Categorii: NutritieSanatate

Combustibilul cicliștilor: Carbohidrații

Nu greșim dacă numim carbohidrații combustibilul organismului uman, în general, și al cicliștilor în special. Aceștia reprezintă principala sursă de energie pentru activitățile zilnice, dar și pentru efortul depus de sportivi, fie ei amatori sau profesioniști. Mai mult, pentru cicliști, carbohidrații sunt principalii nutrienți întrucât efortul de rezistență se bazează aproape în totalitate pe aceștia.

Dar ce sunt carbohidrații? În principal, sunt produsele făinoase și zaharoase. Carbohidrații, sau glucide cum mai sunt denumiți cu alte ocazii, sunt de două feluri: simpli și complecși. Să vedem care sunt diferențele.

Carbohidrații simpli sunt cei care nu sunt asimilați prin digestie, ci molecula din care sunt formați este descompusă de către insulină. Câteva exemple sunt: glucoza, fructoza, zaharoza (zahărul cristal), lactoza (zahărul găsit în lapte), mierea sau sfecla. Principalul neajuns al acestor carbohidrați este faptul că energia furnizată este de scurtă durată, iar glicemia scade sub nivelul anterior ingestiei după ce caloriile oferite de aceștia au fost consumate. Și după cum probabil știi, stresarea organismului să producă prea multă insulină poate cauza diabet. Aceștia mai poartă denumirea de carbohidrați cu absorbție rapidă.

Carbohidrații complecși sunt cei care sunt asimilați de organism prin digestie, având parte de o absorbție lentă în organism. Din această categorie fac parte cerealele și făinoasele integrale, cartofii sau maltodextrina. Carbohidrații complecși consitutie cea mai mare parte din regimul unui ciclist. Dintre aceștia, cei mai consumați sunt pastele făinoase din grâu dur și cele integrale, orezul cu bob lung și cerealele integrale. Acestea din urmă sunt bogate în zinc, un mineral care previne inflamațiile cauzate de efortul intens.

Organismul uman nu stochează energie doar sub formă de grăsimi, ci și de carbohidrați. În articolele de antrenament este menționat glicogenul, o substanță energetică ce este depozitată în mușchi, ficat și în sânge. Cele 500 de grame, atât reprezintă rezerva obișnuită, oferă circa 2.000 de kilocalorii. Odată consumate aceste grame, trebuie să consumi alimente cu conținut ridicat de glucide pentru a reface rezerva energetică, dar acest aspect îl vom dezbate în alt articol.

După cum este menționat mai sus, pentru un ciclist, carbohidrații sunt principala sursă de energie. Circa 75% din alimentația unuia este alcătuită din acești nutrienți.

Totodată, există multe diete care nu recomandă consumul de carbohidrați pentru că aceștia mențin sau chiar măresc țesutul adipos din organism. Această practică nu este tocmai indicată, pentru că organismul uman are nevoie de combustibilul său și un lucru mai puțin cunoscut este că creierul uman funcționează doar cu ajutorul glucidelor. Secretul este consumul carbohidraților potriviți, precum cerealele integrale și produsele derivate (paste, pâine, etc.), zahăr brun, ovăz, orez brun, orez cu bob lung sau fasole. Și produsele pentru sportivi, precum gelurile sau batoanele sunt bogate în, dacă nu cumva conțin exclusiv, carbohidrați.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

3 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma