreun soricel de plastic la indemina. De asemenea te poti folosi de sabotii franei pentru a identifica bataia in cazul in care bicicleta este dotata cu frane pe janta. Suportul de centrat iti ofera precizie maxima in identificarea batailor. De preferat ar fi sa marchezi spitele din dreptul bataii cu o bucata de banda adeziva ca sa poti face checking-ul pentru toata roata.
Dupa ce identifici bataile, va trebui sa treci la centrat. Pentru a intelege mai bine logica centrarii, iti explicam pe scurt principiul constructiei unei roti: spitele se prind mai intai de butuc, ca apoi sa fie prinse de janta cu ajutorul niplurilor. Cand strangi de nipluri cu ajutorul cheii de centrat, janta se misca in directia in care trage spita. Asadar, daca bataia este spre stanga, va trebui sa strangi spita prinsa in partea dreapta a butucului (vezi poza de mai jos).
Daca bataia este spre dreapta, va trebui sa strangi spita (sau spitele) prinse de partea stanga a butucului.
Strange de niplu putin cate putin in sensul acelor de ceasornic. Este recomandat sa faci doar un sfert de rotatie, ca apoi sa verifici dinnou situatia rotii. Spitele trebuie mereu stranse si nu desfacute, deci utilizeaza aceeasi miscare de fiecare data.
In cazul in care niplurile sunt blocate, foloseste cateva picaturi de ulei sau un spray (wd-40) pentru a le debloca. Lasa-le 15-20 de minute si incearca sa le invarti dinnou cu cheia de centrat.
Iti recomandam si achizitionarea unui stativ special pentru centrarea rotilor daca esti pasionat si vrei sa faci aceste operatiuni acasa.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
nu o sa va vina sa credeti, dar la bicla mea este exact invers: strang spita pe partea unde bate roata si astfel se indeparteaza de punctul de masurare (atingere)....
Salut! Un prieten a mi-a lovit roata cu mingea si aceasta acum are o bataie spre dreapta si o spita din stanga foarte slaba, din cate am inteles din tutorial trebuie sa o strang pe aia nu? si daca o slabesc din greseala are ceva? si fiind spita cu niplul in jos trebuie sa dau spre dreapta pt a se strange? sau spre stanga?
Pentru a strânge roata, niplul trebuie înfiletat înspre butuc, in jos pe spiţă. Teoretic spiţşa respectivă ar trebui strânsă, dar dacă nu iese ar trebui să o vadă un specialist.
am o pereche de roti mavic care au fost perfecte de cind le-am cumparat ...de curind am mai cumparat o pereche de roti ieftine pentru tavaleala pentru soselele din bucuresti una din roti este putin descentrata cam 3 mm m-am straduit si am reusit sa o indrept dar nu complet au ramas cam2 mm pe axial .....se cunoaste la roata 622 x19 balon 622x23
forta fie cu voi
doamne,, ce unghii urate are omul din poze :))
m-am speriat
Salut. Unde pot centra 2 roti din aluminiu, turnate cu 6 spite. Ms.
Intr-o uzina cu profil aeronautic sa fii sigur ca vei gasi un asemenea atelier. Din fericire in acest domeniu inca se mai lucreaza.
Salut ms de răspuns dar unde găsesc eu un asemenea atelier ?!! E bine de știut ca se poate mai greu da merge. Ms încă o data de răspuns.
Salut Mircea!
Da, se pot centra (indrepta) intr-un atelier in care gasesti o masa metalica rectificata, brida de strangere, placuta metalica, ciocan din otel/plastic, subler cu talpa si mai trebuiesc cateva bucati din lemn de esenta tare.
Acea mica bataie de cca 3 mm pt. mine este foarte mare!....
Salut am si eu niște jante teny din aliaj in 5spite si am o mica bătaie de cca 3 mm la ambele se pot centra?
Niplurile se strang/slabesc treptat unul cate unul(dupa caz), pana cand roata se centreaza perfect si final, atat in plan radial cat si axial. Asta e tot.
Eu am invatat singur sa le construiesc si sa le centrez impecabil fara sa urmaresc vreun tutorial american sau englezesc.