Noul schimăbtor TRP TR12 de MTB era așteptat de multă lume, fiind prezentat în variante pre-producție de ceva vreme. A apărut și într-o variantă funcțională, ascunsă cu bandă adezivă și în combinație cu o casetă e*thirteen TRS+ 9-46 pe bicicleta lui Aaron Gwin, dar și pe alta cu casetă Shimano XTR de 12 pinioane 10-51.
Faza de prototip și testare s-a terminat în sfârșit iar schimbătorul TRP TR12 pentru 12 pinioane e lansat oficial, împreună cu o manetă elegantă construită după specificațiile exacte ale lui Gwin.
Pentru cei ce doresc o alternativă la componentele celor doi mari producători SRAM și Shimano, TRP e mai aproape ca niciodată să ofere o transmisie completă de MTB pe 12 pinioane.
Cu denumirile păstrate simple, TRP a denumit noul schimător TR12. Un schimbător de 12 pinioane pentru trail, denumirea fiind codată la fel ca DH7, modelul pentru 7 pinioane de Downhill. De fapt o mare parte din tehnologiile noului TR12 sunt preluate de la DH7, incluzând sistemul de clutch cu ratchet și Hall Lock.
Schimătorul TRP TR12 are inclus sistemul Hall Lock, o manetă integrată în prinderea schimbătorului care blochează mișcarea bucșei șurubului B în jurul șurubului de prindere. La teste, Aaron a observat că schimbătoarele normale pivotează în jurul șurubului de prindere și fac zgomot, un lucru destul de deranjant
Hall Lock poate fi deschis pentru a demonta ușor roata. Când e închis, oferă stabilitate suplimentară și zgomot redus pentru a păstra schimbările de viteză silențioase.
Sistemul se numește Hall Lock după John Hall, șeful deparatamentului mecanic de la TRP. Acesta spune că după instalarea schimbătorului și reglarea finală, șurubul trebuie strâns până se blochează. Trebuie strâns atât cât să fie posibil să fie mișcată maneta Hall Lock cu degetele. Astfel el nu mai face zgomot, dar în situația în care schimbătorul e lovit de un bolovan, tensiunea nu e atât de mare încât să nu îi permită să se retragă.
Dacă schimbătorul TR12 e lovit de un bolovan, Hall Lock e proiectat să se miște, chiar dacă e pe modul blocat, pentru a evita distrugerea schimbătorului. Dacă însă se întâmplă asta, e nevoie să se facă o mică manevră înainte de a continua tura. Hall Lock trebuie deschis pentru a permite revenirea schimbătorului pe poziția sa de lucru, după care se poate bloca la loc. În acest scenariu rar, dacă se forțează schimbătorul înapoi pe poziție fără să fie deblocat Hall Lock înainte, există posibilitatea să se desfacă șurubul de prindere al acestuia.
Totuși, în testele efectuate pe traseu situația nu s-a întâmplat niciodată, dar e bine de știut care sunt recomandările în nefericitul caz în care se întâmplă: Hall Lock trebuie deblocat înainte de mutarea schimbătorului pe poziție.
Clutch-ul cu ratchet de pe TR12 e reglabil și poate fi ajustat în funcție de suspensie și stilul de dat. Pentru bicicletele cu lanț lung, forța de tragere a clutch-ului poate fi micșorată.
O mică manetă on/off permite dezactivarea clutch-ului când e nevoie să se demonteze roata spate. Schimbătorul are suprafețe mari ale clutch-ului pentru uzură minimă și forță predictivă. De asemenea, puterea acestuia este mare.
Schimbătorul are și niște indicatori grafici pentru a stabili lungimea corectă a lanțului, lucru util la prima instalare a sistemului.
Schimbătorul TRP pentru 12 pinioane e proiectat să funcționeze cu casete cu pinionul mare de maxim 50t. Greutatea schimbătorului e de 282 g, fiind construit din aluminiu și carbon. Rotița superioară are 11 dinți iar cea inferioară are 15 dinți. Ambele folosesc rulmenți din inox, etanși.
Pe ghidon se montează noua manetă TRP TR12. Aceasta a fost proiectată să fie ergonomică. Rezultatul este o manetă dublă acționată cu degetul mare ce funcționează prin apăsare naturală, nu prin rotație. TRP spune că a reușit o poziționare ce permite un contact consistent între deget și manetă, oferind aderență îmbunătățită și performanțe de schimbare excelente când traseu e dificil.
Maneta TRP 12 permite schimbarea a 5 pinioane într-o singură apăsare. Cursa poate fi ajustată pentru a se potrivi cu mâini de dimensiuni diferite. Poziția inițială a manetei e și aceasta reglabilă, pe o plajă de 40 de grade.
TRP spune că a inclus aderență mai bună și o senzație mai sigură la apăsarea manetei TRP 12. Șanțurile de pe manete împiedică alunecarea degetului.
Kit-ul compus din schimbătorul și maneta TRP 12 este disponibil cu livrare imediată, în culorile negru, auriu sau argintiu, direct de pe pagina TRP la prețul de 329.99$.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…