De mulți ani, gama de biciclete Spark a reprezentat un succes al mărcii Scott în lumea MTB-ului, obținînd podiumuri de Cupă Mondială unul după altul, dar oferind și distracție celor ce au ieșit cu ele pe traseele preferate. Spark RC și Spark 900 au fost mereu printre preferințele riderilor din toată lumea. Pentru 2022, Scott a pregătit noi generații ale modelelor Spark RC și Spark 900, proiectate să ducă mai departe tradiția succesului în anii ce vor urma.
Spark a apărut pe piață în 2008, fiind acum deja la a 4-a generație. Acesta a oferit de-a lungul timpului satisfacție maximă atât pe munte cât și pe traseele de concurs, aducând multe titluri la Campionatele Mondiale și zeci de podiumuri de Cupă Mondială. Noul Spark este un model cu totul deosebit, care are rolul greu de îndeplinit de a îmbunătăți una dintre cele mai performante biciclete de pe piață.
Cea mai evidentă modificare este cea adusă suspensiei, care are acum amortizorul integrat în cadru. Această metodă a permis obținerea precisă a caracteristicilor de funcționare dorite fără a sacrifica din greutate. La bicicletele de acest nivel, câștigurile marginale sunt foarte importante. Transferul de putere trebuie să fie cât mai direct pentru a beneficia de funcționarea perfectă a suspensiei. S-a încercat evitarea oricăror deplasări laterale a amortizorului pe perioada compresiei.
Amortizorul integrat aduce multe îmbunătățiri. În primul rând cadrul construit în jurul amortizorului și a prinderii trunnion este mult mai rigid și oferă un transfer excelent al puterii. Se pot adăuga astfel rulmenți mult mai mari la pivotul seat tube-ului, rigidizând această zonă. Prinderea inferioară a amortizorului poate fi coborâtă foarte mult, aducând mai jos și centrul de greutate. Rezultatul e o bicicletă mai manevrabilă, mai stabilă, ce oferă încredere utilizatorului.
Cheia succesului la o bicicletă full suspension este, bineînțeles, funcționarea suspensiei. Structura cu un singur pivot de pe Spark a fost un succes de la primele teste. După mulți ani, Scott crede în continuare că aceasta e cea mai bună soluție pentru viteză maximă la XC. Suspensia Spark are o cinematică foarte bine studiată. Folosirea stay-urilor flexibile e varianta perfectă la această lungime de cursă. Astfel greutatea poate fi păstrată redusă fără a afecta funcționarea suspensiei.
Geometria folosită la Spark a fost stabilită după date științifice, nu după tendințele din domeniu. Pentru asta s-a lucrat împreună cu Swiss Biomechanics și cu echipa SCOTT-SRAM MTB Racing Team. Scopul a fost obținerea unei biciclete care să fie în același timp cea mai performantă bicicletă de XC dar și o bicicletă dinamică și plăcută pe trail. S-a dorit obținerea aceleiași poziții la pedalat pentru RC și 900. Ambele biciclete sunt proiectate să accelereze perfect atât din șa cât și din picioare. Unghiul furcii poate fi modificat, astfel că se poate monta fie o furcă cu cursă mai lungă pe versiunea 900, orientată spre trail, fie o furcă de competiție cu cursa ceva mai scurtă la modelul RC, pentru a obține o poziție mai agresivă, de race. Rezultatul e o bicicletă de XC care poate să coboare ca una de trail fără să sacrifice nimic când este vorba de eficiență la pedalat., care zboară în sus pe deal chiar mai eficient decât o face la vale. Unghiul furcii este de 67.3/66.1 grade iar cel al tijei de șa este de 75.1 grade.
Noul Spark folosește un ghidon integrat cu pipă Fraser iC de la Syncros. Integrarea cablurilor la MTB pune multe probleme tehnice iar acest ghidon e proiectat să le rezolve. Ghidonul e proiectat pentru a permite cablurilor să fie montate sub acesta, apoi să treacă prin lateralul pipei intrând în cadru prin zona cuvetelor. Astfel se evită curburi prea mari ale cablurilor iar aspectul zonei frontale rămâne minimalist. Toate ghidoanele au multiple opțiuni de prindere pentru computer, lumini și cameră video, atât deasupra cât și sub acestea.
Pe lângă modelele unisex Spark, va fi oferită și o gamă specifică feminină Contessa. Vor fi disponibile 4 modele Contessa Spark RC și trei modele 900. Toate au puncte de contact specific feminine și furcă și amortizor special configurate pentru greutăți mai mici.
Modelele unisex vor fi în număr de 21, împărțite între categoria de competiție RC, cu suspensie cu cursă mai scurtă și modelele dedicate pentru trail și distracție 900. Deși toate modelele folosesc același cadru, între acestea sunt mai multe diferențe. Față de Spark RC, modelele 900 vin cu o echipare orientată spre trail: amortizor și furcă cu cursă mai lungă, ghidon mai lat, anvelope mai agresive, etc…
O veste excelentă e că toată tehnologia folosită la modelele din carbon se va regăsi și pe o serie de versiuni cu cadru din aluminiu. Versiunile Spark 950, 950 și 970 au aceleași inovații tehnice ca modelele din carbon, dar la un preț cu mult mai mic.
Greutatea noului cadru începe de la 2990 g pentru varianta din aluminiu, este de 2590 g la varianta hibridă cu triunghiul spate din aluminiu și ajunge la 2150 g pentru varianta din carbon HMF, 1990 g pentru cea HMX și de doar 1870 g pentru HMX-SL!
Toate modelele Spark vor fi disponibile pentru testare începând cu luna iulie 2021 și pentru livrare începând cu lunile septembrie/octombrie.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…