Noua gamă de componente SRAM XPLR specială pentru gravel bike vine cu o ofertă mult mai mare decât o simplă transmisie, ea incluzând noua furcă Rockshox Rudy cu suspensie, roțile cu inspirație moto cu jantă simplă din carbon de la Zipp și o tijă dropper impresionantă Reverb AXS care are inclus și un sistem de suspensie.
La toate acestea se adaugă casetele 10-44 pe 12 pinioane, noi foi și un nou tip de deraior AXS la nivelul Red, Force și Rival.
XPLR, care se pronunță ”explore”, este un grup de componente specifice pentru gravel, fiecare fiind optimizat special pentru acest tip de bicicletă. Grupul include:
SRAM spune că scopul noului grup de gravel este să ofere transmisia ideală pentru a avea raportul perfect indiferent dacă ești pe asfalt sau nu, iar suspensia să ofere control mai bun pe orice teren.
Primul element nou al transmisiei e caseta SRAM 10-44 cu 12 pinioane, specială pentru șosea și gravel. Este o creștere mică față de opțiunea 10-42 de pe grupurile de 11 pinioane, însă un pinion în plus oferă salturi mai fine între trepte.
Noile casete specific proiectate pentru grupurile AXS de 12 pinioane se potrivesc perfect în gamă între cele 10-50 Eagle de MTB populare pe echipările gravel mai extreme și casetele 10-36 ce au debutat pe grupul Force Wide care a primit și el un deraior compatibil Red AXS.
Ambele casete XPLR disponibile sunt fabricate dintr-o singură bucată, au gama de rapoarte de 440% și folosesc interfața XDR, singura diferență fiind materialul folosit la pinionul 44. Varianta de top Red/Force XG1271 are pinionul din aluminiu iar cea Rival XG1251 îl are din oțel.
SRAM precizează că aceste casete nu sunt de MTB și sunt proiectate să funcționeze cu lanțul SRAM Flattop pentru 12 pinioane, nu cu lanțul Eagle MTB. De asemenea, nu sunt proiectate nici să funcționeze cu deraioarele Eagle AXS.
Specificațiile casetei de pinioane:
Alături de noile casete 10-44 au fost lansate și noi deraioare specifice 1x AXS. Practic e încă un deraior AXS proiectat pentru o gamă redusă de casete. SRAM are acum o mulțime de deraioare AXS de 12 pinioane, respectiv trei modele pentru șosea și gravel bike și unul Eagle AXS pentru MTB.
Vestea bună e că noile deraioare XPLR funcționează și cu casetele 10-36, fiind disponibile în variantele Red, Force și Rival, pentru a se potrivi cu restul echipamentelor de pe bicicletă.
Deraioarele se împerechează cu manetele AXS existente, inclusiv cele de MTB pentru cei ce vor să construiască un gravel bike cu ghidon drept, tot ce e nevoie practic e să fie instalate noua casetă și noul deraior, probabil și un lanț ceva mai lung.
Noul deraior era necesar pentru că e special optimizat pentru transmisii 1x cu casete cu plajă mare de rapoarte. SRAM spune că încercarea de a face un deraior să funcționeze pe o plajă mai mare de pinioane face necesar un compromis al performanței. Deraiorul e compatibil 1x datorită șurubului B mai lung, ce îi permite să se extindă mai mult decât cele 2x, urcând lanțul pe pinionul de 44 fără să fie nevoie de braț mai lung sau rotiță superioară deplasată.
Faptul că brațul a fost păstrat scurt face ca schimbarea vitezelor să fie foarte precisă, însă nu permite și saltul între două foi de angrenaj, așa că este compatibil doar cu transmisii 1x.
Specificații deraior:
Prețul însă e fără baterie, care mai costă încă $55. Ce e interesant e că brațul deraiorului Red XPLR e din aluminiu, la fel ca modelele Force și Rival, în timp ce modelul Red AXS de șosea are braț de carbon. Un braț de carbon însă ar fi avut nevoie de mai mult material pentru a obține rigiditatea necesară, rezultând astfel doar o scădere nesemnificativă de greutate.
Angrenajele Red și Force au acum foi 1x cu prindere directă. Sunt folosite aceleași brațe de angrenaj existente și aceiași prindere cu 8 șuruburi ca spider-ul angrenajelor duble, doar că e o singură foaie cu prindere directă. Se salvează cam 32-35 g față de un sistem cu spider și foaie separată.
Noul grup Rival avea de fapt deja foaie cu prindere directă, însă pentru grupurile Red și Force e o noutate. Foile sunt disponibile în variante cu 38, 40, 42, 44 și 46 dinți. Foile se pot monta și pe angrenajele Force Wide, deoarece offset-ul angrenajului e din ax, nu din foi.
Cum interfața angrenaj/foi este identică la toate angrenajele, se poate adăuga ușor un powermetru Quarq ulterior, deși angrenajul Rival e disponibil deja cu un powermetru pe ax mai ieftin. Foile cu prindere directă în varianta Red costă $99 iar în varianta Force costă $60.
Suspensiile pentru gravel sunt o idee ce câștigă mult teren, majoritatea mărcilor incluzând deja un model în ofertă, însă Rockshox a lipsit din joc până acum.
Acest lucru se schimbă cu noua Rudy XPLR, care primește cel mai ușor amortizor din ofertă, Charger Race Day, regăsit și pe modelul de XC de competiție SID SL, cu aproximativ 100 g mai ușor decât orice altceva de pe piață.
Furca are și alte funcții excelente pentru gravel cum ar fi un blocaj foarte solid, o plajă largă de reglaj al revenirii, dar cel mai important lucru este nivelul jos al amortizării, ceea ce o face să funcționeze perfect pe obstacolele foarte mici de pe drumurile neasfaltate.
Pe partea de arc a fost folosită o nouă versiune Solo Air proiectată special pentru gravel. Volumul de aer e mai mic, mai apropiat de cel din amortizoarele spate, ceea ce a făcut ca furca să fie greu de proiectat, deoarece volumul mic de aer face grea obținerea curbei de funcționare dorită.
O furcă pe aer cu cursă mică ar avea în mod normal o funcționare destul de grea pe capătul cursei, însă s-a dorit ca aceasta să fie suplă. Pentru a obține o furcă suplă se folosește în mod normal o presiune redusă a aerului, însă datorită volumului mic, riscul e mare ca furca să ajungă la capătul cursei.
Pentru a rezolva această problemă a fost adăugat în interior un elastomer care începe să funcționeze de la jumătatea cursei. Aceasta are o formă specială pentru a fi moale la început, rezistența crescând progresiv pentru a oferi suport bun în ultima jumătate a cursei și pentru a evita atingerea capătului acesteia.
Practic e o furcă moale, ce nu ajunge brutal la capătul cursei și care e capabilă să amortizeze obstacolele mici și să folosească eficientă toată cursa.
Reglajul compresiei are două poziții: Open și Locked Out. Reglajul revenirii se face de la un mic șurub Torx poziționat în partea inferioară a piciorului drept și are un număr mare de puncte de reglaj.
Toate furcile aftermarket vin în pachet cu o mini aripă atașată coroanei, însă datorită prinderilor ascunse pot fi atașate și aripi complete dacă se dorește.
Brațele inferioare, coroana și toate celelalte piese sunt construite astfel încât să fie cât mai ușoare. Greutatea anunțată de 1227 g este cu tija tăiată la 230 mm, aceiași lungime ca la furcile de MTB, însă acestea vin cu tijă de 320 mm, pentru cei ce au pe bicicletă un headtube mai înalt.
Specificațiile furcii Rudy XPLR:
Noua furcă va fi prezentă pe mai multe gravel bike-uri noi lansate, unele fiind proiectate din start pentru furcă cu suspensie, dar unele nu. Ruby XPLR are o înălțime de 425 mm de la ax la coroană, în versiunea cu cursa de 30 mm.
Pentru început va fi disponibilă doar cu ax 12×100, însă dacă va fi cerere, va exista și în formatul Road Boost.
Pe o bicicletă normală, furca adaugă aproximativ 20-25 mm la înălțime, așa că va face direcția mai lentă, însă efectul nu va fi foarte ușor de observat, diferența fiind mică.
Tija dropper Reverb AXS XPLR este cu totul nouă, nu doar o versiune micșorată a celei de MTB. Este construită special pentru gravel și are inclusă suspensie atunci când este comprimată.
Asta înseamnă că tija e complet blocată când e în poziția complet ridicată, însă dacă este coborâtă chiar și 1 mm, intră în acțiune un arc pe aer care oferă suspensie. Sistemul se numește ActiveRide iar cursa suspensiei și rigiditatea acesteia depinde de cât aer este introdus în sistem. Pentru acest scop s-a folosit un sistem complet pe aer, fără mecanismul hidraulic de la tijele Reverb de MTB.
Modul de funcționare e următorul: când tija e sus, nu există practic presiune negativă în camera de aer, deci sistemul e foarte rigid, dar când e deschisă valva pentru a coborâ tija, se deschide accesul la camera negativă și devine posibilă acțiunea sistemului de suspensie.
Practic avem un arc cu camera pozitivă puternică ce ține tija sus în poziția blocată, dar odată dată comanda de coborâre, tija stă pe un arc cu aer clasic, cu presiune negativă ce permite mișcarea, la fel ca o furcă sau un amortizor clasic pe aer.
Diferența e însă că tija rămâne în poziția dorită, iar Rockshox nu au fost foarte exacți în a preciza cum au reușit acest lucru, doar că nu există un sistem mecanic pentru asta, lucrul fiind realizat doar din presiunea aerului care ține tija pe poziție.
SRAM recomandă relgarea presiunii, prin valva Schrader din capătul inferior al tijei, la o presiune egală cu dublul greutății ciclistului cu echipament cu tot, dar valoarea poate devia după preferințe. Riscul e ca dacă presiunea e prea mică și tija prea jos, la un obstacol mare, aceasta să atingă capătul cursei, dar se precizează că acest lucru nu ar trebui să creeze probleme. La capătul cursei se află un mic amortizor de protecție, dar oricum riscul de a ajunge în situația respectivă e mic, deoarece atunci când tija e coborâtă la maxim, de obicei nu se stă pe șa.
Specificații Reverb AXS XPLR
Tija Reverb AXS poate fi controlată cu oricare din manetele AXS existente, fiind incluse aici:
Pentru sistemele 1x, apăsare dublă înseamnă apăsarea simultană a butoanelor de pe maneta stângă și cea dreaptă, la fel ca o schimbare a foii la transmisiile 2x. Probabil o maneta Multi Clics/Blips ar fi mai potrivită, dar e bine că există mai multe opțiuni. Totul se configurează din aplicația AXS.
În pachet au fost lansate și primele roți Zipp speciale pentru gravel, care sunt și unele dintre puținele roți de gravel care nu sunt construite pe baza unor roți de șosea. Cele mai multe roți de gravel arată ca modelele de șosea, cu mici modificări uneori pentru a le face mai capabile pe offroad.
Zipp a abordat diferit subiectul. Noua serie 303 sunt roți foarte bune pe offroad, dar au considerat că se poate și mai bine. Noile 303 și 404 urmăresc mai mult aerodinamica bună. Sistemul încearcă și să reducă vibrația și să îmbunătățească tracțiunea, pentru a mări confortul și eficiența.
Noile roți Zipp 101 XPLR duc performanța la alt nivel, folosind jantele cu profil simplu de la roțile Zero MOTO de MTB, pentru a aduce maximul de confort și performanță și pentru a reduce oboseala. De asemenea, e redusă posibilitatea de snakebite și e mărită tracțiunea. Iată cum funcționează:
Jantele cu perete simplu Zipp MOTO permit o flexare laterală foarte bună, în special ceea ce ei numesc ”Ankle Compliance” unde janta se balansează în jurul niplului spiței. E ca și cum piciorul poate flexa din gleznă în plan lateral, ajustându-se la teren. Flexarea e de doar câțiva mm pe fiecare parte, dar scade unghiul impactului și oferă tracțiune superioară.
Jantele au un design tubeless și hookless, cu lățimea internă de 27 mm, care pare mult, dar roțile lor de șosea au 23-25 mm. Roțile sunt optimizate pentru anvelope de 38-45 mm, dar se poate merge oficial între 35 și 65 mm (2.6!!!).
Realistic vorbind, roțile sunt perfecte pentru anvelopele uzuale de gravel de azi, de 50-55 mm, limitarea dimensiunilor fiind practic dată de cadrul bicicletei.
Specificații roți Zipp 101 XPLR
Greutatea roților pare mare pentru standardele de azi a unor roți de gravel de top, dar SRAM spune că greutatea e identică cu cea a generației anterioare 303 Firecrest iar jantele sunt cu 100 g mai ușoare decât cele MOTO de MTB.
Ideea e însă că aceste roți sunt proiectate pentru trasee extrem de dificile, iar beneficiile de confort și tracțiune sunt după spusele SRAM mai mari decât pierderile datorate greutății.
Anvelopele Zipp G40 de gravel au fost redenumite XPLR, dar sunt momentan neschimbate, disponibile doar în versiunea 700×40 mm cu margini maro și o greutate de 480 g. Colecția e completată de ghidonul din aluminiu Zipp Service Course SL-70 XPLR cu formă flared care oferă o poziție confortabilă și eficientă a mâinii pe teren dificil.
Componentele SRAM Red și Force vor fi disponibile din august, dar în cantități mari doar din septembrie. Componentele Rival vor veni cu o lună întârziere. Casetele de pinioane ar putea să mai întârzie o lună în plus față de restul componentelor.
Furca Rudy XPLR Ultimate și roțile Zipp 101 XPLR vor fi disponibile din august și în cantități mari din septembrie pentru furcă și mai târziu pentru roți. Tija Reverb AXS XPLR va fi livrată începând din septembrie, cu cantități mai mari spre finalul anului.
Practic, primele loturi sunt limitate, însă există deja producători care oferă biciclete echipate cu aceste componente, ușor de găsit cu aplicația BikeFinder de la SRAM.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…