Unul dintre cele mai frumoase lucruri la un MTB e versatilitatea. Cum multe modele noi de MTB sunt optimizate pentru o singură utilizare, bicicletele ca noul 5010 de la Santa Cruz sunt situate în mijloc, oferind un echilibru de distracție pe toate tipurile de trasee sau chiar pe traseele de dirt jump, pumptrack și chiar în skatepark
Cu roți de 27.5 și suspensie de 140/130 mm, precum și cu geometrie versatilă, noul 5010 este bicicleta Santa Cruz polivalentă, de distracție, dar și inspirația pentru un nou video excelent. 5010 este cel mai nou model ce a primit noua suspensie cu braț inferior cu VPP (Virtual Pivot), dar asta nu e totul. Santa Cruz a decis să introducă triunghiuri spate diferite pentru fiecare mărime și pe noul 5010.
Noile cadre 5010 vor fi oferite doar în versiunile din carbon C și CC, fără modele din aluminiu. 5010 folosește furci de 140 mm și oferă o cursă spate de 130 mm. Cei ce sunt familiarizați cu modelele Santa Cruz știu că aceștia au introdus la multe modele noua suspensie cu braț inferior cu VPP, acest lucru fiind acum prezent și la 5010.
Odată cu trecerea la VPP, suspensia 5010 a fost revizuită și ca reglaj, oferind acum o funcționare mai directă, mai predictibilă și progresivă. Aceasta se întărește la capătul cursei pentru a oferi o senzație de imposibilitate de a atinge capătul cursei, așa că 5010 s-ar putea să funcționeze ca și cum ar avea o cursă mai mare de 130 mm. Cu o curbă a suspensiei mai dreaptă decât versiunea VPP anterioară, reglajul sag-ului e mai simplă la noul model.
Noile brațe ale suspensiei au fost proiectate pentru a funcționa la fel de bine cu amortizoare pe aer sau pe arc, iar Santa Cruz spune că se pot monta amortizoare de la orice producător, orice model. Pentru cei ce vor să schimbe amortizorul vor avea nevoie de unul de dimensiunile 210×50 mm.
5010 rulează pe roți de 27.5 și încap anvelope de 2.6. Cadrul are butuc Boost de 148×12 mm, monobloc filetat de 73 mm și prindere ISCG05. Santa Cruz a decis să folosească urechea de schimbător universală de la SRAM pe noul 5010. Urechea e compatibilă cu toate transmisiile și se va roti în spate pentru a reduce pagubele în cazul în care deraiorul e lovit în timpul mersului.
Santa Cruz are una dintre cele mai elegante rutări interne, cu cablurile și furtunele intrând în mici găuri chiar lângă headtube. Atât cablul de schimbător cât și furtunul de frână sunt rulate complet intern și prin triunghiul spate.
Finisajele includ o protecție la impact pe downtube, una de chainstay pentru reducerea zgomotului și o prindere de bidon în triunghiul principal.
Cât despre geometria cadrului, marea știre este dimensionarea triunghiului spate în funcție de mărimea cadrului, chainstay-ul fiind acum foarte scurt. Cadrele XS și S primesc stay-uri de 423 mm, cele M de 426 mm, L de 429 mm iar XL de 432 mm. Se pare că Santa Cruz a acceptat teoria conform căreia variabilitatea lungimii stay-urilor oferă un echilibru mai bun cicliștilor indiferent de dimensiunea lor. Întrebarea este dacă Santa Cruz va oferi acest lucru și pe restul modelelor de MTB din gamă.
Alte priorități pentru Santa Cruz a fost unghiul mai mic al furcii, monoblocul mai coborât și o înălțime redusă a cadrului pentru libertate de mișcare. 5010 are unghiul seat-tube-ului mare, între 77.9 și 76.6 grade în funcție de mărime și de reglajul flip chip-ului. Bicicleta are zona frontală alungită, mărimea M având un reach cu 10 mm mai mare decât modelul anterior.
Flip chip-ul Santa Cruz are pozițiile Hi și Lo, trecerea de la una la alta afectând mai multe valori ale geometriei, dar diferențele sunt destul de mici. Trecerea de la Hi la LO micșorează ușor unghiul furcii și al tijei de șa cu 0.3 și 0.4 grade, dar reduce reach-ul cu 3 mm și coboară monoblocul cu 4 mm. Valorile se pot vedea în graficul de mai sus.
Noul 5010 va fi disponibil în 4 modele cu cadru C și două cu cadrul CC, existând și cadrul separat în versiunea CC. Cele două modele RSV oferă posibilitatea de upgrade la roțile Santa Cruz Reserve 30 V2, care au fost îmbunătățite ca structură a fibrelor de carbon și profil, fiind acum mai rezistente.
În imagini se găsesc echipările complete, dar trebuie menționate câteva aspecte. Cel mai greu 5010 are 14,21 kg în mărimea L. Modelele de top au greutatea sub 13,6 kg. Santa Cruz le-a echipat cu anvelope de top Maxxis 2.4 DHR2 Maxxgrip în față și MaxxTerra în spate pe toate versiunile, așa că nu se regăsesc anvelope ieftine ce trebuie schimbate.
Toate mărimile 5010 au pipe de 40 mm, iar modelele de top vin cu ghidonul Santa Cruz Carbon Riser. Modelele X01 și X01 RSV primesc casetele noi SRAM Eagle 10-52t iar toate modelele cu excepția celui de bază C R au incluse tije RockShox Reverb Stealth.
5010 va fi disponibil și sub forma de cadru simplu, doar în versiuna CC, incluzând un amortizor RockShox SuperDeluxe, ax spate, ureche de schimbător și colier pentru tija de șa la prețuld e 3299$.
Noul 5010 vine în dimensiunile XS-XL, opțiunile de culoare pentru toate modelele fiind Raspberry Sorbet sau Loosely Blue. Toate sunt disponibile prin distribuitorii Santa Cruz și sunt acoperite, împreună cu roțile opționale Reserve, de garanție pe viață.
La final trebuie văzut și clipul video de lansare, care prezintă esența jucăușă a lui 5010, dar bicicleta-miniatură din film e unicat și nu e disponibilă pentru doritori.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului și în curând pe pagina importatorului în România.
Informații de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…