De ce putem sa stam in echilibru?

In acest articol nu vom incerca in niciun caz sa explicam cum se invata mersul pe bicicleta, ci cum de este posibil ca noi, oamenii, sa ne mentinem echilibrul pe doua roti. Mai mult de atat, vom explica si procesul prin care bicicleta devine foarte stabila odata ce ne apucam sa pedalam. Doua intrebari diferite vor fi lamurite in prezentul articol.

Nu suntem convinsi ca ar fi multi care si-au adresat aceaste intrebari : cum este posibil sa imi mentin echilibrul? Ce factori contribuie la acest proces? Nici noi nu ne-am gandit prea serios la aceasta posibilitate a omului de a se folosi de echilibru pentru deplasare, dar in cele din urma am cautat explicatiile. Si le-am gasit. Pe langa cele cinci simturi principale de care benficiaza fiinta umana inca de la nastere (vazul, gustul, mirosul, auzul si atingerea), ne bucuram si de alte simturi precum foamea, setea sau simtul vestibular. Ce reprezinta simtul vestibular insa? Este simtul prin care reusim sa ne dam seama in ce pozitie ne aflam, daca stam cu capul in jos sau stam intinsi pe jos, daca ne deplasam cu viteza si directia in care o facem, iar acesta este cel care ne ajuta si la mentinerea echilibrului sau al balansului.

Inauntrul acestor canale se gaseste o substanta asemanatoare unui gel cu vascozitate mare si mici fire de par. Cand acest gel se misca si atinge firele de par din interiorul canalului, catre creier sunt trimise coordonatele pozitionarii noastre. Tot acest proces se intampla mai rapid decat orice calcul facut de un super-computer.

Vorbind din punctul de vedere al constructiei aparatului vestibular, trebuie sa stii ca acesta se afla in interiorul urechii  tale interne si beneficiaza de trei canale orientate dupa trei axuri diferite. Primul, cel orizontal, ne ajuta sa ne dam seama de miscarile in jurul axei proprii (in cerc), cel superior semicircular ajuta la detectarea miscarilor in plan drept, iar cel posterior semicircular ne ajuta sa ne dam seama de miscarile stanga-dreapta a capului (la fel cum inclini capul la cursele auto). Ca sa ne putem mentine echilibrul trebuie sa fie indeplinite trei conditii generale : suma fortelor verticale in plan sunt egale cu zero, suma fortelor orizontale in plan sunt egale cu zero si suma momentelor fortelor intr-un punct dat este egala cu zero. Pentru a reusi sa-ti mentii echilibrul, indiferent daca mergi pe bicicleta sau pe o sfoara, iti trebuie foarte mult exercitiu. Astfel corpul se antreneaza si se adapteaza acestor noi conditii de deplasare, iar partea cea mai buna este ca odata invatat, nu mai uitam niciodata. Bine de stiut, ca in cazul bolilor de ureche exista posibilitatea sa nu mai reusesti sa-ti tii echilibrul prea bine, tocmai pentru ca infectia urechii afecteaza si fluidul aflat in interior.

Benficiind de aceste caracteristici incredibile, ne urcam pe bicicleta si incepem sa pedalam. Si observam ca odata ce bicicleta se afla in mers, aceasta devine incredibil de stabila. Odata ce inveti sa coordonezi pedalatul cu mainile si sa imprimi o viteza bicicletei, restul este doar fizica pura.

Rotile odata puse in miscare, fac ca rezistenta creata de forta centrifugala sa fie mai puternica decat forta gravitationala, ceea ce se traduce prin mentinerea balansului mult mai facil. Important in tot acest proces este si centrul de greutate al bicicletei, de aceea sunt foarte importante pozitionarea seii si a pedalelor, acesta aflandu-se exact intre cele doua componente (sa si angrenaj). Astfel, cand o persoana se urca pe o bicicleta, isi distribuie greutatea asupra seii, cadrului si al ghidonului. Apoi, schimbarile de directie, accelerarea sau franarea devin foarte usor de realizat.

In concluzie, redactand acest articol, am realizat dinnou cat de avansat suntem construiti ca fiinte terestre si de cate avantaje ne putem bucura. Proprietatile noastre native combinate cu fizica pura, au dus la realizarea bicicletei ca mijloc de deplasare. Iar acest fapt ne bucura nespus de mult.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Am dat peste siteul vostru,deocamdata am citit articole. Sunt practice, faceti o treaba excelenta.

  • Echilibrul pe bicicleta care se deplaseaza nu este generat de nimic altceva decat de fenomenul giroscopic. Mentionez ca acest fenomen apare numai atunci cand rotile se invartesc si dispare imediat cand acestea se opresc. Ma simt nevoit sa explic pe scurt acest fenomen: La orice roata care se invarteste la extremitatile axului acesteia apar niste forte care ne impiedica sa-i modificam planul de rotatie. Deci, iata, aceste forte compun fenomenul giroscopic cu ajutorul caruia ne mentinem cu atata usurinta echilibrul pe bicicleta atunci cand ne deplasam.

  • Ok, dar noi nu mergem stanga-dreapta ca sa ne tinem echilibrul, poate in cazurile exceptionale in care ne aflam sub influenta alcoolului :) Noi mergem in linie dreapta, tinand drept de ghidon. De aceea sustinem teoria fizicii si nu a parerilor personale.

  • Re: "Rotile odata puse in miscare, fac ca rezistenta creata de forta centrifugala sa fie mai puternica decat forta gravitationala, ceea ce se traduce prin mentinerea balansului mult mai facil."
    Nu e adevarat.
    Pastrarea echilibrului pe bicicleta se face mult mai simplu. Te-ai inclinat spre dreapta? Ia-o putin la dreapta si in acest fel roata din fata se deplaseaza spre dreapta oferindu-ti sprijinul de care ai nevoie sa nu cazi. Vei supracompensa. Te inclini apoi spre stanga si tot asa. Cand stii sa mergi cu bicicleta, nu mai faci asta constient.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma