Pirelli au lansat anvelopele Scorpion pentru MTB

Unul dintre cele mai cunoscute nume în sporturile cu motor, Pirelli, are și o istorie destul de serioasă în ceea ce privește anvelopele de bicicletă. De fapt primele lor anvelope produse au fost de bicicletă, în 1985 când acestea erau produse revoluționare. Odată cu evoluția tehnologiei, Pirelli a început producția anvelopelor de motocicletă și apoi de automobile, dezvoltându-se treptat până a ajuns gigantul de azi cu 18 uzine de producție și 30.000 de angajați în 160 de țări, cu centrul principal de cercetare în Milano și încă 10 centre în restul lumii și cu încasări de 5.3 miliarde de euro în 2017.

În ceea ce privește bicicletele, după 1980 Pirelli și-a concentrat atenția spre alte categorii de vehicule. Așa că în 2017 când au lansat anvelopa PZero Velo, ei nu au intrat pe piața de biciclete și practic au reintrat. În schimb Pirelli sunt complet nou veniți în lumea anvelopelor de MTB. Nu e însă chiar un început de la zero pentru o companie care e specializată în anvelope de top și produce modele pentru motocross ce au peste 70 de titluri mondiale la activ. Chiar și denumirea Scorpion vine de fapt din lumea motocross, fiind acum adoptată pentru domeniul MTB-ului. Gama Scorpion MTB a fost prezentată cu patru modele cu denumiri simplificate pentru a face alegerea ușoară.

Pirelli a observat că pentru cumpărător alegerea unei anvelope e dificilă datorită numărului mare de mărimi și modele. Există modele diferite pentru XC, Trail, AM, Enduro, FR, DH, multe tipuri de carcase, de profile de dimensiuni de volum, e simplu de văzut cum acest lucru poate deveni o problemă. Pirelli au declarat că nu vor să complice lucrurile, obiectivul lor fiind competițiile de XC și DH și pedalatul de plăcere, denumirile fiind alese pentru a fi simplu de identificat și de înțeles.

Rezultatul sunt denumirile simple H, M, S și R, codate și după culori. H vine de la ”hardpack„ – adică teren dur, M de la ”mixed terrain”, S de la ”soft” iar R e o anvelopă ”rear”, special concepută doar pentru roata din spate. Construcția însă este foarte interesantă.

Ne-am obișnuit cu producătorii care folosesc la anvelope mai mulți compuși de cauciuc. De obicei se folosește un compus mai tare pe margini pentru rigiditate, urmat de unul moale pe centru pentru aderență și de unul și mai moale pe crampoanele laterale pentru aderență în viraje. Pirellli spune că datorită expertizei proprii în domeniul compușilor de cauciuc, acest lucru nu mai e necesar. Scorpion folosesc un singur tip de cauciuc pe toată calea de rulare, compus care a fost modificat și adaptat pentru fiecare model și mărime. Acest lucru evită ca materialul să se comporte diferit la schimbările de temperatură și de asemenea oferă aderență identică odată cu uzura – deoarece nu se va consuma doar materialul moale rămânând expus doar cel tare.

Pirelli mai spune că materialul SmartGRIP a fost proiectat special pentru a acoperi nevoia unui compus rezistent la rupere dar care să ofere aderență mare pe teren ud. Fiecare compus a fost personalizat atât ca proprietăți statice (duritate și rezistență la rupere) cât și dinamice (amortizare și duritate dinamică) pentru fiecare mărime și model, lucru despre care Pirelli spune că e unic în industrie.

Acest lucru merge mână în mână cu procesul de proiectare separată pentru fiecare mărime, rezultatul fiind o cale de rulare cu profil diferit pentru fiecare dimensiune și model. În funcție de mărimea anvelopei, Pirelli a modificat mărimea, înălțimea, forma și distanța dintre crampoane pentru a mări performanțele în funcție de tipul de utilizare și de suprafața de contact cu solul. Același lucru se poate spune despre carcasă. În loc să ofere aceiași carcasă pentru toate modelele, Pirelli spune că fiecare anvelopă are o carcasă specifică, modelele mici primind o carcasă mai ușoară și mai suplă de 120 TPI în timp ce modelele mari primesc în mare parte o carcasă mai rezistentă de 60 TPI. Unele anvelope ca modelul 2.4 LITE primesc totuși carcase de 120 TPI, dar într-o versiune întărită. Toate modelele 29×2.2 primesc însă carcase de 120 TPI, neexistând versiuni de 60 TPI. Acest lucru va continua pe măsură ce Pirelli întregește gama pentru a include mărimi între 29×2.2-2.6 și 27.5×2.4-2.6.

Marea noutate e că Pirelli spune că fiecare mărime a fost dezvoltată separat. Nu au proiectat pur și simplu modelul H și apoi l-au mărit sau micșorat. Fiecare model și mărime are propriul proces de dezvoltare care a dus la produsul final. Iar odată ce produsele au fost gata de testare, Pirelli le-a pus în mâna unor rideri care le-au solicitat la maxim pe tot globul, în toate condițiile pe cele mai variate tipuri de teren.

Modelul Scorpion MTB H este unul cu un profil jos, pentru teren tare atât uscat cât și ud. Cu cât anvelopa e mai mare cu atât crampoanele laterale sunt mai mari, dar cele de pe centru sunt foarte apropiate la toate mărimile pentru o rezistență excelentă la rulare, crampoanele mici în număr mare oferind aderență pe stânci și pământ întărit.

Scorpion MTB M pe de altă parte e pentru condiții mixte, de asemenea în condiții uscate sau umede. Este construit cu crampoane ceva mai mari cu spațiu un pic mai generos între ele. Anvelopa are și punți între crampoane pentru a reduce mișcarea acestora și a evita uzura și ruperea prematură.

Scorpion MTB S este pentru teren moale și are cele mai mari și mai depărtate crampoane, tot pentru condiții atât umede cât și uscate. Crampoanele centrale sunt conectate cu punți de cele de trecere și cele laterale.

Chiar dacă oricare din modele poate fi folosit la roata din spate, modeul Scorpion MTB R este special dezvoltat pentru acest scop, oferind o tracțiune superioară și o durabilitate mai bună. Pirelli recomandă acest model pentru toate condițiile exceptând terenul foarte moale, așa că e perfect în combinație cu modelul H sau M în față.

Pentru toate modelele de 29 lansate, Pirelli recomantă jante de 25 mm lățime internă pentru mărimea 2.2 și de 30 mm pentru cele de 2.4 sau mai mari. Restul informațiilor sunt prezente în tabelul de mai sus.

În ceea ce privește prețurile, Pirelli Scorpion sunt taxate după mărime nu după model. Ei spun că acest lucru e normal, fiind taxată cantitatea de material folosită, nu construcția. Astfel, modelele 29×2.2 încep de la 49.90 Euro iar cele de 2.4 de la 52.90 Euro. Primele modele 29 vor intra pe piață în martie, urmate de cele 27.5 și 26 în iulie, restul modelelor fiind programate în septembrie. Modele mai agresive dedicate pentru enduro sau DH sunt programate de-abia în 2020.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma