Categorii: EvenimenteNoutati

Randonneurs România, sau ciclism de anduranță într-o formă organizată

Audax Club Parisien (ACP) este un club de ciclism fondat în 1904 în Paris, care organizează ture de anduranță în Franța și administrează o ramură de ciclism cunoscută sub numele de Randonneuring în întreaga lume (peste 40 de țări). Din 2014, a ajuns și în România, prin Randonneurs-România, și propune câteva expediții interesante pe drumurile patriei.

Randonneur-ul este ciclistul care termină într-un an cel puțin o tură de 200 km, dar poate semnifica și un stil de viață, iar un „Randonnée” semnifică o provocare de a străbate distanțe lungi pe bicicletă respectând timpii limită stabiliți. De asemenea, Randonneuring-ul nu are nicio legătură cu ciclismul de performanță, căci nu presupune competiție între participanți, ci doar cu cel recreațional, fiind, în anumite privințe, similar cu cicloturismul.

Pentru o idee mai clară asupra Randonneuring-ului, cel mai prestigios eveniment organizat de ACP este Paris-Brest-Paris, organizat din patru în patru ani, următoarea ediție urmând să aibă loc în 2015. Distanța de parcurs este de 1.200 km în 90 de ore și evenimentul este al doilea cel mai vechi de acest gen din lume, prima ediţie având loc în 1891. Ca să participe la Paris-Brest-Paris, un ciclist trebuie să termine într-un an calendaristic cele patru distanțe clasice (200, 300, 400 și 600km) adică să devină Super Randonneur. Cu alte cuvinte aceste brevete, de 200, 300, 400 și 600km sunt un fel de pregătire sau ture de calificare pentru PBP, unde participă peste 6.000 de cicliști din întreaga lume.

Un „Randonnée” (sau Brevet) este un tur ciclist organizat în care participanții parcurg un traseu nemarcat (cu distanța cuprinsă între 200 și  1.400 km) trecând prin puncte de control stabilite de organizator, având ca obiectiv terminarea evenimentului într-un timp limită. Brevet-ul nu este un concurs, participanții nu concureaza între ei, ci este un test de rezistență, pe lângă distanțele lungi care trebuie parcurse, participanții trebuind să se descurce singuri pe parcursul evenimentului.

Distanțele „clasice” ale unui Brevet și timpii limită pentru parcurgerea traseului sunt: 200km-13,5 ore, 300km-20 ore, 400km-27 ore, 600km-40 ore, 1.000km-75 ore și 1.200km-90 ore. Ciclistul care parcurge într-un an distanțele de 200, 300, 400 și 600 este numit SuperRandonneur, titlul  fiind recunoscut și acordat de Audax Club Parisien, organizația sub tutela căreia sunt desfășurate evenimentele de acest gen și această denumire în lume.

Revenind la plaiurile mioritice, în 2014, Randonneur-România, reprezentantă națională a Audax Club Parisien, va organiza 4 Brevete (ture):

  • 27 Aprilie – RandoRom (200Km -13,5 ore)
  • 31  Mai – Arad 300 (300km -20 ore)
  • 14 Iunie – Drumul Aurului (400Km – 27 ore)
  • 9 August – Turul Banatului (600 km – 40 de ore)

Brevetele (turele) organizate de Randonneurs România se desfășoară 100% pe asfalt (care din păcate este așa cum îl știm cu toții). „Este o provocare să găsești drumuri asfaltate și puțin circulate și care să-ți ofere o continuitate, dar ne străduim. Se pot folosi orice tip de biciclete, orice tip de vehicul propulsat exclusiv prin forța umană” declară Ladislau Torok, reprezentantul Audax Club Parisien în România.

Site-ul Randonneurs România se află momentan în construcție, însă am aflat câteva detalii despre evenimentul din 14 iunie, Drumul Aurului:

  • la inscriere fiecare participant primeste o „foaie de parcurs” care trebuie stampilata la punctele de control ce vor fi stabilite, dar va primi (tiparit) si detaliile despre traseul ce trebuie urmat, astfel incat sa nu intampine dificultati in a strabate traseul
  • tura poate fi parcursa individual sau in grup
  • timpul limita de 27 ore corespunde unei viteze medii de 14,8 km/h
  • traseul este 99% stabilit (mai ramane de vazut daca se urcă la Rosia Montana, unde ar fi primul punct de control)
  • trebuie respectate un set de reguli ce va apărea pe site-ul oficial
  • va fi o tura grea, atat datorita lungimii si a diferentei de nivel, cat si a faptului ca se va desfasura atat ziua cat si noaptea, mersul noaptea implicand anumite riscuri
  • vom asigura masina insotitoare (incalcand putin regulamentul unde se spune clar ca trebuie sa te descurci singur adica sa-ti duci cu tine tot ce ai nevoie sau sa-ti cumperi de pe traseu ). Totuși, este ceva nou în România și poate nu toți participanții sunt conștienți de dificultățile unui asemenea tur

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma