Cum reglez schimbatorul de pinioane?

Reglarea schimbatorului de pinioane la o bicicleta poate parea initial un proces foarte complicat. Acest tutorial de reglaj al schimbatorului de pinioane iti va demonstra ca problema nu este deloc atat de grava precum pare si se poate rezolva rapid, mai ales ca functionarea defectuasa a unui schimbator de pinioane poate deveni extrem de enervanta.

De ce anume am nevoie ? In primul rand de o surubelnita de tip pozidriv (asemanatoare celei in stea) este obligatorie. Apoi, daca beneficiezi de un suport de bicicleta cu atat mai bine, altfel va trebui sa rogi pe cineva sa-ti mai ridice din cand in cand de bicicleta. Asta daca bineinteles nu vrei sa te obosesti tu ridicand bicicleta. Altfel, operatiunea poate fi efectuata fara probleme de unul singur.

Am ales pentru acest tutorial doua tipuri de schimbatoare de pinioane pentru reglaj : in mare, teoria este aceeasi la orice schimbator spate, doar asezarea reglajelor este un pic diferita. Modelele alese sunt Shimano Alivio, deoarece este un model foarte raspandit si Shimano XT Shadow, deoarece prezinta un nou concept, acesta facand parte din noua generatie de schimbatoare de pinioane.

Primul pas – Verificarea schimbatorului si a lantului

In primul rand trebuie sa verifici daca schimbatorul este stramb ( in cazul in care a suferit ceva lovituri ). Cauzele pot fi multiple : de la urechea care tine schimbatorul de cadru, pina la patina acestuia strambata la o lovitura. In acest caz, cel mai bine este sa apelezi la un specialist, nu sa incerci de unul singur sa-l indrepti (urechea sau patina). Nu ca n-ai putea, dar nu este recomandat. De asemenea asigura-te ca lantul este in ordine si nu formeaza bucle sau prezinta portiuni rigide. Daca tot acest checking este in regula poti trece la pasul urmator.

Pasul 2 – verificarea aliniamentului schimbatorului. Patina schimbatorului trebuie sa fie perpendiculară pe sol, altfel, inseamna ca schimbatorul tau a suferit ceva lovituri si va trebui indreptat.

Pasul 3 – schimba lantul pe pinionul cel mai mic. Adica pe viteza 7, 8, 9, 10 sau 11, depinde cu cate pinioane este dotata bicicleta ta. In acest moment patina schimbatorului trebuie sa fie aliniata imediat sub pinionul cel mic. Trebuie sa formeze o linie. Daca nu se intampla acest lucru, va trebui sa actionezi asupra celor doua suruburi mici aflate pe schimbator. Acestea au marcate langa ele literele H si L, ce provin de la High si Low si reprezinta limitele maxime si minime in care actioneaza schimbatorul.

Surubul pentru LOW se afla jos, iar cel pentru HIGH se afla sus. Surubul ce trebuie reglat cand lantul se afla pe pinionul mic este cel de High, asadar H. Daca patina schimbatorului se afla in stanga pinionului mic, invarte surubul in sensul acelor de ceasornic pina ce acesta va forma o linie dreapta cu pinionul mic.

Daca patina se afla in dreapta pinionului mic va trebui sa actionezi asupra surubului H contrar acelor de ceasornic pina ce acestea se aliniaza. Consulta si imaginile pentru a intelege concret operatiunea. In cazul in care patina schimbatorului nu se aliniaza cu pinionul mic, chiar si dupa ce ai actionat asupra surubului de H, inseamna ca trebuie redusa tensiunea din cablu. Faci asta actionand asupra rotitei de reglaj a schimbatorului (vezi imaginea).

La modele mai noi de schimbatoare aceasta rotita de reglaj nu se afla pe schimbator ci pe maneta de schimbare a vitezelor aflata pe ghidon (vezi poza).

Pasul 4 – schimba lantul pe pinionul cel mai mare, deci pe treapta 1 de viteza. Daca schimbarea se face defectos, incet sau deloc, inseamna ca va trebui sa mai adaugi tensiune cablului schimbatorului de viteze. Astfel va trebui sa ma desurubezi din rotita aflata pe schimbator (sau pe maneta schimbatorului in functie de model).

Teoria este aceeasi : patina schimbatorului trebuie sa formeze o linie dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Daca totul funcioneaza in regula, schimba pe primul pinion, cel mare, adica prima treapta de viteza.

Patina schimbatorului trebuie si in acest caz sa formeze o linie perfect dreapta cu primul pinion. Daca in momentul in care dai la pedale lantul pare sa agate pe pinion, sau pur si simplu cade, va trebui sa actionezi asupra surubului LOW adica L. Invarte-l in sensul acelor de ceasornic un pic cate un pic pina ce lantul va sta bine pe pinionul cel mare. Reglajele de LOW și HIGH le faci o singura data, la inceput, odata ce ai instalat schimbatorul. In mod normal, limitele sunt stabilite din momentul in care bicicleta este asamblata.

Pasul 5 – in acest moment schimbatorul tau ar trebui sa functioneze perfect. Sa recapitulam reglajele de baza : intotdeauna patina schimbatorului sa formeze o linie perfect dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Reglajul se incepe de pe pinionul cel mai mic (deci cea mai mare viteza de pe maneta de schimbare a pinioanelor).

Cand lantul se afla pe pinionul mic foloseste surubul cu inscriptia H – pe care o misti in sensul sau contra acelor de ceasornic ca sa misti schimbatorul stanga-dreapta pina ce se regleaza perfect liniar cu pinioanele. Apoi, faci reglajul schimband pe pinionul cel mai mare, prima treapta de viteza. Procesul este acelasi doar ca actionezi asupra surubului LOW adica L. Daca patina este aliniata nu este necesar sa faci reglajele de LOW si HIGH.

Pentru mai multe detalii, te rugam sa consulti si pozele explicative de mai jos.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Perfect Util tutorialul, chiar aveam nevoie că nu știam sigur corespondența șuruburilor H și L. Mulțumesc Autorului tutorialului!

  • De ce cand dau foaia 1 si pinionul 7 ( ultimul ) lantul iese dupa rotita schimbatorului cea de jos?

  • Salut! Am incercat sa reglez schimbatorul deoarece schimba foarte greu si nu ajungea pe toate pinoanele, si nu stiu ce am gresit, ca dupa ce am strans cablul la loc schimbatorul se roteste in gol. Pot sa o rezolv cumva, sau trebuie sa o duc undeva la reparat?

    • E greu de zis ce s-a întâmplat acolo, e posibil să se fi dus filetul de la șurubul de prindere a cablului și acesta să scape, e posibil să se fi rupt cablul undeva pe parcurs... cel mai bine e să o duci la reparat, dacă e prea greu ar trebui să demontezi tot ce înseamnă cămașă și cablu, să cumperi altele și să montezi totul la loc. Dar dacă s-a dus filetul, trebuie reparat sau chiar înlocuit schimbătorul.

  • Salut , am făcut tot ce se poate .. Însă urca până pe pinionul mare (1) foarte greu din maneta de schimbator..adică trebuie să trag foarte greu..Nu stiu de ce..am mai reglat schimbătoare dar fără probleme asta nu stiu ce are posibil de la tensiune cablului..help !..

  • salut am problema cu schimbatorul spate nu pot sa le readuc toate vitezele la pozitiile normale cind pun viteza 2 se pune pe prima iar in ultima viteza adica a7 lantul formeaza o linie dreapta

  • as avea o problema la intinzator treptele a-2a,a-3a,a-4a,a-5a,a-6 functioneaza dar treapta 1 nu,mi se blocheaza in janta si dupa aceia imi cade intre janta si pinioane cum pot repara asta

    • Janta sau butuc? Nu este facuta limita corect (ce de Low), de aceea cade de pe pinionul mare.

  • Va felicit pentru acest tutorial !
    Apelez la dvs ca specialisti sa ma lamuriti care ar fi cauzele pentru care pinionul mic ( viteza 7/7 ) scapa in sarcina. La inspectia vizuala nu este deteriorat, nu are dinti tociti. Aliniamentul lantului e perfect. Fara sarcina nu scapa.
    Mentionez ca este singurul pinion care scapa ( efectiv dupa o rotire de pedala urmeaza o pedalare in gol cu un trancanit puternic. )
    Multumimir !

    • Salut, pot fi doar două cauze: aliniamentul incorect (limita) sau pinionul tocit, adică cele menționate și de tine. Sau pinionul încarcat cu pământ sau mizerie. Verifică dacă nu cumva și schimbătorul este îmbâcsit sau murdar.

  • Buna ziua
    In fotografia de la pasul 3, se vad 3 suruburi. Cel mai de sus ( 1 ), apoi cel din mijloc ( 2 ) si cel mai de jos (3).
    Ati explicat ce fac 2 si 3. Spuneti-mi va rog ce face surubul 1 si ce ar insemna un reglaj corect in ceea ce il priveste.
    Daca as fi putut atasa o fotografie as fi fost si mai explicit.
    Va multumesc

    • Acel șurub este pentru a depărta corpul schimbătorului sau pentru a-l apropia. Trebuie depărtat în cazul în care rotița de sus a patinei este mult prea aproape de unul dintre pinioane.

      • Va multumesc pentru raspunsul neasteptat de promt.
        Sa inteleg ca un reglaj corect, este atunci cand rotita de sus a patinei este la o distanta minima fata de pinionul care se apropie cel mai mult de ea ? Aceasta distanta sa fie de 2-3 mm ?

        • De regulă verificați acest lucru când lanțul este pe pinionul cel mare. Da, undeva la 3-4 mm ar trebui să fie distanța.

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

3 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

4 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

4 zile in urma