Categorii: CursiereNoutati

SRAM au lansat butucul XDR pentru 12 pinioane de șosea

Campagnolo a trecut deja la 12 pinioane și sunt zvonuri că și SRAM are un grup în lucru, dar componente SRAM Red eTap pe 12 pinioane au fost deja văzute în teste.

Marea diferență între SRAM și restul este pinionul mic. Campa a păstrat pinionul de 11 dinți și interfața lor proprie. SRAM nu a făcut la fel, optând pentru un pinion mic de 10 dinți similar cu cel din grupurile Eagle de MTB.

Singura metodă pentru a produce un pinion așa mic este de a-i scădea diametrul interior, ceea ce înseamnă că și diametrul interfeței butucului trebuie să scadă. Pentru acest lucru a fost lansată interfața XDR.

Instalarea casetei e mai ușoară deoarece nu există pinioane și distanțiere individuale. Toate sunt într-o singură bucată care se montează ușor și se prinde cu o cheie tradițională de pinioane. Nu e nevoie de standarde diferite de ax și se demontează simplu cu o cheie cu lanț. În mare parte la fel funcționează și sistemul nou Shimano XTR Micro Spline.

SRAM au anunțat că numărul de utilizatori pentru sistemele XD și XDR este în creștere, ceea ce e normal dacă ești un MTB-ist fiind singura metodă de a instala componente Eagle (cu excepția NX), iar Eagle este acum cea mai populară transmisie pe MTB-urile performante. Rutierii nu au aflat încă toți de sistem, dar urmează cu siguranță să o facă.

Schema de mai sus arată cum se așează pinionul mic pe zona cu diametru redus de pe corpul interfeței XDR.

Diferența între XD și XDR începe de la nume, R venind evident de la Road. Lungimile acestora sunt diferite pentru a putea să primească casetele diferite pentru MTB și șosea.

SRAM explică: ”Interfața XD este proiectată pentru MTB și păstrează același spațiu între pinioane și localizare folosite la sistemele HyperGlide de 8, 9 și 10 viteze. XDR e mai lungă decât XD cu 1.85 mm și este proiectată pentru șosea. CDR păstrează spațierea și poziționarea sistemelor HyperGlide de 11 pinioane pentru șosea. Pe interfața XDR se pot instala și pinioanele XD cu ajutorul unui distanțier de 1.85 mm”

De asemenea sistemul e explicat în video-ul de mai sus.

Dacă e să privim cum sistemul Eagle a ajuns în toate gamele de preț, nu ar fi deloc ciudat să vedem apariția mai multor grupuri de șosea pe 12 pinioane de la SRAM în 2022. În plus design-ul SRAM e oferit gratuit, ceea ce înseamnă că orice producător de butuci va putea oferi modele compatibile.

Vestea este destul de bună pentru că înseamnă că dacă toți producătorii vor trece la 12 pinioane, acestea se vor putea monta pe roți de la aproape toate mărcile. Deoarece lățimea casetei e aceiași, se va putea monta o interfață XDR pe roțile actuale (cu condiția ca producătorul butucului să ofere una) și nu va fi nevoie de un set nou de roți.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

3 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

6 zile in urma

Prologo lansează noua gamă de șei AGX “Slide Control” cu control al alunecării

Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…

o săptămână in urma