Componentele cel mai des înlocuite pe o bicicletă sunt lanțul și caseta de pinioane, urmate îndeaproape de anvelope. Este relativ ușor să alegi o casetă de pinioane nouă pentru că nu ai prea multe posibilități de a alege; numărul de pinioane trebuie să rămână identic iar diferențele se reflectă numai în rapoartele pinioanelor și în prețul (și implicit calitatea și greutatea) casetei de pinioane.
Când vine vorba despre lanțuri însă, treaba se complică puțin. În primul rând trebuie să alegi mărimea potrivită pentru caseta de pinioane. Lanțurile pentru 7 viteze sunt mai late și mai grele; cu cât caseta de pinioane are mai multe viteze, cu atât mai înguste devin lanțurile, și implicit și mai ușoare, pentru a se adapta pasului mai mic dintre foile casetei de pinioane.
Odată ce te-ai hotărât ce mărime îți trebuie, urmează felul lanțului. Producătorii au o multitudine de produse, de la lanțuri simple cu greutate mai mare până la lanțuri super-ușoare, cu zale și nituri găurite. De asemenea, lanțurile sunt oferite și cu diverse placări sau vopsele: exista lanțuri cromate, placate cu Ti-N (nitrat de titan) sau pur și simplu vopsite într-o sumedenie de culori pentru cei care prefera ceva asortat cu restul bicicletei. De regulă, cu cât este mai ușor lanțul cu atât mai mare este prețul. Bineînțeles, cu cât lanțul este mai ușor cu atât este și mai sensibil la intemperii și mizerie, dar pentru cei care fac ciclism de performanță sau sunt interesați să aibă o bicicletă cat mai ușoară un lanț super-ușor reprezintă o variantă foarte bună de mai scădea câteva sute de grame din greutatea totală.
Diversele finisaje și placări costă și ele suplimentar. Ce aduc aceste placări? În cazul cromului rezistență la rugină și o suprafață a lanțului mai lucioasă care împiedică depunerea ușoară a mizeriei, în cazul Zn-Al rezistență foarte bună la rugină, în cazul Ti-N rezistență foarte bună la rugină și la abraziune și bineînțeles aspectul exterior. De reținut este că toate aceste placări se uzează în timp și după o perioadă de timp relativ scurtă încep sa dispară din cauza abraziunii cauzate de praf, noroi și contactul cu schimbătoarele și foile pinioanelor.
O altă observație: când cumperi un lanț încearcă sa cumperi unul care nu trebuie nituit. Toți producătorii de lanțuri oferă soluții similare: Magic-Link, Power-Link, Missing-Link, etc. Acestea sunt zale care se pot monta si demonta fără scule speciale și sunt foarte practice pentru montarea și demontarea rapidă a lanțului. În plus, pot fi reutilizate și te scapă de bătăile de cap cu nituri care nu s-au nituit bine, sau nevoia unei prese de nituri…
Acum începe distracția: lanțurile sunt de obicei mai lungi decât trebuie, cu un număr de zale între 112 și 120 pentru lanțurile de biciclete montane. Numărul de zale este întotdeauna par și include și zalele de cuplare de tip Magic-Link. Ce lungime trebuie să aibă lanțul pe care îl cumperi? Dacă nu știi exact, cumpără unul mai lung: un lanț îl poți scurta întotdeauna foarte ușor. Pe altă parte, lungirea unui lanț este posibilă dar relativ dificilă iar toate zalele adăugate trebuie să fie noi (sau cu același grad de uzură).
Vezi aici cum se scurtează un lanț.
Dar ce lungime optimă trebuie să aibă lanțul când îl montezi pe bicicletă? În acest scop pot fi folosite mai multe metode.
Prima și cea mai ușoară metodă este să măsori lanțul vechi și să scurtezi lanțul nou la aceeași lungime. Tine cont că numărul de zale este cel care trebuie sa fie identic și nu lungimea propriu-zisă; lanțurile se lungesc cu timpul și ca urmare lanțul vechi s-ar putea să fie o idee mai lung decât cel nou chiar dacă are același număr de zale.
A doua metodă presupune folosirea foii cele mai mari și a pinionului cel mai mare. Înfășori lanțul în jurul acestora astfel încât să fie bine întins și marchezi zaua unde atinge capătul lanțului. De la marcaj numeri încă două zale și scurtezi lanțul din acest punct. Dacă folosești o za Magic-Link atunci adaugi numai o za în plus (zaua Magic-Link constituind cea de-a doua za).
A treia metodă este să folosești următoarea ecuație pentru a calcula lungimea optimă a lanțului:
unde:
– L este lungimea lanțului în țoli
– C este lungimea chain stay-ului în țoli, rotunjit la cea mai apropiată optime (1/8” = 0,125”)
– F este numărul de dinți al foii mari
– R este numărul de dinți al pinionului cel mai mare
Lungimea finală calculată a lanțului este apoi rotunjită la cea mai apropiată valoare întreagă. De exemplu 52,5” este rotunjit la 53” iar 52,4” la 52”.
Indiferent de metoda folosită, trebuie să ții cont că lanțurile nu pot fi scurtate decât cu un număr par de zale. Eliminarea unui număr impar de zale conduce la imposibilitatea nituirii.
De asemenea, pentru scurtarea unui lanț este neapărat nevoie de o presü de nituri. Teoretic poți folosi și un patent pentru a înlătura un nit, dar o presă este ieftină și îți ușurează viața considerabil. Majoritatea preselor de nituri pot fi folosite și pentru înlăturarea dar și pentru presarea unui nit nou.
Dacă ai dubii în ceea ce privește compatibilitatea lanțului cu numărul de pinioane, alege cel mai bine un lanț construit pentru numărul de pinioane al grupului. În teorie, ai putea folosi un lanț de 9 pinioane cu o casetă de 7 sau 8 pinioane și un lanț de 10 pinioane cu o casetă de 9 pinioane, însă ține cont că lățimile lanțului sunt diferite, la fel și distanța dintre pinioane și inevitabil, pot apărea probleme în funcționare, la schimbarea pinioanelor etc.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
am mers vreo 13000 km cu un shimano dura ace.nu am avut nici o problema,dar nici nu am pedalat in forta,ci moderat.l-am uns cam la 400km.am 19000km si nu am uzat pinioanele sau foile,dar am mers doar pe sosea si am schimbat corect fara sa fortez.am schimbat lantul imediat ce l-am masurat cu acea lera speciala si nu au fost probleme.cand pedalezi ca nebunu e normal sa rupi si sa uzezi mai repede orice piesa.
Depinde si de conditiile meteo. Anul acesta, pentru ca a fost foarte ploios, cu mult pamant sarind pe lant, am terminat unul in 3.500 de km. :)
@Vali: depinde de stilul personal de pedalat, de conditiile in care mergi cu bicicleta, tipul de lant si ce ulei folosesti. In mod contrar parerii genarale ca se lungesc zalele, lantul nu se lungeste din cauza asta. Ceea ce se intampla este ca suprafata dintre niturile lantului si zale se toceste cu timpul si astfel apare un joc, relativ mic. Daca il multiplici cu 100+ de zale se aduna repede o za in plus...
Factorii care influenteaza durata de viata a lantului sunt:
- materialele: in mod evident, oteluri mai bune rezista mai mult
- felul in care schimbi vitezele: daca schimbi 2-3 viteze simultan in sarcina se uzeaza mult mai repede
- felul in care pedalezi: unii pedaleaza cu mai multa forta, altii cu mai putina. De obicei mai multa forta implica uzura mai rapida. Bineinteles, asta nu e ceva ce poti corecta, mai ales ca depinde si de ce greutate ai
- tipul de lant: lanturile pt. 8-9 spd au zalele mai solide si de obicei rezista mai mult la abraziune prin praf. Pentru a mari numarul de pinioane, zalele au devenit mai inguste si in consecinta se uzeaza mai rapid. Deci viteza de uzura -> 8 spd = 9 spd > 10 spd < 11 spd < 12 spd
- tipul de bicicleta: full suspension are o tendinta de a forta lantul cand suspensia de decomprima. un hardtail nu are problema asta
- cat de curat mentii lantul: tot praful si noroiul actioneaza foarte abraziv
- cat de des ungi lantul si in aceasta privinta, crucial este cum il ungi: daca mergi cu el uscat, intra mai usor noroi exact in zonele descrise, iar daca il ungi si lasi resturi de ulei pe el, iar se imbiba cu noroi si praf si se comporta abraziv. Eu unul folosesc vara un ulei pe baza de teflon. Este suficienta o picatura de ulei pe fiecare nit, il lasi 15 min sa absoarba uleiul in toate fisurile si apoi stergi lantul cu o carpa curata sa elimini tot excesul de ulei.
Dintre punctele astea, ceea ce poti influenta in mod direct este felul in care schimbi vitezele, cum il ungi si, cel mai important, cat de curat mentii lantul. Exemplu: pe bici de XC hardtail am un 10 spd uns cu teflon cam la fiecare 40-50 km (sau in sfarsit, cand e nevoie) si dupa aprox 5000km este inca departe de 1% uzura... Pe trailbike am un 11 spd uns tot cu teflon, dar intervalele intre doua curatari sunt mult mai mari (ca 150-200km) iar traseele pe care merg cu ea mult mai mizerabile. Pe langa asta este un full suspension cu cursa lunga si asta contribuie la uzura prematura. In conditiile astea ultimul lant a tinut numai vreo 2000km si era deja cu aproape 2% mai lung decat trebuia. Tin aici sa precizez ca lantul de pe trailbike era chiar mai de calitate decat celalalt...
Cat despre lanturi: diferenta majora intre ele este greutatea, si profilul muchiei. Poti folosi linistit lanturi de la producatoti diferiti, sunt compatibile cu orice casete, indiferent ce ne povestesc noua departamentele de marketing ;)
In principiu, cu cat este mai usor lantul, cu atat mai greu de fabricat si mai scump. De asemenea, lanturile ultralight au tendinta de a se uza mult mai usor. Ramane in principiu alegerea ta ce raport pret/greutate/performanta/durabilitate vrei (sau iti permiti) sa alegi. Ca o regula generala: cu cat mai mizerabila zona in care te dai, cu atat mai mult vrei un lant mai ieftin (dar mai greu) care rezista mai mult si care nu te saraceste cand il inlocuiesti ;)
Cand aud de mii de km (5-8) parcursi cu un lant ma apuca ameteala! Pe mine lantul nu ma tine mai mult de 500km, si trebuie sa-l schimb!(depaseste 1% intindere)(Biciclesc 90% offroad mtb) Problema e ca anul trecut am trecut de la 8 pinioane la 11 si din cate am auzit , mai scump nu inseamna automat si mai durabil. La un moment dat platesti pentru grame mai putine decat pentru rezistenta. Am tras concluzia ca e mai sanatos sa pastrezi marca transmisiei, asadar daca transmisia e Shimano, ar trebui sa ma orientez pe lant shimano. Am rasfoit ofertele de shimano 11v si sunt complet nauc. HG600, HG601, HG700,HG701, HG900, HG901, HG701ultegra XT.... Pretul nu creste liniar cu cifrele din cod...Cine ma poate lumina nitel? Diferenta de pret e de la 97lei HG600 pana la 179lei HG700 sau 212lei HG701ultegra asta care se pare ca-i fabricat in japonia..:P Ce difera la ele? mai scump e mai durabil? sau e doar mai usor? Sincer nu m-as calici la bani, dar nici sa dau 100 de lei in plus pe 10grame in minus!
Bună am cumpărat o bicicleta si nu am lant la ia,schimbătoarele sunt Sram x5 pe ia cu 9 pinioane ce lant imi recomandati ce distanta trebuie sa aibă intre zale
Am schimbat mai multe lanturi pana acum. Media mea este de 8000km pe an. Un lant bun si ieftin este cel de KMC (pentru mine X8). Daca este curatat periodic tine cam 5000k. Eu merg mai mult pe sosea iar curatarea lantului, pinioanelor si a angrenajului la cel mult 200km. Cel mai bine se curata cu motorina si apoi se unge cu ulei auto tip 5w40. Am incercat si drylube. E ok in sensul ca se curata foarte bine cu apa atat lantul cat si pinioanele, dar uzura lantului a fost mai rapida si a tinut doar 2000 km. O caseta de pinioane la 2 lanturi. Niciodata nu s-a rupt lantul. Cea mai buna verificare a lui este cu lera de lant dupa ce s-a curatat.
Deci pana la urma cum aflu ce lungime trebuie sa aive lantul ? Dupa formula de mai sus imi iese 35 inchi adica 88 cm, unde aceasta lungime este f mica ptr 9 vit. (F=42 R=34) iar zaua rapida are 2.2 cm.
Salutare, am si eu o intrebare, se pot schimba doar anumite zale la un lant?
Am un RR520, tocmai ce am scos-o din service, mi s-a schimbat lantul (un kmc, dar nu stiu exact modelul) si blocul de pinioane, am mers cam 30 km, si pe o coborare mi-a sarit lantul intre foaia mica si pedalier, si au rezultat 2 zale strambe. Dupa acest moment nu am mai pedalat deloc, am mers doar la vale si pe langa ea pana la masina, de frica sa nu uzez intinzatorul sau blocul de pinioane.
Ce lant imi recomandati pentru acest model de bicicleta (24 viteze) si il pot monta oare singur, daca gasesc modelul cu nituri, fara presa, sau e musai sa caut Magic Link, Power Link etc. ?
Multumesc!
Eu curat lantul cu toluen. Scoate toata negreala si mizeria din el.
Recomand spray de lant de la Motul,este special conceput pentru motociclete de curse si nu este cu ulei,ci cu VASELINA+TPFE.Are capacul rosu si scrie pe el Chain lube roadPlus.La 100ml costa 12 lei.
@Radu
XT are jumatate din zale zincate, jumatate nu iar XTR-ul este singurul lant zincat in totalitate. Deci la XTR mai rar cu rugina ! Am un XTR de 9 viteze de multi ani pe o bicicleta care o folosesc doar de cateva ori pe an si a vazut si apa si noroi si inca nu a ruginit !