Nou gravel bike din carbon Orbea Terra a fost reproiectat complet. Modelul are originile în lumea ciclocrosului, însă acum el este perfect adaptat pentru ture lungi și rapide pe suprafațe mixte și pentru aventuri pe două roți. Cum disciplina gravel a evoluat mult de la modelul anterior Terra, Orbea a considerat că e momentul să șteargă tot trecutul și să reia proiectarea Terra de la zero. Noul gravel bike e acum orientat spre necesitățile cicliștilor de gravel din ziua de azi, de la cei ce vor viteză, confort și control pe orice suprafață până la cei ce caută aventuri de neuitat. Orbea spune despre noul model că e un gravel complet, luat de la zero.
Modelul Terra a evoluat dintr-un ciclocros, apoi s-a transformat într-un model de bicicletă all-round acum 4 ani. Acum Terra a fost adaptată doar pentru gravel. E în continuare o bicicletă polivalentă, dar acum ea este pregătită pentru ture lungi, oferind manevrabilitate rapidă și confort pe suprafețe mixte.
Orbea spune că bicicleta a fost reproiectată pentru a satistface trei tipuri de cicliști de gravel: cei rapizi, ce vor performanță și eficiență fără a fi limitați de suprafața de rulare, exploratorii care vor doar să poată să părăseasca drumul principal pentru a găsi rute și locuri neumblate dar și aventurierii care vor echipa bicicleta cu bagaje și o vor folosi în ture de mai multe zile.
Aceste obiective au făcut ca Orbea să transforme Terra într-o bicicletă mai ușoară, cu geometrie stabilă orientată spre manverabilitate rapidă, cu spațiu pentru anvelope mari pentru a oferi flexibilitate în adaptarea bicicletei la terenul pe care e folosită.
Noua Terra e fabricată din carbon Orbea nivel OMR, un pas înainte de la modelul anterior. Astfel, amestecul are mai multe fibre hi-mod și oferă o rigiditate mai bună a transmisiei și direcției. Cu o greutate anunțată a cadrului de doar 1130 g fără vopsea și cu o furcă cu o greutate în jur de 400 g, Terra e un gravel foarte ușor. Vopseaua mai poate să adauge în jur de 100 g, dar rezultatul e în continuare extrem de ușor.
Dimensiunea maximă de anvelope ce pot fi montate pe Orbea Terra e de 700c x 45 mm, cu doar câțiva mm mai mult decât la modelul anterior, însă acum se pot monta majoritatea anvelopelor de gravel cu volum mare. În plus, spațiul mai mare din furcă și cadru permit montarea și de anvelope 650b x 50 mm, practic anvelope de MTB de 2.1, un mare pas înainte pentru cicliștii de gravel care preferă roțile mici.
Roțile mai mari vin împreună cu un carbon cu straturi atent așezate, oferind un confort excelent. Jumătatea inferioară a seattube-ului este aplatizată și are o mică zonă în care intră roata, efectul fiind flexarea. Împreună cu toptube-ul înclinat ce permite ca o parte destul de mare din tija de șa de 27.2 mm să rămână afară, cadrul oferă un confort excelent.
Orbea vede în continuare Terra ca pe o platformă de gravel foarte versatilă, pregătită de orice de la ture lungi pe suprafețe mixte până la ture de aventură cu bagaje. Asta înseamnă că și geometria trebuie să fie foarte versatilă, să ofere manevrabilitate predicitibilă în toate mărimile și pentru toate tipurile de utilizare – rapidă, precisă și confortabilă.
Pentru asta, unghiul furcii variază cu 2 grade în gama de mărimi XS-XXL, Orbea spunând că unghiul e optimizat pentru a avea un trail perfect la fiecare mărime. Toate mărimile folosesc însă furci cu rake de 55 mm.
Astfel bicicleta poate avea echipări foarte diferite, de la roți de șosea cu anvelope slick de 700×30 mm până la anvelope de gravel de 40 mm sau unele mai late, de 700×45 sau 650bx50 mm, pentru offroad. Toate acestea afectează geometria, care a fost proiectată în jurul anvelopelor uzuale de 30-40 mm, oferind o variație de 15 mm la înălțimea rulmentului pedalier și una de 18 mm la trail, în funcție de dimensiunea cadrului. Roțile 650b x 47 mm sunt egale ca dimensiuni cu 700 x 32 mm conform tabelelor.
Per total bicicleta e mai scurtă decât generația anterioară, însă reach-ul e mai mare, datorită chainstay-urilor mai mici cu 1 cm. Acestea sunt însă proiectate și pentru stabilitate, iar lungimea lor de 420 mm fac bicicleta extrem de manevrabilă.
Orbea a integrat pe noul cadru de gravel și un spațiu de stocare în interior, cu un capac cu deschidere rapidă sub suportul de bidon, în care încap o cameră de rezervă, un multitool și o mică pompă de aer.
Cadrul are două prinderi standard de bidon, plus încă una sub downtube, unde se regăsește și o protecție. Se pot monta și aripi complete împreună cu anvelope de maxim 35 mm.
Noua Terra rămâne compatibilă cu transmisii atât 1x cât și 2x, oferind cicliștilor multe posibilități de configurare, fiind spațiu chiar și pentru angrenaje semi-compacte! Rutarea e complet internă, cu intrarea prin pipa specială.
Sunt disponibile 7 versiuni ale noii Orbea Terra cu cadru din carbon, în trei culori standard. Se pot alege transmsii 1x, 2x, electronice, mecanice, Shimano, SRAM sau Campagnolo. Se pot alege și anvelopele, de la Vittoria sau Pirelli, după preferințe.
Bicicleta folosește un ghidon cu flare de 12 grade și înclinare de 16 grade de la Easton pe toate modelele. Lățimea la manete este de 40-42 cm, în drop-uri ghidonul lățindu-se lateral cu 5.5 cm, pentru un control excelent pe offroad.
Prețurile încep de la 2900 Euro pentru versiunea M30 Team echipată cu grupul GRX 600 1×11, care poate fi destul de mult personalizată.
La 4900 Euro e disponibilă varianta M22 Team echipată cu grupul Campagnolo Ekar 1×13 mecanic, în timp ce la 5000 Euro se poate opta pentru grupul Force AXS 1×12 electronic wireless. Roțile sunt din aluminiu iar restul componentelor pot fi personalizate.
Prin programul MyO, toate versiunile începând cu cea de bază pot veni cu scheme grafice personalizate.
Primele exemplare Orbea Terra din carbon ar trebui să ajungă în magazine începând cu luna decembrie, urmând să fie disponibile în număr mai mare la începutul lui 2022.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…